شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

انتقاد کارگردان سینما از بی عدالتی در اکران؛

قوی تن: مسئولان یک بازنگری اساسی در روند اکران «رویای سهراب» داشته باشند/ فارابی سرمایه گذار فیلم نیست!

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان فیلم سینمایی «رویای سهراب» با انتقاد از نحوه اکران سینماهای تهران گفت: متأسفانه فیلم مرا درو کردند! سینمادارانی که جز پول هیچ چیز دیگر را نمی بینند، آنها مواد تبلیغاتی این فیلم را که باید مانند دیگر فیلمها در سالن ورودی و اصلی در معرض دید عموم بگذارند انجام ندادند و سالنهای کم ظرفیت و سانس ساعتی که مردم سینما نمی روند به فیلم رویای سهراب دادند که باعث شده این فیلم شاعرانه در مورد زندگی سهراب سپهری شاعر محبوب مردم ایران در محاق برود و دیده نشود؛ این اتفاق در حالی است که بسیاری از مردم علاقمند به سهراب سپهری در فضای مجازی به بنده پیام می دهند و می گویند ما برای تماشای این فیلم به هر سینمایی می رویم هیچ سانسی به این فیلم تعلق ندارند! بنظر من اگر مسئولین فرهنگی نظری به این فیلم ملی بیندازند و برای احترام به مردم کشورمون و بویژه علاقمندان و دوستداران سهراب سپهری، بطور ویژه در سالروز تولد این شاعر فقید که نیمه مهرماه است اکران را در تعداد گسترده‌ای از سینماهای تهران داشته باشیم، حق مطلب را ادا کرده ایم.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان آبی مادرم» و «پرواز بادبادک ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چندی پیش یکی از خبرگزاری ها به غلط خبری را مبنی بر ساخته شدن این فیلم با پول فارابی در مورد فیلم «رویای سهراب» منتشر کرده بود که برخی از رسانه ها نیز آن را بازنشر دادند. من شخصاً از عزیزان رسانه ای که بدون آگاهی نسبت به جریانات درونی سینما چنین گزارش هایی منتشر می کنند بسیار ناراحت هستم. وی ادامه داد: ما ۳ میلیارد تومان از جیب شخصی خودمان برای ساخت این فیلم هزینه کردیم و بنیاد سینمایی فارابی مشوق ساخت این فیلم فرهنگی بود، زمانیکه فیلمبرداری تمام شده بود و کارهای استودیویی و جلوه های بصری را انجام می دادیم بخاطر تورم کسری بودجه آوردیم و به فارابی مراجعه کردیم و کمک خواستیم و آنها پس از دیدن نسخه خام فیلم پذیرفتند که مبلغی کمک کنند و ما با آن تونستیم کار جلوه های بصری فیلم را نیز به سرانجام برسانیم و البته که در آن شرایط سخت برای همین میزان کمک هم من از آنها متشکر هستم اما این انصاف نیست که ۴ سال بنده به عنوان فیلمساز مستقل تمام هستی خودم را در راه فرهنگ ملی کشورم فدا کنم و حالا بگویند این فیلم فقط با پول فارابی تولید شده است.

قوی تن سپس با بیان اینکه رسانه ها در این شرایط بحرانی نباید آمار غلط ارائه کنند تصریح کرد: من برای فرهنگ و مفاخر جامعه خودم از جان و مال و تمام داشته های مادی و معنوی ام دریغ نکردم لطفاً رسانه ها هم در جایگاه مهم و حساس رسانه ای شان ما را یاری کنن. من تازه کار نیستم و بیش از ۳ دهه است که فیلم می سازم همه هم به این مسأله واقف هستند؛ فیلم های گیشه ای هم مثل «ضربه طوفان» در سال ۱۳۷۲ و «سرود تولد» ۱۳۸۳ ساختم، اما فیلم سینمایی «رویای سهراب» را که در باره سهراب سپهری است، باید با آنچه که از او یافته بودم به تصویر می کشیدم.

کارگردان فیلم های سینمایی «پل سفید» و «زندگی و زندگی» متذکر شد: «رویای سهراب» تا به حال در ۵ جشنواره معتبر دنیا به نمایش درآمده و مردم زیادی از فیلم دیدن کرده اند. در کشور ازبکستان، شهرهای تاشکند، سمرقند و بخارا هم نمایش داشتیم که سالن ها پر بوده؛ در آلمان و استرالیا و کانادا و آمریکا هم متقاضی داریم که قرار است اکران کنیم. پس من رسالتم را موفق انجام داده ام و در آینده هم این فیلم در گنجینه ادبی مردم عزیز کشورم در دسترس شان خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: رسانه ها باید بدانند اگر در بخشی از هزینه ها بنیاد سینمایی فارابی که متولی پرژه های فرهنگی است ما را یاری کرده، کار عجیبی نبوده در برابر آدمی مثل من که برای فرهنگ این کشور از عمرم و از مال خودم مایه گذاشتم.

قوی تن در همین راستا با بیان اینکه از سینماداران عزیز هم می خواهم کمی با دیده عرق ملی این فیلم شاعرانه «رویای سهراب» را همراهی کنند گفت: من از سینماداران می خواهم پوستر و تیزر این فیلم را مانند دیگر فیلم ها در معرض دید عموم قرار دهند و سالن بزرگتر و سانس ها را در ساعات مناسب بگذارند.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: این اتفاق بسیار بد است که مساوات در سینما نیست. مسئولان باید فکری کنند به ویژه از کالاهای فرهنگی اندیشه ورز باید حمایت ویژه تری صورت گیرد چرا که کالای فرهنگی تجاری نیازی به تبلیغ ندارد! بنده از مسئولان فرهنگی کشور گلایه دارم چرا که همه آن ها نسبت به این اثر که برای یک شاعر بزرگ ساخته شده بی توجه هستند و امیدوارم حداقل شرایطی را فراهم کنند که این فیلم بتواند تا سالروز تولد این شاعر پر آوازه و محبوب کشورمان به صورت گسترده سالنهایی از سینماهای کشور را در اختیار داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.