یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

خانه سینما؛ حمایت صنفی یا وادادگی؟/۵

گیتی: چرا درآمدها و هزینه های خانه سینما هیچ وقت شفاف سازی نشده است؟/ از بدو تأسیس این نهاد تاکنون هیچ اثر مثبتی از آن شاهد نبودیم!

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما با انتقاد از معضلات جدی صنوف و رفتار شاه نشینان خانه سینما گفت: سوأل اصلی بنده این است که چرا درآمدها و هزینه های خانه سینما هیچ وقت شفاف سازی نشده است؟ اعتباری که به خانه سینما اختصاص داده می شود صرف چه کارهایی می شود؟ امور دفتری و گزینش کارمند و... و یا رسیدگی به معضل و دغدغه معیشت و رفاه و مسکن و بیمه سینماگران؟

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اتفاق بسیار ناراحت کننده است که پس از سال های متمادی که از عمر این نهاد می گذرد هنوز مشخص نشده بودجه های متعلق به این نهاد صرف چه می شوند؟ اصلاً مشخص نیست مدیران و هیأت مدیره های این نهاد از گذشته های دور تاکنون به چه چیزی اندیشه می کردند و در پی چه چیزی بوده اند؟ آیا اصلاً آن ها به سینما و سینماگران علاقه ای داشته و دارند یا نه؟

وی با تأکید بر اینکه از بدو تأسیس این نهاد تاکنون هیچ اثر مثبتی از آن شاهد نبودیم ادامه داد: خانه سینما هیچ گاه حمایت صنفی و معیشتی از اهالی صنوف به ویژه صنوفی که از نظر مادی بسیار ضعیف ترین از دیگران هستند نداشته و شاید در تمامی عمر خانه سینما چند مورد معدود را شاهد بودیم که حمایت کنند؛ خوب این حمایت های اندک چه فایده ای دارد؟ چه ثمره ای دارد؟

گیتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر معضل بیکاری و تورم و گرانی گریبان سینماگران را گرفته و این وظیفه دست اندرکاران تنها نهاد صنفی سینمایی است که با رایزنی و پیگیری با سایر ارگان ها و نهادها کمی اوضاع زندگی اعضای شان را سامان ببخشند اما هرگز چنین کاری را نمی کنند.

این سینماگر تأکید کرد: نکته قابل تأمل آنجا است که آن ها پول هم دارند اما حمایتی از سینماگران نداشته و ندارند. بنده معتقدم خانه سینما بیش از آنکه بخواهد خانه اصناف سینمای ایران و خانه ای برای سینماگران بی پناه و درمانده باشد یک اداره است که وجودش بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. یک نهاد تشریفاتی که چندین ساختمان در اختیار آن گذاشته شده و با این همه دم و دستگاه و بودجه بسیار ناکارآمد است.

وی در پایان این گفتگو افزود: خانه سینما اگر می خواهد کمی کارکرد داشته باشد باید دچار تغییر جدی ماهوی شود؛ اساسنامه این خانه باید از بنیان دچار تغییر شود و مدیران فرهنگی و سینمایی باید تدبیری عاجل برای جلوگیری از اسراف بودجه هایی که در اختیار این نهاد قرار می دهند داشته باشند. بی شک تا اصلاحات اساسی در خانه سینما به وجود نیاید ما نمی توانیم شاهد هیچ دستاورد مثبتی از این نهاد باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.