یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم از منظر اهالی فرهنگ و هنر؛

اعلام انزجار از ساخت فیلم های سیاه نما و موهن/ هنر همواره باید در صف اول مبارزه با امپریالیسم جهانی باشد!

اختری-شاکری-کیوان نیا-لاجوردی-حاجتمند-اصغری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خصوص ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم متذکر شدند: برخی مدیران در بغل امپریالیسم غش کرده اند؛ ۴ دهه است مدیران شعار حمایت از تولیدات ضد استکباری می دهند و هیچ حمایتی از فیلمسازان متعهد و انقلابی ندارند.

به گزارش سینماپرس در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد.

در جریان مبارزات ملت ایران علیه رژیم طاغوت، صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ تعداد زیادی از دانش‌آموزان برای پیوستن به تظاهرکنندگان با تعطیل کردن مدارس راهی دانشگاه تهران شدند و به جمع دانشجویان پیوستند. با هجوم مأموران شاه به دانشگاه، صدها دانش‌آموز و دانشجو با گلوله‌های آتشین به خاک و خون غلتیدند و به شهادت رسیدند.

همچنین در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.

از این رو سیزدهم آبان در تقویم ایران اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما متأسفانه سینمای ایران آنطور که باید به این روز مهم و مفهوم استراتژیک استکبارستیزی نپرداخته است.

در همین راستا با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حسن اختری، مجتبی شاکری، محمد تن، شاهرخ کیوان نیا، عباس لاجوردی، هادی حاجتمند و ابراهیم اصغری گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خصوص ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم گفت: اهمیت استفاده از قدرت سینما برای مبارزه با استکبار جهانی در دنیای امروز یک ضرورت انکارناپذیر است و ما باید از پتانسیل سینما برای نمایاندن چهره واقعی دشمنان به خوبی بهره برداری کنیم. دنیای امروز دنیای پنجه در پنجه انداختن و برخورد سخت با دشمنان نیست؛ ما در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم و شکل جنگ در این زمان از سخت افزاری به نرم افزاری تغییر کرده و البته گاهی به صورت ترکیبی نیز دیده می شود. من امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی تدبیری اتخاذ کنند تا مبحث مهم استکبارستیزی بیش از پیش در سینما مورد توجه قرار بگیرد.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: راهبردهای کلان عرصه بین الملل فقط با زبان دیپلماسی و حضور در محفل های سیاسی و وزارت امور خارجه صورت نمی گیرد و سینما امروزه یک ابزار مهم برای دستیابی به اهداف کلان کشور در عرصه بین المللی است و مدیران فرهنگی و سینمایی باید به این نکته بسیار مهم توجه ویژه داشته باشند. متأسفانه وزارت ارشاد راهبرد مشخصی را دنبال نکرده تا از همین اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی فیلم تولید شود. این اسناد می توانند دستمایه نگارش فیلمنامه های جذاب در سینما و تلویزیون شوند. البته برخی کارگردانان متعهد در این زمینه ورود کرده اند و تلاش های شان به ثمر نشسته و مردم هم از آثارشان راضی بوده اند اما این مقدار کافی نیست و باید جدی تر و متعهدانه تر در این زمینه ورود کرد.

محمد تن فعال سینما در این خصوص تصریح کرد: هنر همواره باید در صف اول مبارزه با امپریالیسم جهانی باشد اما نیست چون مشکل ما مدیران فرهنگی و سینمایی هستند که به این مسأله بی توجهند؛ متأسفم که باید بگویم برخی مدیران در بغل امپریالیسم غش کرده اند و به همین علت است که ما جز فیلم «توفان شن» که علیه آمریکا ساختیم رسماً اثر شاخص دیگری در سینمای کشورمان علیه آمریکا نداریم. تمام سینمای ما باید سرشار از آثار در راستای مبارزه با امپریالیسم جهانی باشد اما متأسفانه ما دست روی دست گذاشته ایم و تنها شاهد و نظاره گر تولید انبوه فیلم ها و سریال های ضد ایرانی و ضد اسلامی از سوی آمریکایی ها هستیم.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خصوص ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم گفت: متأسفانه ۴ دهه است با ریاکاری و تزویر در حوزه مدیریت فرهنگی روبرو هستیم به نحوی که مدیران شعار حمایت از تولیدات ضد استکباری می دهند اما چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند و هیچ حمایتی از فیلمسازان متعهد و انقلابی ندارند. ما نیازمند مدیریت جهادی و انقلابی هستیم نه تشریفاتی و شعاری! وضعیت مدیریت در کشور ما به گونه ای شده که معمولاً منشی های متعدد دارند، تشریفات دارند و این در حالی است که یک مدیر واقعی و انقلابی کسی است که از هر تشریفاتی به دور بوده و وسط میدان باشد و کار ارباب رجوع را راه بیندازد.

عباس لاجوردی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: تا وقتی مدیرانی که تظاهر به به دین داری و انقلابی بودن می کنند و محاسن می گذارند و انگشتر در دست می کنند کنار گذاشته نشده و هنرمندان متعهد جایگزین آن ها نشوند نمی توانیم در سینما با استکبار جهانی مقابله کنیم؛ این مدیران تنها برای نظام هزینه ایجاد می کنند و باید هرچه سریع تر از پست ها و مسندهای خود برکنار و اخراج شوند تا به جای تظاهر و شوآف و شعار بتوانیم شاهد اقدام عملی برای مبارزه با استکبار جهانی در سینما باشیم. اگر امروز مقوله مهم ازدواج و فرزندآوری چندان مورد توجه نسل جوان نیست، اگر شاهدیم که برخی افراد سگ می آورند و به جای فرزند بزرگ می کنند، اگر اخلاق در جامعه از بین رفته همه و همه به دلیل حضور مدیران سهل انگار در عرصه فرهنگ و هنر است که هیچ کاری در مقابل ترکش های دشمنان که با تمام قوا فرهنگ و جامعه ما را نشانه گرفته اند انجام نداده اند.

هادی حاجتمند کارگردان سینما متذکر شد: اساساً تنها محل منازعه و دعوای ما با آمریکایی ها باید در سینما باشد؛ ما اگر جایی دیگری دنبال این اتفاق باشیم اشتباه می کنیم کما اینکه یادم است وقتی جماعتی از فیلمسازان جوان نزد مقام معظم رهبری رفته بودیم نقل به مضمون ایشان فرمودند: «محل منازعه ما با آمریکا در سینما است.»؛ این نکته ای است که یکایک سینماگران و مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید به آن توجه داشته باشند. مدیرانی که به فکر رزومه و ارائه آمار هستند و به محتوای فیلم ها توجهی ندارند باعث ایجاد بحران در سینما شده اند؛ مدیرانی که فرآیند محور نیستند و برایشان پرورش فیلمساز مهم نیست و آنچه برایشان اهمیت دارد عکس گرفتن با این بازیگر و آن کارگردان است و کاملاً دور از منش مقام معظم رهبری هستند باعث ایجاد بحران در سینما شده اند.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خصوص ضرورت مبارزه با استکبار جهانی در هنرهفتم گفت: متأسفانه در سال های اخیر ما برای آگاهی نوجوانان و جوانان بسیار کم کاری کردیم؛ ما باید برای آن ها تبیین کنیم که دشمن اصلی ما یعنی آمریکا چه نقشی در بروز مشکلات مختلف در کشور ما و سایر کشورهای منطقه داشته و دارد؛ بنده معتقدم بروز همین اغتشاشات اخیر به دلیل کم کاری مدیران فرهنگی و هنری است، این کم کاری هم یک روزه و دو روزه حاصل نشده و ماحصل سال ها ضعف در حیطه فرهنگی و هنری است که کار را به اینجا رسانده است. ما در سال های اخیر روی موضوعات سیاسی که به دشمن اصلی ما یعنی آمریکا می پردازد کم پرداخت کردیم و متأسفانه در سینما از آمریکا که شیطان بزرگ است غافل شدیم؛ البته کارهای ارزشی در حوزه شهدای مدافع حرم، مقاومت اسلامی، جنگ تحمیلی و... در سینما تولید شده اما آنچه اهمیت داشته و ما از آن غافل مانده ایم این است که به نقش آمریکای جهان خوار در مقابل جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف و انقلابی ایران اسلامی اشاره نکردیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.