سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

سینماگران از لزوم ریل گذاری برای حضور در عرصه جهانی می گویند؛

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

شرف الدین-آقامحمدیان-حر-الماسی-توکلی-علی اکبری-علیمردانی-احمدجو

سینماپرس: تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص سیاه نمایی برخی فیلمسازان علیه کشور و لزوم ریل گذاری مدیران سینمای ایران برای حضور در عرصه جهانی متذکر شدند: مدیران سینما باید مانع حضور سوداگران و کاسبکاران که تصویری مخدوش از کشور در آثارشان ارائه می کنند در جشنواره های جهانی شوند؛ چرا اجازه می دهیم برخی فیلم ها در جشنواره های جهانی ما را به موضع انفعالی بکشانند؟ نقش مدیران سینمایی برای مقابله با این اتفاق چیست؟ این ها نکاتی است که باید به صورت ویژه روی آن ها تأمل صورت گیرد تا بتوانیم مانع از مخدوش شدن وجهه فرهنگی کشورمان در جشنواره های جهانی شویم!

به گزارش سینماپرس بی تردید بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب نیازمند تبیین سیاست‌گذاری اصولی برای حضور در جشنواره‌های جهانی هستیم. متأسفانه سال‌های سال است که شاهدیم برخی از سینماگران ایرانی به اسم تولید فیلم‌های اجتماعی؛ آثار زاویه‌دار با فرهنگ و هویت ملی را بر ضد منافع کشور تولید می‌کنند. در نهایت ثمره تولیدات آنها در قالب فیلم‌های اجتماعی؛ ارائه تصویری سیاه و چرک از جامعه امروز ایران و ایرانی به جهانیان است.

بی شک انتظار سینماگران و جامعه رسانه ای کشور از دولت انقلابی سیزدهم این است که خط مشی غلط مدیران فرهنگی دولت های قبل را تکرار نکند و اجازه ندهد هر اثر چرک و سیاهی به نام ایران در جشنواره های غربی حاضر شود و تصویری زننده از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به جهانیان نشان دهد.

در همین راستا با ۸ تن از سینماگران کشور آقایان: محمدرضا شرف الدین، شفیع آقامحمدیان، اکبر حر، جهانگیر الماسی، هوشنگ توکلی، محسن علی اکبری، حسن علیمردانی و امرالله احمدجو گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما در خصوص سیاه نمایی برخی فیلمسازان علیه کشور و لزوم ریل گذاری مدیران سینمای ایران برای حضور در عرصه جهانی گفت: مشکل کشور ما بی بصیرتی مدیران است! سال های سال است ما شاهد دست روی دست گذاشتن مدیران فرهنگی هستیم بدون اینکه هیچ کار مثبتی برای نشان دادن دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل صورت گرفته باشد و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. دوره بیانیه دادن علیه فیلم های ضد ایرانی و ضد دینی گذشته، به فکر تولید فیلم در خصوص دستاوردهای نظام باشید! بیانیه دادن برای دهه ۶۰ بود و مدیران سینمایی باید بدانند امروز باید در خصوص دستاوردهای کشور فیلم تولید کنند.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ما از سرچشمه باید کنترل جدی داشته باشیم و نگذاریم خوراک برای جشنواره های غربی تولید شود؛ سازمان سینمایی باید مانع تولید فیلم های سیاه اجتماعی شود و تا زمانی که این نوع فیلم ها مجوز ساخت می گیرند قطعاً ما شاهد نمایش آن ها در جشنواره های داخلی و خارجی خواهیم بود. سال ها است ما در سینمای ایران شاهد تولید فیلم های سیاه نما به اسم سینمای اجتماعی هستیم و تنها راهی که می توان بساط این گونه فیلم ها را برای همیشه جمع کرد برخورد جدی و قهری با کسانی است که می خواهند با این آثار ایران را سیاه نشان بدهند. سازمان سینمایی هرگز نباید اجازه دهد چنین فیلم هایی تولید و عرضه شوند. نباید بگذاریم کنترل از دست مان خارج شود؛ امثال فیلم های «تاپ گان» یا «عنکبوت مقدس» به دلیل آنکه در خارج از کشور و با سرمایه خارجی ها تولید شده و می شوند از کنترل ما خارج هستند اما ما باید روی سایر فیلم ها که در سینمای ایران به اسم سینمای اجتماعی تولید می شوند مقابله کنیم تا شاهد نشان دادن چهره ای مخدوش از جامعه امروز کشور نباشیم.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

اکبر حر کارگردان سینما تأکید کرد: آنچه سال ها است به عنوان محصولات سینمای ایران در جشنواره های جهانی شاهدیم بازار مکاره ای برای تخریب فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی است! بی شک اگر جشنواره های غربی با ما هم راستا و همسو بودند اندکی از تولیدات ارزشی و دفاع مقدسی ما را در جشنواره های شان نمایش می دادند نه فیلم هایی که صرفا تصویری سیاه و تلخ از ایران اسلامی مخابره می کند. مایه ننگ است که برای دشمن خوراک تهیه می کنیم و در جشنواره های غربی حضور پیدا می کنیم تا علیه کشور خودمان تصویری دروغین و سیاه نشان دهیم! مدیران بصیرت لازم را ندارند. اگر بصیرت را داشتند جلوی آن ها را می گرفتند. وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نباید اجازه دهند مسیر غلط گذشته ادامه پیدا کند و تصویری زشت از کشور ما در جشنواره های خارجی نشان داده شود.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص سیاه نمایی برخی فیلمسازان علیه کشور و لزوم ریل گذاری مدیران سینمای ایران برای حضور در عرصه جهانی گفت: حضور سینمای ایران در عرصه جهانی با سطحی نگری، سیاه نمایی و اباحه گری هیچ نفعی برای کشور ندارد و مدیران سینمایی نباید اجازه دهند هر اثری به اسم سینمای ایران در این رویدادها حضور پیدا کند و تصویری کریه از جامعه ما به جهانیان ارائه نماید. هدف داشتن و استراتژی مشخص شرط اولیه هر نوع فعالیت فرهنگی و سیاسی در ابعاد بین المللی است. ما در ابتدا باید هدف مان را در سینما مشخص کنیم. جهت گیری های مان باید مشخص شود، اهداف جزئی و کلی مان باید تعریف شود تا پس از آن بتوانیم حضوری موثر در راستای تقویت فرهنگی و سیاسی کشورمان داشته باشیم.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون به سینماپرس گفت: بروکراسی های پیچیده سازمان سینمایی هنرمندان وطن دوست و خلاق را له می کند؛ در واقع این بروکراسی های پیچیده است که مانع تولید و عرضه آثار ارزشمند در راستای تقویت کشور می شود و از این رو باید در ابتدا معضل این سیستم پیچیده و قدیمی را برطرف کرد. ما نباید فراموش کنیم که مقدمه حضور آثار مخرب در جشنواره های غربی از جمله جشنواره فیلم کن همین ناکامی جوانان در وطن است. ما نباید بگذاریم که جوان در کشور ناکام شود که برود و علیه نظام و کشور و هویت ملی و دینی خود فیلم بسازد. ما باید فرزندان این آب و خاک را حفظ کنیم و با آن ها کنار بیاییم.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در خصوص سیاه نمایی برخی فیلمسازان علیه کشور و لزوم ریل گذاری مدیران سینمای ایران برای حضور در عرصه جهانی گفت: اگر فیلمی در راستای شعائر اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال و آزادی باشد جشنواره های جهانی آن را نمی پذیرند چرا که لابی های صهیونیستی برگزارکننده این جشنواره ها هستند و نمی خواهند در فیلم های ایرانی هیچ تصویری از آبادانی کشور نشان داده شود چرا که نشان دادن ایرانی آباد و با نشاط با سیاست های جشنواره های آن ها در تضاد است. این باعث تأسف است که برخی فیلمسازان می آیند و زشتی های کشور را در فیلم ها نشان می دهند در صورتی که در همین شهر رم کشور ایتالیا شب ها صدها کارتن خواب در خیابان ها ردیف در کنار هم می خوابند اما چنین تصاویری در فیلم های آن هرگز نمایش داده نمی شود.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

حسن علیمردانی تهیه کننده سینما با انتقاد از مدیران سینمایی گفت: چرا اجازه می دهیم برخی فیلم ها در جشنواره های جهانی ما را به موضع انفعالی بکشانند؟ نقش مدیران سینمایی برای مقابله با این اتفاق چیست؟ این ها نکاتی است که باید به صورت ویژه روی آن ها تأمل صورت گیرد تا بتوانیم مانع از مخدوش شدن وجهه فرهنگی کشورمان در جشنواره های جهانی شویم. یلمی که به ارزش های انسانی، وجدانی وطن دوستی، احترام به عقاید دیگران و... توهین کند چه نوع فیلمی است؟ چرا باید ما را به موضع انفعالی بکشاند؟ در قبال چنین تولیداتی مواضع مدیران سینمایی چیست؟ مدیران سینمایی باید با جسارت و شجاعت اما مستدل و کارشناسانه به این جنگ رسانه ای ورود کنند و به تولیداتی استراتژیک بپردازند که به نظر در ابتدا مشکل اما اگر به صورت فعال و دقیق اعمال شود و به یک روند و سیستم منجر گردد آسان خواهد شد.

وقتی تخریب چهره ایران مولفه تشویق سینماگران ایرانی در جشنواره‌های جهانی می شود

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: مدیران سینما باید مانع حضور سوداگران و کاسبکاران که تصویری مخدوش از کشور در آثارشان ارائه می کنند در جشنواره های جهانی شوند؛ سازمان سینمایی باید با کسانی که تصویری زننده از کشور ارائه می کنند و دنبال دیده شدن در جشنواره های جهانی هستند مقابله شدید داشته باشد چرا که فیلم های این افراد باعث بدنامی برای ایران و سینمای ایران می شود. آنچه من می خواهم به مدیران سینمایی گوشزد کنم این است که دکان سوداگران را تخته کنند! البته ما نباید هر فیلم اجتماعی را اثر سیاه بدانیم! اگر یک فیلمی مثلاً راجع به فقر است الزاماً فیلم سیاهی نیست کما اینکه در سینمای نئورئالیسم ایتالیا نیز چنین وضعیتی را می بینیم. در واقع نیت فیلم مهم است که چه باشد؛ قصد اصلاح گری و آسیب شناسی دارد یا فلک زده نشان دادن کشور؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.