شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

استمرار مسیر در بنیاد سینمایی فارابی/۵

پارسا: بودجه نهاد ناکارآمدی مانند فارابی باید مستقیماً صرف سرپا نگه داشتن سالن های سینما و معیشت هنرمندان شود/ این نهاد جز اعمال سلیقه شخصی چه معیاری برای حمایت از آثار دارد؟

حماسه پارسا

سینماپرس: حماسه پارسا کارگردان سینما در خصوص استمرار مسیر در بنیاد سینمایی فارابی و عدم هرگونه حرکت مثبت این نهاد در راستای تقویت سینمای کشور گفت: بودجه نهاد ناکارآمدی مانند فارابی باید مستقیماً صرف سرپا نگه داشتن سالن های سینما و معیشت هنرمندان شود! اصلاً سازمان سینمایی عریض و طویل چه نیازی به این همه دستگاه و نهاد در زیرمجموعه خود دارد؟ مگر دولت ها شعار چابک سازی و کوچک سازی نمی دهند؟ اگر واقعاً چنین هدفی دنبال می شود نباید اجازه دهند برخی نهادهای ناکارآمد همچنان بودجه های بیت المال را بی هیچ هدفی هدر کنند و همه آن ها می توانند به صورت ادغام شده در سازمان سینمایی فعالیت های خود را بر اساس یک استراتژی مشخص جلو ببرنند.

کارگردان فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا می شود» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در زمانه ای که بسیاری از سینماداران از سر ناچاری مجبور به تغییر کاربری سالن های سینما می شوند باید تدبیری اندیشه شود تا بودجه های سینما بیهوده در نهادهایی مانند فارابی هدر نشود! این بودجه ها باید صرف سرپا نگه داشتن سالن های سینما و گذران امور سینماگران به ویژه تهیه کنندگان و کارگردانان شود.

پارسا سپس با تأکید بر اینکه بنیاد سینمایی فارابی اگر احیاناً کارآیی هم دارد تنها برای عده ای افراد خاص است اظهار داشت: این بنیاد سال ها است دستاورد و عملیات موفق آمیزی در سینما نداشته! سینمای ما امروزه کاملاً شبیه ضرب المثل معروف «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی!» شده؛ این همه دستگاه و نهاد و سازمان به اسم سینما داریم اما در عمل سینمای مان فرتوت و حقیر شده است.

این سینماگر متذکر شد: نهادی مانند بنیاد سینمایی فارابی به چه دردی می خورد وقتی بنده نوعی می خواهم یک فیلم ۱۰ میلیاردی بسازم و آن ها حاضر نمی شوند ۵۰۰ میلیون تومان از این ۱۰ میلیارد را به من بدهند؟ وقتی این نهاد مشکلی از سینماگران حل نمی کند بود و نبودش چه نفعی برای سینمای ما در پی دارد؟

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که تمامی نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی تعیین تکلیف نشوند و همچنان بخشی از بودجه های سینما را ببلعند شاهد هیچ دستاوردی در سینما نخواهیم بود!

کارگردان سریال خانگی «اکازیون» سپس با انتقاد شدید از عدم شفاف سازی چگونگی حمایت ها در بنیاد سینمایی فارابی گفت: مسئولان پاسخ دهند این نهاد جز اعمال سلیقه شخصی چه معیاری برای حمایت از آثار دارد؟ آن ها بر اساس چه پارامتری به برخی فیلم ها پول می دهند؟ این باید به صورت شفاف اعلام شود تا هر کس فیلمنامه مشابهی داشت بتواند بدون اما و اگر از آن ها وام و حمایت بلاعوض دریافت کند!

پارسا تأکید کرد: متأسفانه حمایت ها در این نهاد کاملاً شخصی و سلیقه ای و بر اساس میل خودشان است. کسانی همیشه پول می گیرند و با اینکه فیلم شان شکست می خورد باز هم می روند و بودجه می گیرند اما دست عده ای همیشه خالی می ماند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: مدیران این نهاد میان هنرمندان تبعیض قائل می شوند. همین رفتارها باعث شده یک سری سینماگران همیشه مشغول به کار باشند و میلیاردر شوند و عده ای همیشه دنبال کار باشند و لقمه نانی در سفره شان نباشد! حتی ممکن است آن هنرمندی که بودجه نمی گیرد خوب کار کند اما چون زدو بند بلد نیست کنار گذاشته می شود!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.