سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی/۱

بهمنی: فقدان اقتدار مدیریتی باعث شده تا برخی جرأت کنند و در فیلم های شان زیرپوستی علیه نظام فعالیت کنند/ سینمای سیاه‌نما بیداد می‌کند

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و انفعال مدیران فرهنگی در مواجهه با این پدیده شوم گفت: فقدان اقتدار مدیریتی باعث شده تا برخی جرأت کنند و در فیلم های شان زیرپوستی علیه نظام فعالیت کنند؛ این مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و هنری هستند که باید روی آثار نگاه کارشناسانه داشته باشند، ریز شوند و دقت کنند و نگذارند فیلم های مشکل دار تولید و عرضه شود؛ بی تردید اگر قدرت و اتکای مناسب مدیران و اقتدار مدیریتی داشته باشیم هرگز شاهد چنین اتفاقاتی در عرصه فرهنگی و هنری کشور نخواهیم بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تنها جایگاه قانونی در سینما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما در همه سال های بعد انقلاب در حداقل ترین شکل ممکن عمل کرده و طوفان سهمگین حضور فیلم های تلخ و سیاه در جشنواره های جهانی نیز نتیجه عدم نظارت مناسب و دقیق بر فیلم ها است.

وی ادامه داد: بنده اصلاً نمی دانم چرا باید امکانات کشور در اختیار این گونه افراد قرار داده شود که می خواهند از هر فرصتی استفاده کنند و چهره کریهی از ایران اسلامی به جهانیان نشان دهند؟

بهمنی سپس با تأکید بر اینکه خیلی از فیلم هایی که ساخته می شوند به سفارش دفاتر سفارتخانه ها است متذکر شد: آن ها فیلمسازان را دعوت می کنند و می گویند فلان فیلم را بسازید و این فیلمسازان هم فریب زرق و برق آن ها را خورده و با دشمنان همراه و همسو می شوند. این باعث شرمساری است که ما در دل خودمان دشمن را پرورش می دهیم و این افراد به اسم هنرمند زیر چتر جمهوری اسلامی علیه کشور کار و فعالیت می کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مدیران عالی رتبه ما جز یکی دو دوره محدود که سخت گیری می کردند و اجازه این اتفاقات را نمی دادند در بقیه مواقع سهل انگاری دارند و فیلمسازان بی تعهد نیز از سهل انگاری آن ها نهایت سوءاستفاده را کرده اند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آن مرد آمد» و «آخرین نبرد» تأکید کرد: بنده از رسانه ها می خواهم که در مسیر معاندان قرار نگیرند و همواره مطالبه جدی برای رسیدگی به وضعیت فاجعه بار سینمای ایران اسلامی که در سیطره آثار تلخ و سیاه قرار گرفته را داشته باشند.

وی افزود: از سوی دیگر از مدیران می خواهم اگر اندکی دغدغه و عرق و عشق به میهن اسلامی مان دارند از قبل برنامه ریزی کرده و مقابله جدی با این قبیل فیلمسازان داشته باشند تا چنین روش و منشی را دیگر شاهد نباشیم. این افسارگسیختگی باید تا کی ادامه داشته باشد؟ چرا باید جشنواره های خارجی خط بدهند و فیلمسازان ما در داخل همین آب و خاک علیه کشور سیاه نمایی کنند؟

بهمنی تصریح کرد: مدیران باید این قبیل افراد را که با فیلم های سیاه در جشنواره های جهانی حضور پیدا می کنند ممنوع الفعالیت کنند؛ از سوی دیگر باید از آن ها تعهد و تضمین بگیرند تا دیگر در این مسیر گام برندارند و علیه کشور سیاه نمایی نکنند. امثال کسانی را که بدون پروانه نمایش در همین اواخر در جشنواره های فیلم ونیز و کن حضور داشته اند باید دادگاهی کنند و قانونی بگذارند تا آن ها جریمه و مجازات شوند.

این کارگردان سینما متذکر شد: شوراهای پروانه ساخت باید نظارت و سخت گیری مضاعف داشته باشند؛ افرادی که سابقه تولید در سینما نداشته و ندارند و صرفاً مدیر خوب هستند نمی توانند تصمیم گیر درست باشند و نباید در این شوراها حضور داشته باشند. چرا وقتی بچه های انقلابی در خانه های شان در حال پوسیدن هستند و چوب نادانی مدیران را می خورند ما باید با کسانی روبرو باشیم که به راحتی در کشور فیلم می سازند و به کن و برلین و ونیز و لوکارنو و اسکار و... می روند؟

وی سپس با بیان اینکه این ما سینه سوختگان هستیم که باید برای اسلام و ایران و انقلاب فیلم بسازیم اما بیشترین مقاومت و مخالفت در برابر ما صورت می گیرد اظهار داشت: ضد انقلاب پول از راه ناصواب پیدا می کند و قاچاقی یا قانونی اثرش را می سازد و راهی آن طرف آب می کند. بنده معتقدم باید یک پروتکل آماده شود و نگاه عاقلانه مندی در حوزه استراتژیک در آن وجود داشته باشد و به صورت جدی اجازه ندهند هیچ فیلمسازی خارج از چارچوب تعریف و تعیین شده حرکت کند و برای دیده شدن در جشنواره های جهانی هر اثر چرک و سیاهی را بسازد.

بهمنی تأکید کرد: مدیران سینمایی نباید بگذارند نگاه روشنفکری و تفکر سکولاریستی در سینما بیش از این ادامه پیدا کند. این مایه تأسف است که سینمای استراتژیک و ارزشی کاملاً نابود شده اما سینمای سیاه نمایی و خیانت و روشنفکری بیداد می کند!

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: چقدر حضرت اقا فرمودند بیایید از دستاوردهای نظام فیلم بسازید. کدام مسئول کمک کرد برای تحقق این اتفاق؟ این ها مسائلی است که باید آسیب شناسی شود. بنده معتقدم شکاف در حوزه قانون مندی فقط به دست نخبگان انقلاب می تواند رفع شود و معتقدان و متخصصان باید وارد میدان شوند و جلوی این اتفاق شوم و تلخ را بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.