سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

زهره حمیدی:

روشی قانونی برای نوشتن قراردادهای سینمایی وجود ندارد/اکثریت قراردادها مشابه و کپی از هم هستند!

زهره حمیدی

سینماپرس: زهره حمیدی گفت: در حال حاضر نیازمند تشکیل یک شورای حقوقی و قضایی برای حل مشکلات بازیگران در خصوص عدم پرداخت دستمزدهایشان هستیم.

به گزارش سینماپرس، زهره حمیدی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر دو پیشنهاد تازه برای حضور در تلویزیون دارم و علاوه بر آن برای بازی در یک تله فیلم قرارداد بسته‌ام و به زودی جلوی دوربین خواهم رفت.

وی درباره حضور در تله فیلم «عروس هلندی» اضافه کرد: این اثر روایتی اجتماعی با رگه‌های کمدی به کارگردانی «ابوالفضل نداف» است که به زودی در شهر تهران کلید می‌خورد، نقشی که برای من در نظر گرفته شده نقش نسبتا خوبی است، هرچند چالش فراوانی برای ایفای آن در پیش ندارم زیرا پیشتر هم چنین نقش‌هایی را بازی کرده‌ام.

زهره حمیدی پیرامون کم کار بودن خود در سینما اضافه کرد: در کل که پیشنهادات سینما زیاد نیست، اما در دو سال گذشته هم با شیوع بیماری کرونا تعداد تولیدات به شدت کاهش پیدا کرد و همین عاملی بود تا شخصا کم کار شوم، امیدوارم در ادامه سال جدید و با پایان کامل کرونا سینما به روند مطلوب خود در تولید باز گردد و در ادامه من هم پیشنهادات بیشتر و بهتری داشته باشم.

زهره حمیدی

زهره حمیدی: چندین چک برگشتی از تهیه کنندگان روی دستم مانده

بازیگر سریال «خداداد» پیرامون مشکلات حقوقی و قراردادی مرسوم در سینما افزود: متاسفانه اینگونه مشکلات همواره وجود داشته و برای خود من هم پیش آمده که دستمزدم را کامل نگرفته باشم و یا چندین چک دستمزدم برگشت خورده باشد، این اتفاق تازه‌ای نیست اما متاسفانه برخورد جدی و قاطعی با آن نشده است.

حمیدی در همین راستا ادامه داد: به دلیل همین بدقولی‌ها و عدم پرداخت درست و به موقع دستمزدم این روزها اگر قراردادی بنویسم در آن قید می‌کنم که یا پیش از شروع پروژه و یا حداکثر تا اواسط تولید باید دستمزدم را تسویه کنند و اگر نه سر کار حاضر نخواهم شد، شخص من هم از این وضع خوشحال نیستم اما وقتی بدقولی‌های فراوانی را تجربه کنید شما هم مجبور به سخت گیری خواهید شد.

وی درباره لزوم ایجاد شورایی برای حل اختلاف هنرمندان توسط قوه قضاییه اظهار کرد: وقتی چک دستمزد یک بازیگر برگشت می‌خورد وی مجبور می‌شود وکیل بگیرد که گاها مبلغ وکیل از مبلغ آن چک بیشتر است، از سویی خود بازیگر به دلیل مشغله وقت و حوصله پیگیری این شکایت را ندارد و به همین منوال قید آن دستمزد را می‌زند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در همین رابطه تاکید کرد: به نظر من قوه قضاییه می‌تواند شورایی را ایجاد کند تا بازیگران بتوانند برای حل مشکلات حقوقی خود به آن مراجعه کنند، به این صورت که نیازی به شکایت و رفتن به دادگاه نباشد و این شورا بتواند با بازوی اجرایی قدرتمند مشکلات هنرمندان را حل کند.

زهره حمیدی: هنرمندان نیاز به شورایی برای آموزش مسائل حقوقی دارند

وی در همین راستا ادامه داد: این شورا می‌تواند به راحتی به بازیگران مشاوره دهد، این مشاوره می‌تواند در بحث چگونگی نوشتن قرارداد مثمر ثمر باشد، حتی گاها شاید یک بازیگر بتواند به راحتی مشکل حقوقی خود را برطرف کند اما به دلیل نداشتن سواد حقوقی یا مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت شده و یا قید مسئله را می‌زند، به نظر من تشکیل چنین شورایی بسیار واجب است.

زهره حمیدی درباره نبود سندیت در قراردادهای سینمایی اضافه کرد: مشکل از آنجا شروع می‌شود که روشی قانونی برای نوشتن قرارداد وجود ندارد، به همین دلیل اکثریت قراردادها مشابه و کپی از هم هستند، بازیگر در اولین مواجهه همه چیز را منطقی می‌بیند اما در نهایت باز هم سرش کلاه می‌رود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: به نظر من شورای مورد نظر از سوی قوه قضاییه می‌تواند اجازه فعالیت تهیه کنندگان بدقول و تهیه کنندگانی که چک برگشتی دارند را بگیرد، اگر جلوی فعالیت این افراد گرفته شود دیگر مابقی هم به خودشان اجازه بدقولی نمی‌دهد. از نظر من این شورا می‌تواند علاوه بر افزایش سواد قضایی هنرمندان یک بازوی بازدارنده برای متخلفان باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.