سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

فیلمنامه خوب؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۱۴

محمدی فر: فیلمنامه مهم ترین رکن و مظلوم ترین بخش در سینمای ماست/ گاهی از این همه لحن جلف و رنگ و بوی ابتذال در فیلم ها خجالت می کشم!

وحیده محمدی فر

سینماپرس: وحیده محمدی فر فیلمنامه نویس سینما در خصوص معضل فقدان فیلمنامه خوب در سینمای ایران گفت: فیلمنامه مهم ترین رکن و مظلوم ترین بخش در سینمای ماست و هیچ کس نمی تواند همه اشکالات موجود در سینما را چون از قشر از بقیه مظلوم تر است گردن فیلمنامه نویسان بیندازد!

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «لامینور» و «مهمان مامان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه جای دنیا معمولاً فیلمنامه ها دو حالت دارند؛ یا پایه و اساس اولیه شان تفکر و اندیشه و آگاهی رسانی است و پایبند و وفادار به هنرند یا صرفاً برای گیشه ساخته می شوند.

وی ادامه داد: حالا باید دید جامعه چه شرایطی در پذیرش این دو نوع فیلمنامه دارد! اگر فیلم های هر دهه را مرور کنید شناسنامه خودشان را دارند چون سینما از خود جامعه الهام و ایده می گیرد. سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ را با امروز مقایسه کنید حتی سریال هایی که تولید می شد ببینید چقدر محتوا داشتند از «هزاردستان»، «امام علی (ع)» و «ابن سینا» گرفته تا «سربداران»، «سلطان و شبان» و...؛ حالا بیایید آن ها را با سریال هایی که امروز تولید می شوند مقایسه کنید!

محمدی فر متذکر شد: در سینما هم وضعیت همین است؛ شما فیلم های کمدی آن سال ها را ببینید که چقدر از طنز ظریف و درست و هوشمندانه استفاده می کردند و معنا داشتند و حالا یک سری فیلم‌های به اسم کمدی را ببینید که بنده وقتی آنونسش را می بینم گاهی خجالت می کشم از این همه لحن جلف و رنگ و بوی ابتذال که واقعا غم انگیز است!

این سینماگر تأکید کرد: این ها همه از فرهنگ و دغدغه ها و سلیقه جامعه هر دهه منشأ می گیرند؛ البته که همچنان در صد کمتری فیلم‌های خوب و تاثیر گذار هم همیشه تولید می شوند که فقط به محتوا اهمیت می دهند و راهشان از بقیه جداست.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «سنتوری» و «داستان های جزیره» با بیان اینکه فیلمنامه نویس اصولاً همیشه محدودیت هایی دارد اظهار داشت: انگار فیلمنامه نویس طوری شرطی شده که خودسانسوری هم می کند! مسأله بازیگران هم الآن خودش کم روی سینما تاثیر ندارد؛ بازیگرها اغلب به سمت سریال‌های خانگی تمایل پیدا کرده اند چون درآمد بهتری دارد؛ حتی برخی به سمت خوانندگی رفته اند! .پس بازیگری که مورد نظر کارگردان است همیشه دردسترس نیست.

وی افزود: بازیگران امروز در واقع یک جور حساب کتاب شده عمل می کنند. بنده معتقدم در کل این مسأله را باید از زوایای مختلف بررسی و آسیب شناسی کرد که چرا فضای سینمای ما این همه دچار تغییر شده اما به نظر من ناامید کننده نیست به هر حال تولید فیلم هم نسبت به سابق خیلی بیشتر شده و تنوع فیلم ها نیز بیشتر! ما هم از یک دوره تحولی سینما در حال عبوریم و بالاخره سلیقه جامعه هم متحول می شود و در برابر این‌ حجم انبوه فیلم و سریال و شبکه های ماهواره ای، کم کم مسیر خود را پیدا می کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.