دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

غفلت از وقایع انقلاب در سینما/۲

فقیه: مدیران شعاری و بی عمل به جای ترویج اهداف و آرمان های انقلاب در سینما در پی رواج دادن بساط ابتذال در سینما هستند/ جای مفاهیم انسانی و اسلامی در سینمای ایران خالی است!

مهدی فقیه در نشست صمیمی هنرمندان سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزدهم خرداد گفت: انقلاب ما یکی از باعظمت ترین انقلاب ها در تاریخ بشریت است و اینکه چطور این انقلاب بزرگ در سینما و تلویزیون به دست فراموشی سپرده شده و در رابطه با آن کاری تولید نمی شود سوألی است که مدیران فرهنگی و سینمایی باید پاسخگوی آن باشند؛ مدیران شعاری و بی عمل به جای ترویج اهداف و آرمان های انقلاب در سینما در پی رواج دادن بساط ابتذال در سینما هستند و این مایه شرمساری برای یکایک ما است!

بازیگر فیلم های سینمایی «ملک سلیمان» و «مریم مقدس (س)» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ای کاش شما به جای اینکه با ما تماس می گرفتید به مدیران زنگ می زدید و از آن ها سوأل می کردید که چرا شعار می دهند و عمل نمی کنند؟ آیا حرف زدن بس نیست؟ سال ها است گوش های ما از وعده های شیرین مدیران فرهنگی و سینمایی پر شده اما عملکرد آن ها برای تحقق شعارهای شان هیچ بوده است!

وی ادامه داد: نه فقط انقلاب اسلامی و تاریخ پرعظمت و شخصیت های والای آن که سایر تاریخ و وقایع انسانی ما نیز در سینما فراموش شده است. ما برای شهدا چه کردیم برای شهید صیاد شیرازی و شهید مطهری چه کردیم؟ برای بزرگان دفاع مقدس چه کردیم؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی چه می کند؟ نهادهای نظارتی بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور کجا هستند و چرا چشم خود را روی ابتذال مفرط کنونی در سینما بسته اند؟

فقیه با انتقاد شدید از مدیران فرهنگی گفت: آقایان این جلسات و دورهمی های شما که با بودجه بیت المال برگزار می کنید نتیجه اش چه می شود؟ چرا هیچ کار اصولی از شما شاهد نیستیم؟

این بازیگر پیشکسوت در همین راستا با تأکید بر اینکه جای مفاهیم انسانی و اسلامی در سینمای ایران خالی است تصریح کرد: ما اگر می خواهیم در سینما کمدی هم بسازیم کمدی های مان باید مثل چاپلین باشد. آیا در کمدی های چاپلین حرف رکیک می شنوید؟ چرا اینجا همه چیز رکیک شده؟ چرا اینجا برخی افراد دنبال فروش میلیاردی هستند و با هر کاری حتی فحاشی و نشان دادن تصاویر مشمئزکننده و منافی عفت و اخلاق می خواهند فروش داشته باشند؟

بازیگر فیلم های سینمایی «لیلی با من است» و «سفر به چزابه» خاطرنشان کرد: بد زمانه ای شده! من نوعی که روزگاری در فیلم های شریف «مریم مقدس (س)» و «ملک سلیمان» بازی می کردم امروز از غم نان و فقدان آثار ارزشمند مجبور شده ام در کارهای سطح پایین بازی کنم تا امورات زندگی ام بگذرد که اگر این کار را نکنم باید دستم را جلوی این و آن دراز کنم.

وی ادامه داد: وقتی مسئولان فرهنگی به هنرمندان پیشکسوت ماهانه ۱۵۰ هزار تومان مستمری می دهند ما باید دردمان را به چه کسی بگوییم؟ معلوم است در این اوضاع مدیران حقوق شان را می گیرند و برای خود مکافات درست نمی کنند چرا که کار هنر زحمت دارد فکر می خواهد.

فقیه در پایان این گفتگو افزود: ما باید سینما را از پایه درست کنیم در این چهل و اندی سال کاری نکردیم و حالا باید تا دیر نشده و فرهنگ و هنرمان بیشتر دچار مخاطره نشده دست بجنبانیم و جلوی فاجعه بارتر شدن اوضاع را بگیریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.