سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰

خط و نشان کشیدن برای سازمان سینمایی؛

اسعدیان: «شورای صنفی نمایش» زیرمجموعه شورای راهبردی اکران نیست و کاملا مستقل از آن عمل خواهد کرد!

همایون اسعدیان در نشست خبری هیات مدیره خانه سینما

سینماپرس: اسعدیان درباره شورای صنفی نمایش گفت: این شورا استقلال خود را حفظ خواهد کرد و تلاش می‌کند برخی اتفاق‌های پیش امده قبلی تکرار نشود.

به گزارش سینماپرس، همایون اسعدیان که در جلسه‌ی فوق‌العاده شورای صنفی نمایش به عنوان دبیر و سخنگو این شورا انتخاب شده است، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: امروز ۳۱ خردادماه نخستین جلسه شورای صنفی نمایش پس از چند ماه وقفه برگزار شد که ضمن انتخاب دبیر و سخنگو (همایون اسعدیان)، اعضای شورا متفق‌القول بر استقلال ابراین شورا به عنوان یک تشکل صنفی تاکید کردند. این شورا مستقل از نهادهای دولتی و در تعامل با وزارت ارشاد همانند گذشته فعالیت خواهد داشت اما زیرمجموعه شورای راهبردی اکران نیست و کاملا مستقل از آن عمل خواهد کرد. اگرچه ارتباط خود را با شورای راهبردی برای تبادل نظر حفظ می‌کند.

او افزود: در این راستا مواردی در آیین‌نامه شورای صنفی اشاره شده که اعضا نسبت به آن مسئله داشتند و ما همین امروز آن‌ها را طی نامه‌ای به وزارت ارشاد اعلام کردیم و خواستیم در این چند مورد گفت‌وگو شود تا نظر اعضای شورا تامین شود.

وی درباره اینکه آیا آیین‌نامه اکران تصویب شده است؟ گفت: آیین‌نامه تنظیم شده، اما اعضای شورا روی یکی دو مورد حساسیت‌هایی دارند که به نظر می‌رسد قابل حل و گفت‌وگو است. این موارد هم در جهت حفظ استقلال شورا است.

اسعدیان ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی و اجتماعی خاص فعلی، حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ فیلم پشت خط اکران هستند. همه اعضای شورای صنفی معتقد هستند که در این وضعیت نمی‌توان به شیوه‌های قدیم و مثلا بر اساس کف فروش، فیلم‌ها را اکران کرد و باید راهکارهای جدید را متناسب با وضعیت بحرانی اکران و سینما در نظر بگیریم، چون به هر حال مردم در شرایط اقتصادی فعلی کمتر به سینما می روند و نیاز به یک عزم و همیاری عمومی است تا مردم دوباره به سمت سینما برگردند. این کار نمی‌تواند در حد یک شورای صنفی یا چند پخش‌کننده و تهیه‌کننده دنبال شود و به همکاری کلان وزارت ارشاد و نیز دیگر دستگاه‌های مرتبط نیاز دارد تا از راه حل‌هایی که ما به آن‌ها فکر کرده‌ایم حمایت کنند. ما در این مسیر به همراهی کامل صدا و سیما برای پخش تبلیغات فیلم‌ها - تمام فیلم‌ها نه به صورت گزینشی- نیاز داریم و هر آنچه را در شورا تایید شود، برای عملیاتی شدن و نجات وضعیت فعلی اکران، از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلویزیون، شورای راهبردی اکران و نیز موسسه سینماشهر پیگیری می‌کنیم تا به این وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ی سینما آرامش دهیم.

وی یاداور شد:‌ یک زمانی بر سر اکران فیلم‌ها دعوا بود اما الان صاحبان فیلم‌ها ترس از اکران دارند و لازم است برای آرایش اکران بحث و گفت‌وگو با تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها اتفاق بیفتد تا مثلاً بعضی فیلم‌ها با هم اکران نشوند. در واقع برای نجات اکران به یک حرکت و همکاری جمعی و گسترده نیاز است.

دبیر شورای صنفی نمایش در پاسخ به اینکه آیا در این جلسه درباره وضعیت فیلم‌های در حال اکران و تخلفات احتمالی هم بحثی شد؟ گفت:‌ این جلسه فوق‌العاده بود و آمار دقیق در اختیار نداشتیم اما یکشنبه آینده آمار اکران را دقیق بررسی خواهیم کرد تا ببینیم شرایط فعلی چگونه است و با تخلفات و تشویق‌هایی که برای صاحبان سینما و فیلم‌ها وجود دارد باید چگونه عمل کنیم. البته از فردا اول تیرماه، دو فیلم «طلاخون» و «روز ششم» که از قبل مشخص شده بودند، اکران خواهند شد.

اسعدیان در پایان در پاسخ به اینکه با توجه به سیاست‌های اعلام شده‌ی شورای راهبردی اکران، برخی انتقادهای سینماگران در روزهای گذشته و نیز اتفاق‌هایی که سر اکران نوروزی رخ داد و فیلم‌های انتخابی شورا حذف شدند، چه ضمانتی برای استقلال فعالیت دوره جدید شورای صنفی نمایش وجود دارد؟ بیان کرد: ضمانت، عملکرد ماست. اعضای شورا که همین کانون کارگردانان، سینماداران، پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کنندگان هستند عزم خود را بر این جزم کرده‌اند که استقلال شورا حفظ شود، هرچند ممکن است در مقاطعی استقلال شورا خدشه‌دار شده باشد. ما نمی‌خواهیم با شورای راهبردی مخالفت کنیم اما استقلال شورای صنفی نمایش را حفظ می‌کنیم و شورای راهبردی می‌تواند مثل خیلی‌ شوراهای دیگر طراحی یا پیشنهادهایی کارشناسی داشته باشد؛ البته فکر می‌کنم ما بتوانیم کمک بیشتری به آن‌ها بدهیم بنابراین تلاش خواهیم کرد که اتفاق‌های پیش آمده‌ی قبلی دیگر تکرار نشود.

به گفته او از این پس جلسه‌های شورای صنفی نمایش ساعت ۱۰ روزهای یکشنبه در خانه سینما برگزار خواهد شد و به زودی یک صفحه اینستاگرام برای اطلاع رسانی مصوبات شورا و برخی اتفاق‌های دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.