یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

انتقاد یک کارگردان به سازمان سینمایی؛

رضوی: برخی مصوبات سازمان سینمایی مانع فعالیت فیلمسازان و تهیه کنندگان کار اولی می شود/ حمایت از سینمای کودک تنها در حد حرف و وعده است!

زحل رضوی

سینماپرس: زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن گفت: برخی مصوبات سازمان سینمایی مانع فعالیت فیلمسازان و تهیه کنندگان کار اولی می شود! به عنوان مثال بنده بعد از مدت ها جستجو شخصی را پیدا کردم که حاضر شد سرمایه کار جدیدم را تأمین کند و به عنوان تهیه کننده پروژه جدیدم با من همکاری داشته باشد اما مسئولان سازمان سینمایی به ما اعلام کردند کارگردان اول اجازه ندارد با تهیه کننده اول کار کند! سوأل من از مسئولان این است که چرا چنین مصوبه ای را قبول دارند؟ چه اشکالی در این مسأله وجود دارد که یک تهیه کننده کار اول با یک فیلمساز کار اول همکاری داشته باشد؟ البته بماند که بنده فیلمساز اول هم نیستم اما مسئولان سازمان سینمایی مرا فیلمساز اول به حساب آورده اند.

کارگردان انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مصوبه ای که وزارت ارشاد برای فیلمسازان اول دارد بسیار دست و پا گیر است. من فیلمساز شناخته شده ای در حوزه انیمیشن هستم و حداقل ۲-۳ سریال خوب برای تلویزیون کار کردم و اولین فیلم انیمیشن مستقل را در سینمای ایران ساختم و شاید تنها زنی باشم که در این راه قدم گذاشته ام.

وی ادامه داد: من با همه سختی ها فیلمم را به اکران رساندم و همین باعث شد بعد از ۲۰ سال فعالیت در حوزه کودک و نوجوان شناخته شده شوم اما متأسفانه نه تنها هیچ پشتیبانی و حمایتی از من نشد بلکه درها همچنان به رویم بسته ماند و نوعی قفل به کارم خورد.

رضوی یادآور شد: قبل از همه گیری ویروس کرونا فیلمنامه ای رئال-انیمیشن را به آقای داریوش بابائیان ارائه کردم که با استقبال ایشان روبرو شد و قرار شد با تهیه کنندگی ایشان فیلم را کلید بزنیم. در آن دوران فیلمنامه را به شورای پروانه ساخت فرستادیم و برای آن پروانه ساخت گرفتیم. البته به دلیلی نامعلوم در همان روزگار هم فیلم «امین و اکوان» را به عنوان سابقه از من قبول نکردند و این در حالی بود که این فیلم در جشنواره های مختلف خودی نشان داده بود و در برخی جشنواره های اروپایی هم تقدیر شده بود!

این سینماگر افزود: متأسفانه ما دقیقاً زمانی که می خواستیم کار را کلید بزنیم به کرونا خوردیم و پروژه مان متوقف شد و به همین علت سرمایه گذاری که قرار بود بودجه ساخت این پروژه را تأمین کند عقب کشید اما من بیکار ننشستم و در همین سال های کرونایی درگیر پیدا کردن سرمایه گذار دیگری شدم که در نهایت فردی را پیدا کردم و آقای بابائیان موافقت کردند که درخواست تغییر تهیه کننده به سازمان سینمایی بدهیم و به اسم فرد جدید پروانه ساخت بگیریم.

این انیماتور خاطرنشان کرد: متأسفانه زمانی که به سازمان سینمایی مراجعه کردیم با مصوبه ای عجیب روبرو شدیم مبنی بر اینکه کارگردان اول اجازه ندارد با تهیه کننده اول کار کند. چرا؟ چه مشکلی دارد؟؛ کسی پاسخ ما را نداد!

رضوی متذکر شد: ما مدت ها است بلاتکلیف و سردرگم مانده ایم! نمی دانم چرا کسی در سازمان سینمایی با ما همکاری نمی کند در حالی که فیلمنامه ما سرشار از امید و پیام های قشنگ اخلاقی برای کودکان است؟ واقعاً چرا چنین مصوبه ای باید مانع کار بنده و امثال بنده شود؟

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه حمایت از سینمای کودک تنها در حد حرف و وعده است تصریح کرد: سوأل بنده از مدیران سینمایی این است که وقتی به دلیل تولید کم جشنواره فیلم های کودک و نوجوان دو سالانه می شود چرا این مصوبه را می گذارید؟ شما باید این مصوبات را تغییر دهید و با ما همکاری کنید تا سینمای کودک جان بگیرد. شما که می گویید از سینمای کودک و نوجوان حمایت می کنیم باید خود را نشان دهد! حالا که همه چیز برای تولید یک اثر جذاب برای کودکان آماده است چرا حمایت نمی کنید؟ حمایت باید به چه شکل باشد؟ افسوس پروژه ای که می توانست تولید خوبی برای سینمای کودک باشد به نتیجه نرسید و ما هم سرگردان هستیم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.