یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

مسیر اشتباه در مقابله با بی‌عفتی رسانه‌ای؛

بازی بُرد بُرد شرکت‌های تجاری/وقتی اقدام «ستاد امر به معروف» بجای «بازدارندگی» موجب «تبلیغ مجدد» می‌شود!

ستاد امر به معروف و نهی از منکر

سینماپرس: امروزه صنعت تبلیغات تجاری بنادارد که بهره خود را از ترشح بزاق مخاطبان کسب کند، تا جایی که هیچ ممانعتی برای سوء استفاده از جذابیت‌های جنسی و جلوه فروشی زنانه بر سر راه خود نمی‌بیند.

به گزارش سینماپرس، سال‌هاست که مخاطبان تبلیغات بازرگانی تلویزیون و چندین سال است که کاربران شبکه‌های اجتماعی شاهد نقش‌آفرینی بانوان در قامت بازیگران آگهی تبلیغات تجاری هستند. تبلیغاتی که آشکارا درپی نمایش زنان برای جلب توجه مخاطبان به محصولات تجاری صحنه‌پردازی و ساخته می‌شوند. همزمان با رشد تبلیغاتی که بانوان در آن حضور دارند، افزایش روزافزون سوء استفاده از جذابیت‌های جنسی و ویژگی‌های فیزیک و قامت بازیگران تبلیغاتی زن نیز به چشم می خورد. گویی نمایش کالا بهانه است و حضور بازیگر تبلیغاتی زن در میانه تبلیغ تجاری بیش از تبلیغ محصول مورد نظر موضوعیت دارد.

بکارگیری زنان به عنوان عنصر جذابیت و جلب توجه در تبلیغات عصر ما که در تبلیغات تلویزیونی و بسترهای آنلاین تجلی می‌باید، ریشه در خاکی دارد که نام آن «لیبرالیسم فرهنگی» است. «لیبرالیسم فرهنگی» در یک صورتبندی کلی به معنای حمایت از آزادی‌های فردی و اجتماعی و گسترش فرصت‌های آزادی و انعطاف پذیری اخلاقی بی قید و شرط در جوامع انسانی است. در این تفسیر همه چیز باید در خدمت خواسته‌های افراد قرار گیرد و فرد و خواسته‌های اوست که اصالت دارد. اما در تعبیر اسلامی آزادی معنای متفاوتی با معنای آزادی‌های لیبرالی دارد. آزادی تعریف شده در اسلام با توجه و رعایت بعد مادی و معنوی انسان مطرح است؛ اما در لیبرالیسم فقط مصالح مادی و بعد غیرالهی و غیرمعنوی (حیوانی) مورد توجه است.

در تبلیغاتی که برای جلب مشتری این روزها توسط برخی از تولیدکنندگان بزرگ و شناخته شده صنعتی کشور در بسترهای غیر رسمی منتشر می‌شود، سخیف‌ترین‌ موضوعات و سلیقه‌های مبتذل مشاهده می‌شود. امروزه صنعت تبلیغات تجاری بنادارد که بهره خود را از ترشح بزاق مخاطبان کسب کند، تا جایی که هیچ ممانعتی برای سوء استفاده از جذابیت‌های جنسی و جلوه فروشی زنانه بر سر راه خود نمی‌بیند.

تبلیغات ناهنجار و خلاف عرف عمومی کالاهای مصرفی در فضای مجازی، چندین سال است که در شبکه‌های اجتماعی از سوی شرکت‌های تولیدی انجام می‌شود و با وجود اینکه تبلیغات هنجار شکن با واکنش‌های منفی و تند مخاطبان و کاربران فضای مجازی مواجه شده، اما شرکت‌های تبلیغاتی از این شیوه نامطلوب برای بیشتر دیده شدن استفاده می‌کنند.

اخیرا یک شرکت بستنی‌سازی با انتشار کلیپی واکنش کاربران شبکه‌های مجازی را برانگیخت و درپی انتشار این محتوای جنسی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به این شرکت اعلام جرم کرد. بنا به گفته صادق منش مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد، پیش از این با انتشار یک فیلم تبلیعاتی منافی عفت عمومی و معارض حقوق عامه از سوی شرکت یاد شده، ستاد به جای پیگیری قضایی، مدیرعامل این شرکت را دعوت کرده و به او در این باره تذکر لسانی داده بود و نامبرده هم متعهد به جبران و عدم تکرار چنین تبلیغات مشتمل بر اهانت به مقام شامخ زن و مروج بی عفتی شده بود.

وی افزود: با توجه به تکرار این روند، بر خلاف تعهد قبلی مدیرعامل شرکت دومینو، ستاد ناچار به پیگیری موضوع از طریق مرجع قضایی شد تا علاوه بر جبران بخشی از صدمات وارد شده به عفت عمومی و حقوق عامه، از تکرار چنین رفتارهایی پیشگیری کند.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.