شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴

اکران مستند «هسته‌ای» در جشنواره فیلم ونیز هفتاد و نهم؛

استون: پایان جنگ سرد لحظه زیبایی بود/اگر باهوش باشیم با هم تلاش می‌کنیم

الیور استون در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱

سینماپرس: کارگردان آمریکایی با ارایه جدیدترین مستند خود با عنوان «هسته‌ای» در جشنواره فیلم ونیز هفتاد و نهم از انرژی هسته‌ای دفاع کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، «هسته‌ای» یا «نوکلیر» جدیدترین فیلم اولیور استون، مستندی است که در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و با اینکه درباره بحران زیست‌محیطی ساخته شده با لحنی خوش‌بینانه و غیرمعمول از استون، ساخته شده است.

استون در کنفرانس مطبوعاتی پیش از نخستین نمایش فیلمش گفت: باید ذهنیت ترس را از خودمان دور کنیم. من هم مثل دیگران فیلم «یک حقیقت ناخوشایند» را سال ۲۰۰۶ دیدم و واقعاً ترسناک بود. مدام اخبار را می‌خواندم و می‌دیدم وضع بدتر می‌شود.

وی در ادامه گفت فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و کتاب‌ها همه و همه درباره تغییرات آب و هوایی از جنبه‌ای منفی نگاه می‌کنند و او در این فیلم بر آن بود تا با تمرکز بر عمل و با ارایه راه‌حل‌های موثر این موضوع را مطرح کند.

استون افزود همه این راه‌حل‌ها را در کتابی با عنوان «آینده‌ای روشن: چگونه برخی کشورها تغییرات آب و هوایی را حل کردند و بقیه هم می‌توانند همین کار را دنبال کنند» که سال ۲۰۱۹ به قلم جاشوا اس. گلدشتاین استاد دانشگاه آمریکایی نوشته شده، کشف کرده است.

این فیلمساز با تاکید بر اینکه امیدوارکننده بودن کتاب را دوست داشت، گفت: نگاهش مثبت است و به شما می‌گوید می‌توانیم در این زمینه کار کنیم و قربانی نباشیم.

گلدشتاین، نویسنده کتاب، در نوشتن فیلمنامه این فیلم مستند با اولیور استون همکاری کرده است. در این فیلم آنها تلاش دارند انرژی هسته‌ای را از بمب هسته‌ای جدا کنند و تاکید کنند سریال‌هایی چون «چرنوبیل» موجب ترس‌افزایی ما می‌شوند و ما را به بیراهه می‌برند.

گلدشتاین هم در این نشست مطبوعاتی گفت اگر در مسیری که دهه ۱۹۷۰ داشت طی می‌شد (زمانی که تولید هسته‌ای رو به افزایش بود) مانده بودیم اکنون اقتصاد بدون کربن داشتیم و با این بحران آب و هوایی دست به گریبان نبودیم.

آنها تاکید کردند شیرین سازی آب، سوخت‌های هوایی، جداسازی کربن از جو؛ همه به انرژی و گرمای زیادی نیاز دارند که می‌تواند با انرژی هسته‌ای تامین شود. این سوخت پتانسیل تغییر اقتصاد جهان و جایگزین شدن با سوخت فسیلی را دارد.

در این کنفرانس استون و گلدشتاین از ابتکارهای انرژی توسط فرانسه، سوئد و کانادا تجلیل کردند و خواستار همکاری بیشتر با روسیه شدند.

استون در آخرین بخش‌های کنفرانس مطبوعاتی بر همکاری با روسیه تاکید کرد و گفت: ما باید روسیه را ترغیب کنیم. آنها می‌خواهند همراهی کنند و همیشه این کار را کرده‌اند. هر چه در مورد این جنگ فکر کنید می‌بینید یک شکست است، نه فقط برای اروپا، بلکه برای جهان. بهترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد همکاری است.

استون گفت: پایان جنگ سرد لحظه زیبایی بود و همکاری روسیه و آمریکا در زمینه فضا درخشان بود. ۴۰ سال این نگاه موثر افتاد.

وی افزود: با من در مورد نفرت بین این کشورها صحبت نکنید زیرا این نفرت می‌آید و می‌رود و در نهایت از بین خواهد رفت. اگر باهوش باشیم، با هم تلاش می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.