دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

دیدار وزیر ارشاد با همتای عراقی خود؛

اسماعیلی: بناست تا دولت عراق تسهیلات ویژه‌ای برای برنامه‌های سینمایی فراهم آورد

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصرِ روز یک‌شنبه ۲۲ خردادماه با همتای عراقی خود حسن ناظم در تلار وحدت تهران دیدار کرد. هردو وزیر بر افزایش تعاملات فرهنگی و هنری، برگزاری هفته‌های فیلم سینمای ایران در عراق و ارائه خدمات و تسهیلات بیشتر به زائران ایرانی عتبات عالیات تاکید کردند.

به گزارش سینماپرس، محممهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در جمع اهالی رسانه گفت: ما تلاش کردیم سطح تعاملات‌مان را با کشور عراق ارتقاء دهیم و بیانیه‌ای را نیز به‌همین منظور امضاء خواهیم کرد.

او در ادامه اضافه کرد: طبق صحبت‌های گفته‌شده، بناست تا دولت عراق تسهیلات ویژه‌ای برای سفرهای زیارتی خصوصاً در مناسبت‌های عاشورا و راهپیماییِ اربعین، و همین‌طور برنامه‌های سینمایی، مانند هفته‌های فرهنگی ایران در عراق را فراهم آورد.

حسن ناظم، وزیر فرهنگ عراق نیز از اعلام تمادگی و تمایل برای همکاری و افزایش تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در تمام بخش‌های فرهنگی و هنری، خصوصاً در روزهای پس از گذر از همه‌گیری کرونا خبر داد و گفت: در حال حاضر شرایط مهیاست تا ما کار مشترک خود را با وزارت ارشاد از سر بگیریم و طی این سه روز جلسات خوبی در شهرهای مخالف داشته‌ایم.

ناظم ادامه داد: گفت‌وگو و مذاکرات ما و کشور دوست و برادر، ایران، نویدبخش فعالیت‌های فرهنگی و هفته‌های فرهنگی هرچه‌بیتر میان این دو کشور خواهد بود.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق گفت: در این جلسه، قرار بر این شد تا هفته‌ فیلم سینمای ایران در عراق برگزار شده و همچنین تسهیلات و خدمات هرچه‌بیشتری برای زائران ایرانی در موسم زیارت، خصوصاً راهپیمایی اربعین، فراهم آورده‌شود.

ناظم درباره سرقت بخشی از آثار باستانی این کشور که مدتی قبل اتفاق افتاد، این‌طور توضیح داد: فقط آثار باستانی نیستند که با سرقت و قاچاق مواجه می‌شوند. در عراق حتی برخی از تابلوهای جدید نیز قاچاق و دزدیده شده‌اند. ما در دو سال اخیر، در وزارت فرهنگ عراق پرونده‌ای برای استرداد آثار باستانی و هنری‌مان را باز کرده‌ایم.

او در ادامه گفت: بازیابیِ این آثار تنها با تلاش ما امکان‌پذیر نیست، بلکه به همیاری کشورهای همسایه نیاز داریم. ما در این مدت موفق شدیم با جرم‌انگاری سرقت و قاچاق آثار هنری و باستانی، هزاران قطعه‌ باستانی را به کشور بازگردانیم. این عدد تقریباً به ۱۷ هزار اثر می‌رسد که از طریق کشور لبنان به عراق بازگشته‌است. حالا هم با کمک کشورهای دوست مثل ایران، ترکیه و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانیم سدی در برابر سرقت و قاچاق آثار فرهنگی و هنری باشیم، چراکه این آثار تنها متعلق به یک کشور نیست، بلکه میراثی انسانی و برای همه‌ ملت‌هاست.

اسماعیلی نیز در این‌باره بیان کرد: سیاست جمهوری اسلامی این است که در حفظ آثار فرهنگی کشور تلاش کند و بخشی از این ماموریت، در بخش گردشگری وزارت ارشاد دنبال می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی و حسن ناظم هرکدام در پایان نسبت‌به افزایش و بهبود تعاملات فرهنگی و هنری بین دو کشور دوست و همسایه‌ ایران و عراق، ابراز امیدواری کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.