شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

کوروش سلیمانی:

متاسفانه این روزها سینما فقط و فقط به فکر بازگشت مالی است/عرصه فیلمنامه نویسی در سینمای ایران فضای فکری بازتری را می‌طلبد

کوروش سلیمانی در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: کوروش سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: آنچه مشخص است اینکه تئاتر نیازمند یک تغییر نسل جدی است، تئاتر باید به نسل جوان و ایده‌های تازه بها دهد، فقط شاید در این صورت بتوان آینده روشنی برای این هنر متصور شد، اتفاقی که گاها رخ داده و دیده‌ایم که نسل جوان تا چه حد می‌توانند آثاری بی بدیل و منحصر به فرد تولید کنند.

به گزارش سینماپرس، کوروش سلیمانی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت فعلی تئاتر در نیمه دوم سال گفت: متاسفانه انگار هنوز سایه سنگین کرونا بر سر تئاتر است، هنوز تئاتر به شکل قبلی خود بازنگشته است، وقتی دو سال مخاطب از این هنر فاصله می‌گیرد طبیعی است که بازگشت آنها به سالن تئاتر سخت خواهد بود. در حال حاضر مسئولین فرهنگی باید به دنبال راهی برای بازگشت مخاطب به تئاتر باشند، این رویکرد می‌تواند حمایت بیشتر از گروه ها و سالنها باشد، حمایتی که در نهایت باعث کاهش قیمت بلیت برای خریدار شده و باعث افزایش تعداد مخاطبان می‌شود.

سلیمانی در همین رابطه ادامه داد: آنچه مشخص است اینکه تئاتر نیازمند یک تغییر نسل جدی است، تئاتر باید به نسل جوان و ایده‌های تازه بها دهد، فقط شاید در این صورت بتوان آینده روشنی برای این هنر متصور شد، اتفاقی که گاها رخ داده و دیده‌ایم که نسل جوان تا چه حد می‌توانند آثاری بی بدیل و منحصر به فرد تولید کنند.

کوروش سلیمانی: بازیگران سینما با آمادگی راهی تئاتر شوند

کوروش سلیمانی درباره بازگشت بازیگران سینما به تئاتر اضافه کرد: به نظر من حضور بازیگران سینما در تئاتر ذاتاً مشکلی ندارد یعنی هیچ کسی نمی‌تواند مانع حضور سینمایی ها در تئاتر بشود اما این اتفاق فقط یک شرطی دارد آن هم اینکه، دوستان سینمایی که وارد عرصه تئاتر شده و سابقه تئاتری ندارند احیاناً بعضی‌هایشان توانایی بازیگری تئاتر هم داشته باشند بهتر است، چون تئاتر بازیگر مبتدی و نابلد نمی طلبد

این بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص دستمزد بازیگران در عرصه سینما اظهار کرد: به اعتقاد من بهتر است در پرداخت دستمزدهای سینمایی عدالت رعایت شود. یعنی بین بازیگران تئاتری که صرفا در عرصه تئاتر فعال هستند و سال‌ها زحمت کشیدند نباید تفاوتی قائل شد.

کوروش سلیمانی در همین رابطه ادامه داد: بهتر است بازیگرانی که با تجربه کم به عرصه تئاتر پا می گذارند سطح توقع خود را در بخش دستمزدها پایین بیاورند تا عدالت بین بازیگر با تجربه تئاتر و آنها رعایت شود. در گذشته این‌طور نبود سال‌های پیش شاید ۱۰-۱۵ سال پیش خیلی نسبت به بازیگرهای تئاتر دیدگاه های غلطی وجود داشت که بازیگران تئاتر نمی توانند در عرصه سینما حضور پیدا کنند. ولی امروزه عمده بازیگرایی که در سینما فعال هستند عموماً‌ ریشه تئاتری دارند.

بازیگر سریال «ایل دا» درباره تفاوت بازیگری در تئاتر و سینما تاکید کرد: به طور کلی اعتقاد دارم که تئاتر و سینما فرقی برای بازیگر ندارد بلکه جنس بازی بازیگر در سینما و تئاتر با هم متفاوت است، برخی صرفاً‌ توانایی بازی در سینما را دارند و برخی هم صرفاً بازیگر تئاتر هستند. ولی بعضی‌ها هم هستند که در هردو زمینه می‌توانند فعالیت کنند و این بد نیست.

کوروش سلیمانی: برای بازیگران پیشکسوت و میانسال نقش نوشته نمی‌شود

کوروش سلیمانی درباره نبود کاراکترهای مناسب برای بازیگران میانسال و پیشکسوت افزود: عرصه فیلمنامه نویسی در سینمای ایران فضای فکری بازتری را می طلبد چرا که آدم‌های مختلفی که در جامعه زندگیمی کنند فقط جوان‌ها نیستند. ما سالمندان و میانسالان و زنان و مردانی را داریم که اگر این فیلم‌نامه‌نویسان به آنها توجه کنند کارهای بسیار خوبی را خواهیم داشت. می توان از بازیگران پیشکسوت با موضوعات بکر استفاده کرد اما این روزها تنها به سمت موضوعاتی می رود که بازیگر جوان را می‌طلبد و بس.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها سینما فقط و فقط به فکر بازگشت مالی است جز چند کار در هر سال می‌رود به سمت و سویی که درست است می روند اما بقیه اگر ببینید کمدی مورد علاقه مردم است همه کمدی کار می‌کنند و یا اگر عاشقانه بیشتر دیده می شود همه عاشقانه کار می‌کنند و اینگونه می شود که یک سری از بازیگرهای جدی، تاریخی، کلاسیک در خانه می مانند و دیگر کسی سراغشان نمی‌رود. به طور کلی سینما دچار تکرار در داستان و محتوا شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.