جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

هوشنگ توکلی:

آموزشگاه‌هایی به اسم سینما به کرامت انسانی زنان توهین می‌کنند/وزارت ارشاد باید نظارت همه‌ جانبه‌ای بر آموزشگاه‌های بازیگری داشته باشد

هوشنگ توکلی در افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»

سینماپرس: پیشکسوت سینما گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت همه‌ جانبه‌ای بر آموزشگاه‌های بازیگری داشته باشد؛ آموزشگاه‌هایی که به اسم سینما به کرامت انسانی زنان توهین می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ توکلی در گفت وگو با ایرنا و در توضیح فعالیت‌های اخیر زنان سینماگر و تلاش آنان برای مقابله با خشونت علیه زنان در این عرصه اظهار کرد: از جزئیات این داستان و جنبش‌ها باخبر نیستم اما این قصه یک قطره در تقابل با یک اقیانوس است. کمی عقب برویم به کسانی بازمی‌گردد که از نظر انسانی اجازه نداشتند به اعتبار چیزی دیگر، کار دیگری کنند. یعنی شرایطی که در آن آموزشگاه‌هایی (آموزشگاه سینمایی و بازیگری) درست کنند و در این آموزشگاه‌ها به کرامت انسانی اهانت کنند، وسوسه‌هایی را به وجود بیاورند و فضا را از شرایط انسانی به شرایطی شیطانی بدل کنند، جریانی که امروز عده‌ای به آن اعتراض می‌کنند.

آموزشگاه‌های سینمایی؛ خدمت به استعدادیابی یا خیانت به کرامت انسانی زنان؟

بازیگر مجموعه حکایت مسافر گمنام (داود میرباقری ۱۳۶۴) گفت: این داستان به این موضوع بازمی‌گردد که وقتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از بستر خود - بستر طبیعی هوشیاری، آگاهی و توجه به خلاقیت‌ها کرامت‌های انسانی - خارج شوند، به‌اصطلاح در جاده خاکی می‌افتند.

وی افزود: در سینمای قبل از انقلاب بودند چهره هایی که استعداد و توانایی خوبی در هنرپیشگی داشتند اما سرانجام خوبی نداشتند چرا که از مسیر خارج شدند؛ وقتی یک خانم تبدیل به کالای جنسیتی شده و از او بهره‌برداری می‌شود علاوه بر این که به شخص او آسیب خورده است به مجموعه بانوانی که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم حرکت می‌کردند آسیب خورده است.

این پیشکسوت سینما خاطرنشان کرد: بر این اساس عواملی در رشد غیرطبیعی زنان در سینما مؤثر بودند که هنوز هم وجود دارند و در قالب پیش‌کسوت، استاد، با داشتن آموزشگاه‌های آن‌چنانی وسوسه‌انگیز هستند و طبیعتاً دختران جوان ما وقتی می‌خواهند وارد سینما شوند این علاقه‌مندی به بازیگری نقطه‌ضعف آنها خواهد بود.

بازیگر مجموعه تلویزیونی مرگ تدریجی یک رؤیا (فریدون جیرانی ۱۳۸۶) تاکید کرد: در این عرصه آن‌قدر آسیب به بانوان ما وارد شده است که امروز جرقه‌هایی از اعتراض می‌بینید؛ ممکن است بخشی از این اعتراضات سازمان‌یافته باشد ولی اصل قضیه موضوعی است که خودش جوش مطرح شده است.

وی ادامه داد: اگر با هنرمندان خوب مملکت صحبت کنید، می‌بینید که چه‌ها بر سرشان گذشته و سرنوشتشان در این ماجرا عوض شده اما شرم و حیا باعث سکوتشان شده است. در این دوره جدید و مشکلاتی که در حوزه فرهنگ و هنر داریم یکی از کارهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد باید انجام دهد بازنگری مجدد در حوزه‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها و بحث صلاحیت کسانیست که آن‌قدر رفتارهای نامربوطشان علنی شده که امروز مطبوعات و افکار عمومی درباره‌اش صحبت می‌کنند.

توکلی گفت: اگر نگاه عاقلانه‌تری به این موضوع شود قطعاً می‌تواند مثمر ثمر باشد؛ این نگاه عاقلانه باید از سوی مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نهادهایی چون حوزه هنری ترویج یابد.

بازیگر فیلم سینمایی عبور از خط سرخ (جمال شورجه ۱۳۷۴) یادآور شد: اگر این نهادها بنشینند و باهم هم‌اندیشی کنند و راهکار درست ارائه دهند، قطعاً این استعدادهای خوب ما که با آنها برخورد بد می‌شود هرز نمی‌روند؛ حتی ممکن است راهنمایی شوند که برای فعالیت در هنر لزوماً سینما به دردشان نمی خورد و آنان ندانسته می‌خواهند بازیگر شود.

وی افزود: در این زمینه استاد و مربی کم داریم اما این مسئله پیچیده نیست باید در سطح کلان به این موضوع از بالا نگاه شود و اصلاحاتی اساسی روی آموزشگاه‌های بازیگری (و حتی دانشگاه‌ها) داشته باشیم؛ ضمن این که در سطح خُرد، هنوز پیش‌کسوتان دلسوزی داریم که می‌توان به آنها اعتماد کرد تا با برگزاری جلسات و بحث و گفت‌وگو بستر بهتری برای فعالیت‌ها فراهم کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.