دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی/۳

سلطان محمدی: باید بر سر محتوایی که قرار است از ایران اسلامی در جشنواره های خارجی حضور پیدا کند بحث کنیم/ مدیران سینمایی باید محدودیت های سخت گیرانه تری در نظر بگیرند

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و انفعال مدیران فرهنگی در مواجهه با این پدیده شوم گفت: مدیران سینمایی برای متخلفانی که بدون پروانه نمایش در جشنواره های جهانی حضور پیدا می کنند باید محدودیت های سخت گیرانه تری در نظر بگیرند! همانطور که کسی که در رانندگی تخلف می کند و نمره منفی در گواهینامه اش ثبت می شود باید فیلمسازی که تخلف می کند و بدون پروانه فیلمش را به جشنواره های جهانی می فرستد نیز با محدودیت مواجه شود و مثلاً او را حداقل دو سال ممنوع الفعالیت کنند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید پشت خوب ها باشند و در نقطه مقابل با کسانی که خارج از ضوابط و چارچوب های پیش بینی شده فعالیت می کنند برخورد داشته باشند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم ما برای حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی نیاز به قانون نوینی نداریم و همین قانون موجود هم کافی است. یک فیلم باید برای حضور در جشنواره ها از مجرای قانونی پروانه ساخت و پروانه نمایش داشته باشد. اگر فیلمی دارای این شرایط باشد به آن معنی است که مسئولی مسئولیت اثر او را بر عهده گرفته و اگر مشکلی در فیلم هر فیلمسازی وجود دارد مسئولیتش بر عهده عناصر شوراها در سازمان سینمایی است.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر قرار است با فیلمساز متخلفی برخورد شود باید بی سر و صدا این کار را انجام دهند؛ متأسفانه ما طی ماه های اخیر عکس این قضیه را شاهد بودیم به نحوی که آمدند و اعلام کردند یک لیستی از افراد ممنوع الکار شده اند و سازمان سینمایی در حال رایزنی است تا تعداد افراد حاضر در این لیست را کاهش دهد!

این کارشناس فرهنگی در همین راستا تصریح کرد: این حرف چه معنایی داشت؟ آیا مسئولان می خواستند با این حرف محبوب القلوب شوند؟ یعنی چه که تعداد افراد لیست زیاد است و ما می خواهیم آن ها را کم کنیم؟ اصلاً این را برای چه اعلام کردید که بازتاب منفی آن به خود شما بازگشت کند؟

وی تأکید کرد: مثلاً عنوان شده بود آقای نوید محمدزاده ممنوع الکار هستند اما ایشان در کنفرانس خبری فیلمشان در جشنواره ونیز این را تکذیب کردند و گفتند مشغول بازی در یک سریال هستند؛ حالا این قابل پرسش است و مدیران باید پاسخ دهند چرا و چگونه ایشان علیرغم اعلام قبلی مشغول به فعالیت هستند؟

سلطان محمدی در بخش دیگری از این گفتگو صرف حضور سینمای جمهوری اسلامی ایران در جشنواره های جهانی را مهم ارزیابی کرد و در این باره اظهار داشت: خوب است که نام و پرچم پر افتخار کشورمان در تمامی جشنواره های فرهنگی و هنری دنیا بدرخشد و ما قطعاً از این مهم استقبال می کنیم اما باید دید که جشنواره ها چه نوع آثاری از سینمای ما را پذیرش می کنند.

وی در همین راستا متذکر شد: مشخص است وقتی به فیلمی مانند «خرس نیست» جعفر پناهی پذیرش می دهند چه دیدگاهی در ورای این جشنواره ها نهفته است؛ ما باید در مواجهه با این دیدگاه ها قدرت تشخیص و تأمل خوبی داشته باشیم و راه را خطا نرویم. ما باید بر سر محتوایی که قرار است از ایران اسلامی در جشنواره های خارجی حضور پیدا کند بحث کنیم و ببینیم چه محتوایی در راستای تقویت اهداف و مصالح کشور است.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: به هر صورت ابزار مهم و بازدارنده برخورد قاطع هست. اینکه چه مصلحت اندیشی هایی وجود دارد و چرا تظاهر می شود که عده ای ممنوع الفعالیت هستند جای سوأل دارد و این ایراد به مدیری است که تدبیر رسانه ای اش قابل دفاع نبوده است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.