شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

برزخ «خانه سینما»؛

سایه سنگین «بحران مشروعیت» بر انتخاب مدیرعامل جدید «خانه سینما»!

خانه سینما

سینماپرس: اعضای شانزدهمین هیات مدیره خانه سینما تنها ۲۰ روز تا معرفی مدیرعامل جدید خانه سینما زمان دارند.

به گزارش سینماپرس، نهم شهریور ماه سال جاری انتخابات شانزدهمین دوره خانه سینما برگزار شد و اعضای هیأت مدیره جدید خانه سینما شامل علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی به عنوان اعضای اصلی و جابر قاسمعلی و امیر حسین اثباتی اعضای علی‌البدل انتخاب شدند و در نهایت محمدمهدی عسگرپور به عنوان رئیس هیأت مدیره خانه سینما انتخاب شد.

با توجه به اساسنامه خانه سینما، اعضای هیأت مدیره از تاریخ انتخابات ۴۵ روز وقت دارند تا مدیرعامل جدید خانه سینما را معرفی کنند. پیش از این منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما فعالیت می‌کرد و با پایان دوره فعالیت او، نگاه‌ها به سمت محمدمهدی عسگرپور بود تا بتواند دوباره به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شود. اما با معرفی وی به عنوان نماینده تهیه کنندگان در انتخابات خانه سینما و در نهایت انتخاب وی به عنوان رئیس هیأت مدیره تمام این معادلات بهم ریخته است.

شانزدهمین هیأت مدیره خانه سینما در حال حاضر ۲۰ روز مهلت دارد تا بتواند مدیرعامل مورد نظر خود را معرفی کند. اما مساله این است که با توجه به شرایط فعلی خانه سینما و مشغله موجود برای ثبت صنوف سینمایی و در نهایت امکان تغییر اساسنامه خانه سینما، باید فردی به عنوان مدیرعامل این نهاد بزرگ صنفی انتخاب شود تا بتواند در کنار تمام فعالیت مورد نظر، پل ارتباطی خوبی نیز میان دولت و سینماگران باشد.

اما نکته مورد نظر این است که آیا هیأت مدیره خانه سینما گزینه مناسبی دارد یا خیر! آنچه مشخص است هیأت مدیره خانه سینما هنوز گزینه جدی را برای چنین سمت مهمی در خانه سینما زیر نظر ندارد، هرچند بعید است که نامزدهای جدی برای بررسی در این سمت وجود داشته باشد یا خیر.

لازم به یادآوری است که در خانه سینما از ابتدای فعالیت تاکنون ۱۲ سینماگر به عنوان مدیرعامل این نهاد جامع صنفی انتخاب شده‌اند که از آن جمله می‌توان به منوچهر عسگری نسب، محمد آقاجانی، تورج منصوری، احمدرضا درویش، یداله صمدی، منوچهر محمدی، ابوالحسن داوودی، ضیا هاشمی، رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی و منوچهر شاهسواری اشاره کرد.

تاکید می‌کنیم که هرچند تا امروز هیچ گزینه جدی روی میز هیأت مدیره خانه سینما برای انتخاب مدیرعامل وجود ندارد، اما با توجه به اینکه پیش از این قرار بود منوچهر محمدی به‌عنوان نماینده تهیه کنندگان در انتخابات خانه سینما معرفی شود که در نهایت بنا به دلایلی نتوانست تأیید نهایی را برای گزینه تهیه کنندگان در هیأت مدیره شانزدهم به‌دست آورد و در نهایت محمدمهدی عسگرپور به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان در انتخابات شرکت کرد، این امکان وجود دارد که این تهیه کننده سینمایی و چهره شناخته شده برای مدیران دولتی و سینماگران دوباره به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شود.

البته این مساله را نیز باید مدنظر داشت که مدیرعامل خانه سینما حتماً نباید یک سینماگر باشد، کما اینکه پیش از این خانه سینما تجربه حضور محمد آقاجانی را بر مسند مدیرعاملی خانه سینما داشته است، مدیرعاملی که سابقه جدی در حوزه فعالیت‌های سینمایی نداشته و بیشتر به عنوان مدیر در حوزه‌های فرهنگی حضور داشته است.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.