دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱

هنرمندان از لزوم تمکین به قانون در سینما می گویند؛

از درخواست برای توبیخ عوامل فیلم قانون شکن تا تأکید بر لزوم عملکرد مقتدرانه سازمان سینمایی/ نگذارید رفتار ضداجتماعی و ضدفرهنگی باب شود

کریمی-سلطان محمدی-همراه-سلطانی-لاجوردی-پوریامین

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص رفتارهای غیرقانونی برخی صاحبان آثار برای حضور در جشنواره های خارجی و پخش بدون مجوز برخی سریال ها در پلتفرم ها متذکر شدند: متخلفان باید توبیخ شوند! فیلمسازان وقتی فیلم می سازند باید بر اساس قوانین پیش بروند؛ این هنرمندان عدم اعطای پروانه نمایش به فیلم متخلف و سیاه را کافی ندانستند و خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفتند: آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی چه تدبیری برای تخلفات آشکار عوامل فیلم «برادران لیلا» دارید؟

به گزارش سینماپرس سعید روستایی، پس از ساخت ۲ فیلم «متری شش و نیم» و «ابد و یک روز» که هر دو در ژانر فلاکت تولید شده بودند و تصویری چرک و سیاه از جامعه ایران نشان می دادند از مردادماه سال گذشته ساخت فیلمی با عنوان «برادران لیلا»، کار تازه خود را با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی آغاز کرد. روستایی تلاش کرد فیلم در سکوت خبری پیش برود، برای همین صرفاً اطلاعاتی که از «برادران لیلا» منتشر شد، حاکی از این بود که فیلم یک درام اجتماعی است. اگرچه شروع فیلمبرداری از همان مردادماه، این شانس را برای «برادران لیلا» قائل می‌شد که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر شود، در دی‌ماه سعید روستایی با انتشار یک استوری نوشت: «فیلمبرداری برادران لیلا همچنان ادامه دارد و امکان اینکه فیلم به این زودی‌ها آماده شود وجود ندارد.»

بی تردید آقای فیلمساز چشم به جشنواره های غربی داشت چرا که می دانست نشان دادن تصویر سیاه و تلخ از جامعه ایران اسلامی تنها به مذاق غربی ها خوش می آید از این رو فیلم خود را بدون آنکه درخواست مجوز برای حضور در جشنواره های جهانی دهد راهی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن کرد.

جدا از تصویر چرک و سیاهی که این اثر از جامعه ایران نشان می داد عوامل فیلم برای تخریب چهره ایران و ایرانی در این رویداد غربی سنگ تمام گذاشتند! از ردوبدل بوسه های عاشقانه یک زوج جوان سینمایی روی فرش قرمز تا اظهار نظر بازیگر نقش اول زن این فیلم در گفتگو با یکی از رسانه ها علیه جامعه رسانه ای کشور و کرنش و تعظیم وی در مقابل رئیس جشنواره کن از جمله اتفاقاتی بود که دل ملت ایران را بسیار به درد آورد.

نکته قابل تأمل اینکه این فیلم با وجود کسب یک جایزه در بخش جنبی جشنواره با برخورد سرد مخاطبان روبه‌رو شد و در میان ضعیف‌ترین آثار حضار در بخش مسابقه جشنواره کن قرار گرفت.

مسعود فراستی در موضع‌گیری خود، جایزه فیلم «برادران لیلا» را زیر سؤال برد و نوشت: «به جایزه بی‌ارزش منتقدان «فیپرشی» که در ید قدرت راست‌های نئولیبرال است، نبالید. این جایزه چند دهه قبل به فیلم اگزوتیک بهمن قبادی «زمانی برای مستی اسب‌ها»، به خاطر تصویر رقت‌آمیز، اما دقیق از مشکلاتی که بین انسان‌ها و اسب‌ها مشترکند داده شده بود و جایزه امروز به «برادران لیلا»، به‌خاطر «تصویر دقیق از جامعه پدرسالار» نیز در امتداد همان نگرش پاترنالیستی است. به آن افتخار نکنید و جاهلانه به مردم داغدارِ همیشه سربلندِ آبادان تقدیمش نکنید. تحمل حقارتِ بارِ گداییِ جایزه فرنگی را نپذیرید. فیلم‌تان را برای مخاطب اینجا، نه آنجا با همه جوایزش بسازید. هیچ فیلمساز جدی برای جایزه فیلم نمی‌سازد.»

درست در این ایام امت ایران اسلامی و رسانه ها چشم انتظار یک واکنش قاطعانه از سوی سازمان سینمایی علیه عوامل هنجارشکن این فیلم بودند اما مسئولان این سازمان ترجیح دادند سکوت کنند و علیه فیلم موهن «عنکبوت مقدس» موضع بگیرند!

اما وقتی فیلم «برادران لیلا» پس از حضور در کن برای حضور در جشنواره مونیخ آماده شد، سازمان سینمایی یک باره از خواب غفلت بیدار شد و در خصوص این فیلم بیانیه صادر کرد و پس از آن خوشبختانه خبر اعطای عدم پروانه نمایش این فیلم به صورت رسمی اعلام شد تا شاید این اتفاق درس عبرتی باشد برای سایر سینماگرانی که چشم به جشنواره های غربی دوخته اند و می خواهند با رواج بی قانونی سینمای کشور را به چالش بکشند.

در همین راستا ۶ تن از چهره های فرهنگی و سینمایی کشور آقایان: عباس کریمی، حسین سلطان محمدی، ابوالفضل همراه، مصطفی سلطانی و عباس لاجوردی و سرکار خانم: مریم پوریامین با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل اظهارات ایشان برای مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از درخواست برای توبیخ عوامل فیلم قانون شکن تا تأکید بر لزوم عملکرد مقتدرانه سازمان سینمایی/ نگذارید رفتار ضداجتماعی و ضدفرهنگی باب شود

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص رفتارهای غیرقانونی برخی صاحبان آثار برای حضور در جشنواره های خارجی و پخش بدون مجوز برخی سریال ها در پلتفرم ها گفت: عملکرد غیرقانونی و ایجاد هرج و مرج در حوزه فرهنگ و هنر از سینما گرفته تا شبکه نمایش خانگی به زیربنای جامعه آسیب جدی وارد می سازد چرا که فرهنگ زیربنای سیاست و اقتصاد و کلیت هر جامعه ای است و قانون گریزی در این عرصه می تواند تبعات بسیار وخیمی را در پی داشته باشد. به هر صورت متخلفان باید توبیخ شوند! همه باید بدانند اگر می خواهند در این مملکت کار کنند باید مطابق قانون عمل کنند. فیلمسازان وقتی فیلم می سازند باید بر اساس قوانین نظام پیش بروند؛ خوشبختانه قوانین تولید و توزیع آثار سینمایی مشخص است و اگر کسی مطابق قانون پیش نرود باید به صورت قاطعانه با وی برخورد شود. منظور من فقط به فیلم «برادران لیلا» نیست و خصومت شخصی با دست اندرکاران این فیلم ندارم بلکه منظورم به هر متخلفی است که برخلاف مصالح و قوانین سینما کار می کند.

از درخواست برای توبیخ عوامل فیلم قانون شکن تا تأکید بر لزوم عملکرد مقتدرانه سازمان سینمایی/ نگذارید رفتار ضداجتماعی و ضدفرهنگی باب شود

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما در این باره اظهار داشت: در مورد تخلفات آشکار صاحبان برخی فیلم های سینمایی بنده و امثال بنده نمی توانیم نظر بدهیم! این سازمان سینمایی است که باید در این مورد پاسخگو باشد؛ آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی چه تدبیری برای تخلفات آشکار عوامل فیلم «برادران لیلا» دارید؟ بنده به عنوان یک منتقد و کارشناس سینما نباید در این باره نظر بدهم! نه اینکه بنده توانایی نظر دادن نداشته باشم چرا خوب هم می توانم نظر بدهم و مثلاً خواستار برپایی یک تحصن یا تظاهرات علیه این فیلم شوم اما این کار را نمی کنم چرا که این وظیفه متولیان سینمای کشور است که برخوردی قاطع با متخلفان در این حوزه داشته باشند و اجازه ندهند عملکرد غیرقانونی آن ها به کلیه جامعه سینمای کشور تسری پیدا کند.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: همه هنرمندان و اهالی سینما باید بدانند دود عدم تمکین به قانون اول از همه به چشم خود هنرمندان می رود چرا که عملکرد غیرقانونی آن ها باعث می شود دستگاه ها و نهادهایی خارج از حوزه سینما وارد عمل شوند و جلوی رفتار نادرست شان را بگیرند و همین اتفاق باعث ایجاد یک تشتت در سینما خواهد شد و زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد. . یکی نیست از آن ها سوأل کند شما چطور قبل از مذاکره اثرتان را راهی خارج از کشور کردید؟ وقتی به شما مجوز نمایش فیلم در جشنواره های خارجی اعطا نشده با چه سند و دلیلی فیلم را رهسپار جشنواره های متعدد جهانی کرده اید؟

از درخواست برای توبیخ عوامل فیلم قانون شکن تا تأکید بر لزوم عملکرد مقتدرانه سازمان سینمایی/ نگذارید رفتار ضداجتماعی و ضدفرهنگی باب شود

ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص رفتارهای غیرقانونی برخی صاحبان آثار برای حضور در جشنواره های خارجی و پخش بدون مجوز برخی سریال ها در پلتفرم ها گفت: عوامل فیلم «برادران لیلا» آشکارا تخلف کردند و باید تبعات این رفتار و تصمیم شان را بپذیرند؛ آن ها نسبت به قوانین حضور فیلم های سینمایی ایران در جشنواره های جهانی آگاه بودند و نباید از این قوانین تخطی می کردند. برخی افراد قانون گریزی می کنند تا در کشورهای دیگر امتیاز کسب کنند؛ هنرمندان باید دل در گرو فرهنگ و کشور خودشان داشته باشند و کمترین توجهی به کشورهای دیگر و حضور در جشنواره های غربی نداشته باشند.

از درخواست برای توبیخ عوامل فیلم قانون شکن تا تأکید بر لزوم عملکرد مقتدرانه سازمان سینمایی/ نگذارید رفتار ضداجتماعی و ضدفرهنگی باب شود

مصطفی سلطانی کارگردان سینما متذکر شد: نه تنها در حوزه فرهنگ و هنر بلکه در همه ارکان تمامی انسان ها ملزم به تمکین از قانون هستند! این اتفاق فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا تمامی افراد جامعه ملزم به اجرای قانون هستند خواه آن قانون را دوست داشته باشند یا خیر! سازمان سینمایی باید قاطعانه قوانین را اجرا کند؛ مدیران سینمایی نباید زیر بار بی قانونی بروند. اگر قرار باشد روی بی قانونی برخی افراد چشم پوشی شود این رفتار ضد اجتماعی باب می شود و زین پس همه می خواهند با رفتار غیرقانونی کار خود را پیش ببرند.

از درخواست برای توبیخ عوامل فیلم قانون شکن تا تأکید بر لزوم عملکرد مقتدرانه سازمان سینمایی/ نگذارید رفتار ضداجتماعی و ضدفرهنگی باب شود

عباس لاجوردی کارگردان سینما خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی باید به صورت محکم و قاطع در برابر قانون شکنان ایستادگی کند! هر کس رفتار غیرقانونی می کند باید منتظر باشد تا با وی برخورد قانونی صورت گیرد و از این برخورد قانونی نباید ناراحت شود چرا که مقصر خودش است و از ابتدا نباید عمل غیرقانونی انجام می داد. بنده معتقدم مدیران سینمایی باید راجع به هر چیزی حتی آداب رفتاری سینماگران قانون بگذارند تا دیگر شاهد برخی رفتارهای ناهنجار و برخلاف عفت عمومی و اخلاق و عرف میهنی سینماگران در جشنواره های جهانی نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.