چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

خسرو شهراز:

متاسفانه قراردادهای سینمایی کاملا یک طرفه نوشته می‌شود/صرفا یک برگه است که ارزش حقوقی و قضایی ندارد

خسرو شهراز

سینماپرس: خسرو شهراز بازیگر پیشکسوت سینما گفت: به نظر من در هنگام نگارش یا عقد قرارداد، بازیگران و یا بقیه عوامل سینمایی باید از مشاوره حقوقی بهره‌مند شوند تا بدانند که اگر مشکلی در یک قرارداد یا پرداخت دستمزدها صورت گرفت باید به چه صورت پیگیری شود.

به گزارش سینماپرس، خسرو شهراز در گفت‌وگو با میزان، پیرامون کم‌کاری‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: واقعیت امر طی سال گذشته تا امروز مشغول دو پروژه سریالی و سینمایی هستم که نمیتوانم اطلاعاتی در مورد آنها ارائه کنم، اگر کمتر کار کرده ام به واسطه مشغله حضور در این دو پروژه بوده است.

این بازیگر سینما و تئاتر درباره قرارداد بازیگران و قابلیت پیگیری آن اظهار کرد: قرارداد بازیگران چه در سینما و چه در تئاتر به هیچ وجه قابل پیگیری نیست، می توانم بگویم که قدرت پیگیری قرارداد تمامی عوامل صفر درصد است.

اکثر بازیگران قید طلب خود از تهیه کنندگان را می‌زنند

شهراز در همین رابطه اظهار کرد: در مواردی اگر بازیگر بخواهد بدهی خود و یا بد قولی نسبت به قراردادش را پیگیری کند چنان مسیر سختی را پیش روی خود می بیند که باید بی خیال ادامه راه شود، زیرا در بهترین و رویایی ترین حالت شاید یک سوم دستمزدش را وصول کند.

بازیگر فیلم سینمایی «ماهی و گربه» در همین رابطه ادامه داد: من بارها و بارها مورد بدقولی و بی مهری تهیه کنندگان قرار گرفته ام اما متاسفانه قراردادها به نحوی هستند که نمی‌توان از طریق آنها به جایی رسید.

شهراز ادامه داد: متاسفانه وضعیتی وجود دارد که اگر بازیگری یا یکی از عوامل بخواهد دستمزدش را طلب کرده یا شکایت کند، وی بدنام شده و بعدها به او کار نمی دهند، به همین دلیل بسیاری حتی اگر دستمزدشان پرداخت نشود به دنبال شکایت نمی روند.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون قرارداد بازیگران را یک برگه سوری خواند و اظهار کرد: خانه سینما و خانه تئاتر به عنوان دو نهاد اصلی به هیچ وجه مکانی برای احقاق حقوق عوامل و بازیگران نیستند، در حالی که این دو نهاد باید به مرکزی برای حق جویی ما تبدیل شوند.

شهراز: بازیگران در هنگام نگارش قرارداد به مشاور حقوقی نیاز دارند

شهراز هنرمندان را نیازمند دانش حقوقی خواند و ادامه داد: به نظر من در هنگام نگارش یا عقد قرارداد، بازیگران و یا بقیه عوامل سینمایی باید از مشاوره حقوقی بهره‌مند شوند تا بدانند که اگر مشکلی در یک قرارداد یا پرداخت دستمزدها صورت گرفت باید به چه صورت پیگیری شود.

بازیگر سریال «گاندو» در همین رابطه افزود: متاسفانه در اکثریت مواقع قرارداد بازیگران پیش از حضور آنها نوشته شده و به صورت آماده ارائه می شود، اکثر قراردادها از یک الگوی ثابت کپی شده و معمولا هیچ بازیگری خودش در هنگام نگارش قرارداد حضور ندارد.

شهراز در همین راستا تاکید کرد: متاسفانه قراردادهای سینمایی کاملا یک طرفه نوشته می شود، قابلیت پیگیری ندارد و از سویی برای ما صرفا یک برگه است که ارزش حقوقی و قضایی ندارد. به نظر من در حال حاضر نیازمند تغییرات اساسی عقد قراردادهای بازیگران و سایر عوامل هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.