سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

به بهانه هفته دفاع مقدس مطرح شد؛

سالها بی توجهی مدیران سینمایی، بی عملی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح، نگاه کاسبکارانه به هنر؛ دلایلی برای افول سینمای دفاع مقدس

فقیه-شفق-اصغری-قاسمی جامی-ایرانمنش

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سرشناس حوزه دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس در خصوص ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس متذکر شدند: عدم کفایت مدیران سینما و تلویزیون باعث مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده است؛ مدیران فرهنگی رسماً به سینمای دفاع مقدس بی توجهند و هنرمندان دغدغه مند این حوزه ها را درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می کنند و در نهایت هم حمایتی از آن ها برای تولید آثارشان ندارند؛ این هنرمندان تأکید کردند: باعث تعجب است که برخی مدیران نهادهای انقلابی به جای حمایت از افسران جوان جنگ نرم پشت شان را خالی کرده و تا بالاترین رده های فرماندهی هم کسی پاسخگو نیست!

به گزارش سینماپرس پدیده های بی نظیری همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه سال ها است توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است.

به خصوص دولت های یازدهم و دوازدهم به طور کل از سینمای دفاع مقدس غافل شدند و در عوض آن از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند.

علیرغم آنچه انتظار می رفت مدیران فرهنگی و سینمایی دولت سیزدهم نیز تدبیر ویژه ای برای تحول و احیای سینمای ارزشمند دفاع مقدس نداشتند؛ حتی در این دوران هم فیلم های ضد ارزشی، سیاه و تلخ تولید شده در سینمای کشور در جشنواره های غربی حاضر شدند، مورد تشویق قرار گرفتند و جوایزی به آن ها اهدا شد اما هیچ یک از دغدغه های مقام معظم رهبری و سینماگران متعهد و ولایتمدار به ثمر نرسید!

بی توجهی مدیران فرهنگی به سینمای ارزشمند دفاع مقدس در حالی است که سینماگران مطابق با فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه: «۸ سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند»، خواهان توجه جدی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما، حوزه هنری و... به دغدغه های شان برای تولید آثار ماندگار و ارزشمند در این حوزه هستند.

در همین رابطه با ۵ تن از سینماگران دغدغه مند حوزه دفاع مقدس آقایان: مهدی فقیه، ناصر شفق، ابراهیم اصغری، حسین قاسمی جامی و رضا ایرانمنش گفتگو کردیم که ماحصل اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خصوص ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس گفت: سینمای دفاع مقدس باید دارای بعد معنوی باشد؛ دنبال تولید فیلم های بیگ پروداکشن هالیوودی نباشید! این اتفاق باعث می شود تولید این فیلم ها کاهش پیدا کند و از بعد معنوی دفاع مقدس در این آثار کمتر نشانی وجود نداشته باشد. الآن شنیده ام برای در اختیار گذاشتن لوازم از جمله تانک، سلاح و... پول می گیرند. این اتفاق بسیار تلخ است! چرا سینمای دفاع مقدس ما بعد مادی گرفته و معنویت در آن نیست؟ نهادها و دستگاه ها نباید دنبال پول باشند و باید کمک کنند تا این سینما بیشتر و بیشتر اشاعه پیدا کند.

ناصر شفق بنیانگذار و مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: تنها مدیرانی می توانند سینمای دفاع مقدس را از مهجوریت نجات دهند که برخاسته از اصالت دوران جنگ و طلایه دار دفاع مقدس باشند؛ این مدیر می تواند در سینمای دفاع مقدس تغییر به وجود آورد؛ ما باید دست آن ها را ببوسیم و به آن ها التماس کنیم که به میدان بیایند نه اینکه آن ها را کنار بگذاریم و بعد بگوییم نتوانستیم کاری برای سینمای دفاع مقدس انجام دهیم! دولت ها اگر بخواهند در حوزه فرهنگی و در خصوص مقوله مهم دفاع مقدس تغییرات چشمگیر حاصل شود باید بزرگان فرهنگی دفاع مقدس را دعوت به کار کنید؛ به عنوان مثال از مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء و بزرگانی که در این عرصه حضور داشتند باید به میدان بیایند اما آن ها تا امروز چقدر در حوزه فرهنگ دفاع مقدس تصمیم گیر بوده اند؟

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در این باره گفت: متأسفانه باعث تعجب است که برخی مدیران نهادهای انقلابی به جای حمایت از افسران جوان جنگ نرم پشت شان را خالی کرده و تا بالاترین رده های فرماندهی هم کسی پاسخگو نیست! باعث تأسف است که باید بگویم برخی نهادهای زیرمجموعه مدیران انقلابی گاهی اوقات باعث می شوند اندک همکارانی که در حوزه سینمای ارزشمند دفاع مقدس فعالیت می کنند نسبت به ادامه مسیر در این عرصه دلسرد شوند و عطای حضور در این حوزه را به لقایش ببخشند. وقتی نهادهای انقلابی به دفاع مقدس بی توجهند از وزارت ارشاد چه توقعی می توان داشت؟ بی شک نهادهای دولتی مثل وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مسئول اول این اتفاق نیستند. زمانی می توان مدیران دستگاه های دولتی را مورد نقد قرار داد که نهادهای انقلابی کار خود را به درست ترین شکل ممکن انجام دهند و آن ها توجهی به حمایت از این سینما نداشته باشند.

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خصوص ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس گفت: برای ساخت یک اثر دفاع مقدسی سال ها باید بدویم و وقت بگذاریم و در نهایت هم حمایت نمی شویم!؛ این اتفاق در حالی است که مسئولان همواره وقتی مناسبت های دفاع مقدس فرا می رسند در خصوص اهمیت تولید آثار فرهنگی و سینمایی صحبت می کنند و وعده های خوبی برای تسهیل شرایط تولید در این عرصه می دهند! سخت ترین شرایط امروز برای کسانی است که به عنوان فیلمساز جنگ شناخته می شوند؛ سینمای خصوصی که آن ها را نمی پذیرد، از سمت دولت هم حمایت نمی شوند و دچار نوعی استیصال شده اند. این بلایی که سر بچه ها می آوریم بد است؛ چطور می خواهیم جواب آن ها را بدهیم؟

رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: عدم کفایت مدیران سینما و تلویزیون باعث مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده است؛ مدیران فرهنگی رسماً به سینمای دفاع مقدس بی توجهند و هنرمندان دغدغه مند این حوزه ها را درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می کنند و در نهایت هم حمایتی از آن ها برای تولید آثارشان ندارند این اتفاق در حالی است که ما سال ها است مورد تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار گرفتیم و باید با آن ها مقابله کنیم اما از آنجا که مدیر مدبری در راستای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن نداریم دست روی دست گذاشته ایم و به جای آنکه خوراک فرهنگی مناسب برای مردم تهیه کنیم کاری کرده ایم که بخش کثیری از مردم مخاطب برنامه های ماهواره ای شده اند! در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح چه خبر است؟ بنده معتقدم باید شورا و گروه جدیدی تشکیل شود تا حوزه سینمای دفاع مقدس کمی سامان پیدا کند چرا که نهادهایی که وظیفه شان حمایت و پشتیبانی همه جانبه از سینمای دفاع مقدس است مدت های مدیدی است که خود را کنار کشیده اند و تدبیری برای رشد و احیای این سینما ندارند؛ از سوی دیگر معلوم نیست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی چه خبر است؟ آیا ارتقای سینمای ارزشی و دفاع مقدس جزو وظایف شان هست یا خیر؟ آیا آقایان اصلاً به این فکر می کنند و توجه دارند یا برایشان هیچ اهمیتی ندارد؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.