چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

بعضی مناطق تهران و به ویژه شهرستان‌های استان تهران حتی از بعضی استان‌های محروم کشور نیز محروم‌تر هستند

محمد خراسانی‌زاده

سینماپرس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: بهترین آثار هنری در یک روند شکل می‌گیرند و در چنین فرآیندی است که هنرمند می‌تواند به بهترین نقطه برسد.

به گزارش سینماپرس، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران برای اولین بار در تهران برگزار می‌شود، درباره برگزاری بیست و نهمین دوره این جشنواره در اردوگاه شهید باهنر گفت: این اردوگاه در شمال تهران و در دامنه سلسله کوه‌های البرز قرار گرفته و علاوه بر اینکه از نظر بصری و آب و هوا موقعیت مناسبی دارد، امکان اقامت برای افراد متعدد نیز در آن فراهم است و هنرمندان جوان و مستعد ما در کنار مربیان و داوران می‌توانند چند روزی کنار هم باشند. این همجوشی و همراهی میان جوانان و اساتید که در دوران برگزاری جشنواره رقم می‌خورد ظرفیت ارزشمندی است که به خوبی امکان بروز آن در اردوگاه شهید باهنر وجود دارد.

خراسانی‌زاده ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره‌های متعددی برگزار می‌کند که معمولاً با اعلام فراخوان و گردآوری آثار همراه است. اما جشنواره جوان یک رویداد است که فرایند خلق اثر را درون خود دارد، نه اینکه آثار آماده هنرمندان ارسال شده و بعد داوری شود. امروزه شاهد هستیم که بهترین آثار هنری در یک روند شکل می‌گیرند و در چنین فرآیندی است که هنرمند می‌تواند به بهترین نقطه برسد. از این نظر این رویداد را یک سر و گردن بالاتر از سایر جشنواره‌ها می‌دانم. نکته مهم دیگر گروه سنی ویژه این جشنواره است. اگر در سایر جشنواره‌ها یک بخش به تجربه‌های نو و جوانان اختصاص پیدا می‌کند، این جشنواره به طور کلی برای جوانان تدارک دیده شده و از این نظر فرصت خیلی خوبی برای آن‌ها است.

او درباره ظرفیت‌های فرهنگی استان تهران گفت: با توجه به اینکه تهران پایتخت ایران است، به جز افرادی که در آن ساکن هستند و واقعیت‌های شهر را درک می‌کنند، مردم سایر استان‌ها فکر می‌کنند همه مردم تهران از وفور نعمت و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بهره‌مند هستند. اما واقعیت اینطور نیست و بعضی مناطق تهران و به ویژه شهرستان‌های استان تهران وضعیت متفاوتی دارند و حتی از بعضی استان‌های محروم کشور نیز محروم‌تر هستند. لذا باید تهران را به عنوان یک بوم فرهنگی ببینیم نه به عنوان پایتخت کشور.

خراسانی‌زاده ادامه داد: استعدادها و ظرفیت‌های زیادی در شهرستان‌های مختلف استان تهران وجود دارد که برای دیده شدن و معرفی شدن مجبور هستند به شهر تهران مراجعه کنند، در صورتی که اگر بتوانند در شهر خود کار کنند، می‌توانند در سطح ملی تأثیرگذار باشند. حال برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در تهران می‌تواند کمکی باشد تا کسانی که در شهرستان‌های استان تهران فعالیت هنری می‌کنند و نیاز به آموزش بیشتری برای شکوفا شدن توانایی خود دارند، از این موقعیت استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: در ادوار قبلی این جشنواره معمول بود که بخشی به هنرمندان استان میزبان اختصاص پیدا می‌کرد. این بار با توجه به اینکه دو سال شیوع کرونا باعث شد جشنواره به صورت مجازی برگزار شود و از سوی دیگر استقرار دولت جدید و نداشتن زمان کافی برای تصمیم‌گیری درباره ساختارهای جدید، هنوز مشخص نیست که آیا برای هنرمندان استان تهران بخش خاصی در نظر گرفته می‌شود یا خیر. اما ‌امیدواریم که همانند سال‌های پیش بخش هنر جدید که معمولاً به هنرمندان بومی اختصاص پیدا می‌کرد، امسال هم میزبان هنرمندان شهرستان‌های استان تهران باشد. البته مشارکت هنرمندان جوان می‌تواند صرفاً به عنوان شرکت‌کننده در جشنواره نباشد، بلکه آن‌ها در بازدید از محیط و تعامل با اساتید و داوران می‌توانند دریافت‌های خود را از این جشنواره داشته باشند.

خراسانی‌زاده با اشاره به وجود کاستی‌ها در شهرستان‌های استان تهران افزود: وجود وزارتخانه‌ها و نهادهای سیاسی در تهران باعث شده است که زیرساخت‌ها معطوف به شهر تهران شود، اما در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به شهرهای استان تهران به این مسأله توجه شد که باید تمرکز زدایی داشته باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این ده ماه حضور خود در این وزارتخانه ۶ شهرستان از شهرستان‌های ۱۶‌گانه استان تهران را بازدید کرده و با ظرفیت‌های آن‌ها آشنا شده است و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا رویکرد عدالت فرهنگی که در دولت وجود دارد پیگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.