دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹

استاد «علی نصیریان»:

زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه‌ی ماست/ادبیات جزئی از زندگی مردم ایران است

علی نصیریان

سینماپرس: علی نصیریان با تاکید براینکه زبان و ادبیات فارسی بخش عمده‌ای از هویت ایرانیان را تشکیل می‌دهد، هر اقدامی را که سبب کم‌توجهی به ادبیات شود نامطلوب دانست.

به گزارش سینماپرس، خبر حذف دروس عمومی از کنکور سال ۱۴۰۲، آسیب‌های این اتفاق و هشدار برای کم شدن ساعت‌های آموزشی درس ادبیات موضوعی بوده که در یکی دو هفته گذشته از نگاه تعدادی معلم، نویسنده و شاعر بررسی شده و آن‌ها در ارزیابی‌های خود گاه با بیانی تند و صریح و گاه با اشک و حسرت از پیامدهای کم‌توجهی به یکی از مهم‌ترین دروس آموزشی در مدارس یعنی زبان و ادبیات فارسی و نیز ضرر سنجش تستی این درس مهم در کنکور سخن گفتند. این نگرانی‌ها و هشدارها در شرایطی اهمیت ویژه دارد که در سال‌های اخیر با هجوم تحریف و مصادره‌ی شاهکارهای زبان فارسی و خالقان آن‌ها از سوی کشورهای همسایه مواجه شده‌ایم.

در این زمینه علی نصیریان هم که این روزها نقش یک سردار مغول در جریان حمله به نیشابور و جریان کتاب‌سوزی را در کنسرت - نمایش «سیصد» بازی می‌کند، در گفت‌وگویی با ایسنا با ابراز تاسف از شنیدن چنین خبری بیان کرد:‌ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه‌ی ماست. شعر ما هزار سال قدمت دارد و این‌ها میراثی بسیار ارزنده‌ از لحاظ تفکر، اخلاق، زندگی و زبان است. هر اقدامی که به حذف آموزش این‌ها منجر شود از نظر من نامطلوب است.

او افزود: آموزش زبان و ادبیات فارسی قطعا باید از دوران مدرسه اتفاق بیفتد و این وظیفه دولت و آموزش و پروش است که پاسبان و نگهبان زبان فارسی باشد. همچنین از جایی مثل فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم باید در این مورد سوال پرسیده شود که چه اقدامی در مقابل این نوع اتفاق‌ها انجام می‌دهند.

این بازیگر اظهار کرد: بخش عمده هویت ما زبان و ادبیات است؛ ادبیات جزئی از زندگی مردم ایران است و حتی قبرستان‌ها را که نگاه کنید، می‌بینید که روی بیشتر سنگ قبرها شعر نوشته شده است بنابراین فکر می‌کنم هرآنچه منجر به حذف یا کم شدن جایگاه آموزش زبان و ادبیات فارسی شود به هویت واقعی یک ایرانی و بویژه بچه‌ها لطمه می‌زند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.