چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹

وزیر ارشاد:

دنبال عدالت فرهنگی بودیم/احتمالا مجبور شویم «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» را تمدید کنیم

نمایشگاه کتاب

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال تمدید سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پی یک روز تعطیلی به خاطر آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با نمایشگاه کتاب امسال و برخی اظهار نظرها مبنی بر از رونق افتادن نمایشگاه و یک‌دستی نمایشگاه با ناشران قرآنی، ‌ مذهبی و دفاع مقدسی و نبود برخی از ناشران عمومی در نمایشگاه کتاب گفت: فرض شما فرض نادرستی است. این‌طور نیست؛ من خودم از نمایشگاه و بخش‌های مختلف آن بازدید کردم و همه گرایش‌های مختلف در نمایشگاه کتاب حضور دارند.

او افزود: بله در هر دوره‌ای، ‌ عده‌ای ناشر به هر دلیلی ممکن است حضور پیدا نکنند. ما با سامانه‌ مجازی که تاسیس کردیم دنبال عدالت فرهنگی بودیم و بخش عمده‌ای از مردم که در سال‌های گذشته مجبور بودند این مسافت طولانی را تا تهران برای بازدید از نمایشگاه بپیمایند، امروز در خانه خود خرید می‌کنند. علاوه بر این ما تخفیفی برای خرید مجازی گذاشتیم و معلوم است که دنبال این بودیم که بار صحن نمایشگاه هم به لحاظ بهداشتی و هم به لحاظ ترافیکی کمتر باشد و این قول را نیز به دوستانمان داده بودیم، اما با این حال میزان استقبال برخلاف انتظارمان بسیار بالا بوده است.

ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: دیروز که مجبور بودیم به خاطر آلودگی هوا نمایشگاه را تعطیل کنیم، وزارت ارشاد تلفن‌های اعتراضی زیادی داشت مبنی بر این‌که چرا نمایشگاه را تعطیل کردید؟ و خیلی‌ها قانع نمی‌شدند و احتمالا مجبور شویم به دلیل یک روز تعطیلی که صورت گرفت، نمایشگاه را تمدید کنیم.

اسماعیلی همچنین: میزان فروش کتاب در همین روزهای اول بالای ۵۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال‌های قبل از کل دوره بیشتر بوده است. میزان حضور افراد نیز بسیار خوب بوده است. ما امسال یک کار موازی و مجازی انجام دادیم و تخفیف هم در حوزه مجازی به خوانندگان کتاب اعطا می‌شود به همین دلیل وضعیتمان، ‌ وضعیت بسیار خوبی است و حتی یک متر از مصلی را هم خالی نگذاشتیم و فاصله غرفه‌ها نیز به دلیل ملاحظات بهداشتی رعایت شده است.

او در پاسخ به سوالی درباره آمار فروش جلدهای کتاب و تعداد بازدیدکنندگان روزانه گفت: تعداد بازدیدکنندگان را با یک فاصله‌ای جمع‌بندی می‌کنیم، اما در بهمن ماه فقط در حوزه مجازی یک میلیون و ۳۵۰ هزار کتاب فروختیم. آن هم به این شکل که شما در یک روستایی مثلا در لب مرز کتاب می‌خرید و ما با پست رایگان تحویل می‌دهیم که این امکان فوق‌العاده‌ای است و ان‌شاءالله در ظرف یکی دو روز آینده جمع‌بندی در مورد آمار ارائه می‌شود.

او در پاسخ به سوالی راجع به حمله سایبری به سایت نمایشگاه کتاب با رد این موضوع بیان کرد:‌ ما حمله‌ای نداشتیم. از این حملات ناموفق زیاد بوده است. در روز هزاران حمله صورت می‌گیرد، اما حمله موثری نداشتیم. قبل از عید حمله‌ای صورت گرفت، اما بلافاصله تیم خوب ما در حوزه فضای مجازی آن را جمع کرد و چند آسیب جزئی نیز رفع شد و اکنون تمام سامانه‌ها بالا آمده است و برخی از سامانه‌ها را خودمان به دلیل بحث امنیتی مجددا مورد بازسازی قرار می‌دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.