دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱

نمایشگاه نگارگری عاشوایی «دلدادگی» افتتاح شد؛

شجاعی طباطبایی: امیدواریم بتوانیم ارتباطات و تعاملات با هنرمندان و موزه‌های جهانی برقرار کنیم

سید مسعود شجاعی طباطبایی در آیین تکریم و معارفه مدیر بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی

سینماپرس: شجاعی طباطبایی ضمن توضیح درباره نمایشگاه نگارگری «دلدادگی» بیان کرد جای موزه نگارگری برای نگهداری و نمایش آثار فاخر این هنر اسرانی اسلامی خالی است.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه نگارگری عاشوایی «دلدادگی» امروز دوشنبه ۳۱ مردادماه با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امیرحسین و سارا آقامیری و جمعی از هنرمندان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

در این نمایشگاه ۴۵ اثر نگارگری از حسین عصمتی، مینا صدری، مهدی فرخی، مرتضی حسینی پورشاندیز، فاطمه منظوری، خشایار قاضی‌زاده، جمشید سرحدی، مرحوم پرویز اسکندرپور خرمی، امیرحسین آقامیری، سارا آقامیری، احمدرضا رحیمی و حسین حبیبی به نمایش گذاشته شده است.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره این نمایشگاه به مهر گفت: این نمایشگاه، مجموعه‌ای است که متشکل از آثار گنجینه حوزه هنری است و بخشی دیگر از آثار متعلق به هنرمندانی و اساتیدی است که با ما در ارتباط هستند اما شرایط شان به گونه‌ای است که کارها در اختیار خودشان باشد و ارزشی نمی‌توان روی این آثار گذاشت.

وی «نگارگری» را هنر بومی ایران دانست که مربوط به جغرافیای ما است و بیان کرد: در جهان، هنر ما را به نگارگری می‌شناسند و جایگاه رفیع این حوزه متعلق به استاد محمود فرشچیان است که باعث افتخار ایران هستند. بنابراین توجه به این زمینه هنری برای ما ضرورت محسوب می‌شود و ما نیز سعی می‌کنیم هر سال به این هنر در برنامه‌هایمان توجه کنیم، همچنان که سال قبل، رویدادی را با مسئولیت دکتر محمدعلی رجبی با عنوان «آسمان نگاره‌ها» برگزار کردیم که نگاه ویژه ای به این هنر داشت.

مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری همچنین درباره اینکه آیا از سوی این مرکز به هنرمندان سفارش کار برای خلق آثار نگارگری عاشورایی داده می‌شود، توضیح داد: ما رویدادهایی نظیر سوگواره عاشورایی داریم که یکی از مباحثی که بسیار مدنظر ما است، نگارگری است اما نیاز به ملاحظاتی دارد، چراکه هنر نگارگری هنری خاص است و باید جوایز این بخش نیز خاص باشد و به همین دلیل دوستان در سپهر سوره هنر در حال بررسی این موضوع هستند تا بتوانند جایزه‌ای متمایز در نظر بگیرند. در عین حال بخش عمده‌ای از آثار گنجینه حوزه، مربوط به سوگواره عاشورایی است که برخی از دوره‌های آن، نگارگری داشتیم و آثار خوبی نیز از این هنر موجود است و برخی از آثار فاخر و برگزیده، خریداری شده و در مقاطع مختلفی نیز حوزه هنری آثار فاخر نگارگری را خریداری کرده است.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من، جای موزه نگارگری همچون موزه انقلاب، بسیار خالی است ولی نگارگری از این جهت بسیار مهم است که پیوند جدی با فرهنگ و پیشینه ما دارد.

شجاعی طباطبایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که آیا مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به آثاری همچون نگارگری که قابلیت عرضه جهانی دارند و ثبت جهانی آن نیز توسط دیگر کشورها انجام شده است، برنامه و نگاه جهانی دارد یا خیر، گفت: عتبات عالیات بسیار علاقمند هستند تا پیرو تفاهم‌نامه‌هایی که با ایران داشتند، آثاری که مرتبط با عاشورا و امام حسین (ع) در موزه‌ای حضرت سیدالشهداء به نمایش بگذارند یا اگر شرایطی فراهم شود، آثار خریداری شوند. همچنین در حوزه کشورهای غیر جهان اسلام، ما واقعاً به صورت جدی و از زمانی که آقای دادمان در حوزه هنری حضور دارند و آقای سالکی را مسئول امور بین الملل کرده‌اند، در حوزه بین الملل در تلاش هستیم تا آثار هنرمندان را به نمایش بگذاریم و امیدواریم بتوانیم ارتباطات و تعاملات با هنرمندان و موزه‌های جهانی برقرار کنیم. یکسری گالری‌ها و رویدادهای هنری شناسایی شده‌اند که این ارتباطات باید تقویت شوند و لازم است بگویم بنا داریم یک مرکز بین‌المللی در حوزه کارتون و کاریکاتور راه اندازی کنیم.

نمایشگاه نگارگری عاشورایی «دلدادگی» تا ۱۲ شهریورماه در گالری عالی حوزه هنری برپاست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.