یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

فریضه فراموش شده سینماگران و گرفتار در دام سیاسی کاری/۲

اسلاملو: متأسفم که عده ای با عنوان هنرمند خود را مفت به غربی ها می فروشند/ هنرمند واقعی و انقلابی کسی است که پرچم آزادگی را به احتزاز درآورد نه خودفروختگی به بیگانگان!

محمدرضا اسلاملو در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم نادر طالب زاده

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو با انتقاد شدید از سیاسی کاری برخی دست اندرکاران سینما گفت: خودفروختگی در میان برخی به اصطلاح هنرمندان بسیار بالا گرفته؛ یکی در جشنواره کن می رود و جلوی غربی ها کرنش می کند و دیگری به نیروهای نظامی که حافظ مال و جان و ناموس و تمام ارضی کشور هستند تعرض می کند!؛ متأسفم که عده ای با عنوان هنرمند خود را اینطور مفت به غربی ها می فروشند و علیه هویت دینی و ملی شان بلند می شوند!

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اخیراً کانون کارگردانان بیانیه ای در دفاع از یک فیلم سیاه نما صادر کرده و از مدیران سینمایی خواسته که این فیلم را اکران کنند؛ پرسش اینجا است چرا می خواهند شرایط اکران برای آثار سیاه فراهم شود؟ شما می دانید چه می کنید؟

وی ادامه داد: شما از چه چیزی دفاع می کنید؟ این فیلم ها باید به نمایش عموم گذاشته شود که مردم چه ببینند؟ چرا شما می خواهید بیش از این خودتحقیری کنید و تصویری زشت و زننده از جامعه نشان دهید! آقایان اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید!

اسلاملو سپس با انتقاد از حضور عوامل یک فیلم ایرانی حاضر در جشنواره فیلم کن اظهار داشت: کارگردانی که همراه با تیم بازیگرانش رفته در جشنواره غربی چرا حرف های چیپ می زند؟ آیا این ها کودک هستند؟ شما که خود باید خوب بدانید تحریم ها توسط چه کسانی علیه ملت ایران اعمال شده و با قلدر مآبی بر دنیا قلدری می کنند، پس چرا جرأت ندارید آمریکا و آمریکایی های جهانخوار و جنایتکار را روی فرش قرمز جشنواره کن و در نشست خبری اش نقد کنید؟

این سینماگر متذکر شد: شما دنبال چه چیزی هستید؟ جایزه گرفتن؟ جای تأسف است! شما چرا خودتان و ملت تان را خراب می کنید؟ چرا خودتان را مفت می فروشید؟ شما آبروی ما را بردید!

وی یادآور شد: ما امروزه در جمهوری اسلامی ایران باید تنها در پی تعریف حضرت امام (ره) برویم که به خوبی هنر و هنرمند را تعریف کردند. ما باید بدانیم هنر چیست و هنرمند کیست تا به هر کسی اجازه کار ندهیم و روی هر فردی عنوان ارزشمند هنرمند را نگذاریم. هنرمند کسی است که در پی منافع ملی کشورش باشد.

اسلاملو سپس با انتقاد شدید از مدیران جدید فرهنگی و سینمایی گفت: من به وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی انتقاد دارم که با برخی از این افراد کنار می آیند. شما از چه چیزی دفاع می کنید؟ شما نباید بگذارید آثار سیاه به نمایش درآید. این چه حرفی است که چون فلان فیلم مجوز ساخت داشته باید نمایش داده شود؟ هنرمند واقعی و انقلابی کسی است که پرچم آزادگی را به احتزاز درآورد نه خودفروختگی به بیگانگان و هر فیلمی که در راستای اوامر بیگانگان تولید شده هرگز نباید در سینماهای کشور نمایش داده شود.

وی متذکر شد: هنرمندی که گل به خودی می زند، هنرمندی که از پشت به مردمش خنجر می زند نباید جایی در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشد. در حالی که بسیاری از فیلمسازان فرانسوی و آمریکایی سال های متمادی است جشنواره فیلم کن را تحریم کرده اند برخی سینماگران ما برای حضور در این جشنواره سر و دست می شکانند و این وظیفه مدیران سینمایی است که جلوی این افراد را بگیرند.

اسلاملو در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به سیاسی کاری اخیر برخی به اصطلاح هنرمندان برای بیانیه مخشوش گفت: مدیران و مسئولان قضایی و فرهنگی باید با یکایک این افراد برخورد قاطع داشته باشند. هنرمندی که چنین حرفی را می زند خودفروخته است و درکی از وطن و وطن پرستی ندارد.

وی در پایان این گفتگو افزود: نیروهای نظامی و انتظامی حافظ امنیت و تمامی ارضی کشور هستند و باید روی کسی که به مال و جان و ناموس تعرض دارند اسلحه بکشند اما شما به اصطلاح هنرمندان ماجرا را عوض می کنید چرا که فکرتان برای حفظ کشورتان نیست!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.