جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

رضا فیاضی:

تخیل و تفکر را در بخش‌های زیادی از کارهای هنری مان از دست داده‌ایم/افول محتوا و ساختار آثار نمایشی مردم را به تدریج از سینما دور کرده

رضا فیاضی

سینماپرس: رضا فیاضی گفت: متاسفانه در سال جدید افزایش قیمت بلیت سینما ضربه سنگینی به بدنه اکران زد، سینمایی که به صورت عادی هم مخاطب نداشت با این افزایش قیمت همان تعداد محدود مخاطبان را هم از دست داد.

به گزارش سینماپرس، رضا فیاضی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون کاهش مخاطبان سینما در سال جاری گفت: متاسفانه فرهنگ سینما رفتن متاسفانه آرام آرام در حال از بین رفتن است و شرایط اقتصادی، بیماری کرونا و حتی افول محتوا و ساختار آثار نمایشی مردم را به تدریج از سینما دور کرده و آیین سینما رفتن که روزگاری به عنوان فرهنگ و ارزش محسوب می‌شد هم اکنون درحال رنگ باختن است.

بازیگر سریال «معمای شاه» در همین رابطه ادامه داد: دو سال بیماری کرونا و خانه نشینی باعث شد تا مردم همه چیز را از تلویزیون و اینترنت ببینید، رفته رفته این اتفاق به یک عادت تبدیل شد، عادتی که حال بازگشت از آن بسیار سخت است.

تخیل و تفکر را در بخش‌های زیادی از کارهای هنری مان از دست داده‌ایم/افول محتوا و ساختار آثار نمایشی مردم را به تدریج از سینما دور کرده

فیاضی گرانی قیمت بلیت را اشتباه خواند و اضافه کرد: متاسفانه در سال جدید افزایش قیمت بلیت سینما ضربه سنگینی به بدنه اکران زد، سینمایی که به صورت عادی هم مخاطب نداشت با این افزایش قیمت همان تعداد محدود مخاطبان را هم از دست داد.

فیاضی: فیلم دیدن یک فرهنگ زیبا در کشور است

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون تماشای فیلم را یک فرهنگ زیبا خواند و ادامه داد: اگر در ادبیات و فیلمهایمان فرهنگ کتابخوانی، فیلم و تئاتر تماشا کردن، موسیقی فاخر شنیدن، کنسرت رفتن و مسائل فرهنگی دیگری از این قبیل را تبلیغ کنیم دیگر کسانی پیدا نخواهند شد که به خود اجازه توهین به فرهنگ و هنر ما را بدهند همانطور که به فوتبال و ورزش بها داده می‌شود نیاز است به ادبیات، فرهنگ و هنر نیز توجه شود.

فیاضی در همین راستا تصریح کرد: دلم از بی توجهی به فرهنگ و ادبیات به درد آمده بنابراین همانقدر که برای فوتبال و ورزش‌های دیگرتبلیغ می‌شود نیاز مبرم است که در راستای هنر نیز به همان قدر تبلیغ صورت گیرد تا وضعیت این عرصه به سامان و تعالی مطلوبی دست یابد در غیر این صورت به لحاظ فرهنگ و ادبیات عقب خواهیم ماند.

این بازیگر با بیان اینکه چراغ آثار نمایشی کودک خاموش شده و تولید این گونه آثار به صفر رسیده بیان کرد: تخیل و تفکر را در بخش‌های زیادی از کارهای هنری مان از دست داده‌ایم و خاطراتی که با ساخت آثاری، چون زی زی گولو، کلاه قرمزی، مدرسه موش‌ها و دنیای شیرین برای بچه‌های آن دوران رقم خورد را دیگر برای کودکان این دوره تولید نمی‌کنیم به گونه‌ای درصد این نوع ساخته‌ها به صفر رسیده است.

تصویربرداری سریال «خانه پرتقالی‌ها» در تهران ادامه دارد

فیاضی با تاکید بر اهمیت نسل کودک و نوجوان در عرصه هنر بیان کرد: همکاران بسیاری، چون رضا بابک، مرضیه برومند، حمید جبلی و ایرج طهماسب از فعالان عرصه کودک بودند که آثار فاخر و ماندگاری در این عرصه تولید نمودند، اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای شده که به آن‌ها فرصت فعالیت در این حوزه که فضای مهم و تاثیرگذاری است داده نمی‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: یعنی در واقع پشتوانه‌ای ندارند تا بر اساس آن بتوانند برنامه‌های موفقی در زمینه کودک ارائه دهند در صورتی که سرشار از ایده و تجربه هستند پس وقتی بخش اعظم ما کنار گذاشته می‌شویم اتفاق جالبی نمی‌افتد و مجبور هستیم قناعت کنیم به خاله عمو و عمه و … که این روزها در برنامه‌های کودک باب شده اند.

فیاضی سینمای کودک را سینمایی جدا افتاده خواند و خاطرنشان کرد: عرصه مهجور کودک می‌طلبد آثاری داشته باشد که علاوه بر برخورداری از فضای فانتزی، حس رویا پردازی و تخیل را در کودکان برانگیزد و آنان را در مسیر آشنایی با ادبیات صحیح، فرهنگ درست صحبت کردن، فرهنگ اندیشیدن و مسائل مهمی که می‌تواند در تربیت شان موثر باشد قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.