چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس/۴

ایرانمنش: عدم کفایت برخی مدیران سینما و تلویزیون باعث مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده است/ در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح چه خبر است؟

سخنرانی رضا ایرانمنش در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خصوص ضرورت تولید آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس گفت: عدم کفایت برخی مدیران سینما و تلویزیون باعث مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده است.

بازیگر فیلم های سینمایی «سجاده آتش» و «آخرین شناسایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران فرهنگی به سینمای دفاع مقدس بی توجه بودند و هنرمندان دغدغه مند این حوزه ها را درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می کنند و در نهایت هم حمایتی از آن ها برای تولید آثارشان ندارند این اتفاق در حالی است که ما سال ها است مورد تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار گرفتیم و باید با آن ها مقابله کنیم اما از آنجا که مدیر مدبری در راستای مقابله با هجمه فرهنگی دشمن نداریم دست روی دست گذاشته ایم و به جای آنکه خوراک فرهنگی مناسب برای مردم تهیه کنیم کاری کرده ایم که بخش کثیری از مردم مخاطب برنامه های ماهواره ای شده اند! عدم توجه به سینمای ارزشی و به ویژه سینمای دفاع مقدس از چند سال قبل آغاز شده؛ تقریباً از اوایل دهه ۸۰ به سینمای ارزشی کم توجهی شد و در حال حاضر این رویه ادامه دارد و روز به روز هم اوضاع بدتر می شود.

وی ادامه داد: تعداد عظیمی از فعالان این حوزه سال ها است خانه نشین و بیکار شدند و هیچ توجهی به آن ها نمی شود در حالی که تمام روزمرگی و معیشت آن ها از طریق تولید آثار فرهنگی در حوزه دفاع مقدس بوده؛ نکته قابل تأمل آنجا است که دولت هم وظیفه خود را در مقابل آن ها درست انجام نمی دهد و گویا برایشان مهم نیست که مخارج زندگی آن ها از کجا تأمین می شود و چطور در این شرایط اقتصادی روزگار می گذرانند!

ایرانمنش سپس با تأکید بر اینکه دولت موظف است از تولید فیلم های استراتژیک و دفاع مقدسی حمایت ویژه داشته باشد اظهار داشت: من شخصاً بعید می دانم آن ها کاری در این باره انجام دهند! مثل تمام وعده هایی که دادند و عملی نشد این هم عملی نمی شود من شخصاً ذره ای امید ندارم؛ این مسئولان هستند که ما را به اینجا رسانده اند و امید را از گرفته اند.

این هنرمند جانباز یادآور شد: روزگاری در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ سینمای دفاع مقدس در کنار سایر ژانرهای سینمایی جایگاه ویژه ای داشت و مسئولان فرهنگی وقت برای هنرمندان انگیزه ایجاد می کردند که آن ها مرتب کار کنند. یادم می آید در آن سال ها حوزه هنری اعلام کرده بود اگر سکانسی از یک فیلم به دفاع مقدس بپردازد ۱۰ میلیون به آن ها کمک مالی می شود آن زمان ۱۰ میلیون پول ساخت یک فیلم بود!

وی تصریح کرد: آن زمان پشتیبانی بود و به هنرمند ارزشی و دغدغه مند توجه می شد اما الآن دکان باز کرده اند به عنوان مثال در شهرک سینمایی دفاع مقدس که باید ادوات و تجهیزات فیلم را به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهد از هنرمندان به صورت روزانه اجاره دریافت می کنند؛ اگر بخواهند یک دست لباس به فیلمسازان بدهند از آن ها طلب پول می کنند و این اتفاق واقعاً اشتباه است.

بازیگر فیلم های سینمایی «ترور» و «دکل» خاطرنشان کرد: این رفتار با سینماگران دفاع مقدس در حالی است که آن ها خود به خود با خطرات و سختی های زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند؛ مسئولان باید دست هنرمند را ببوسند و از او خواهش کنند برای دفاع مقدس کار انجام دهد اما همه چیز برعکس پیش می رود و همین باعث خانه نشینی و عزلت سینماگران ارزشی شده است.

ایرانمنش تأکید کرد: در سینمای ایران مافیا وجود دارد و تنها یک عده خاص کار می کنند؛ نه فقط در سینما که در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون هم اوضاع به همین منوال است! آیا هیچ یک از مسئولان تاکنون از خود سوأل کرده اند سینماگران کاربلد و متعهدی همچون علی شاه حاتمی و حسن برزیده کجا هستند؟ چرا این ها امکان کار ندارند؟

این سینماگر در پایان این گفتگو با طرح این پرسش که در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح چه خبر است؟ گفت: بنده معتقدم باید شود تا حوزه سینمای دفاع مقدس کمی سامان پیدا کند چرا که نهادهایی که وظیفه شان حمایت و پشتیبانی همه جانبه از سینمای دفاع مقدس است مدت های مدیدی است که خود را کنار کشیده اند و تدبیری برای رشد و احیای این سینما ندارند؛ از سوی دیگر معلوم نیست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی چه خبر است؟ آیا ارتقای سینمای ارزشی و دفاع مقدس جزو وظایف شان هست یا خیر؟ آیا آقایان اصلاً به این فکر می کنند و توجه دارند یا برایشان هیچ اهمیتی ندارد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.