سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷

بی توجهی به سینمای دفاع مقدس/۶

شاه حاتمی: مسئولان چون نمی توانند با موضوع خرمشهر پز بدهند و خودنمایی کنند از تولید فیلم در خصوص آن امتناع می کنند

علی شاه حاتمی در نشست خبری فیلم سینمایی «ماهان»

سینماپرس: علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: این روزها منافع شخصی در سینمای ایران حرف اول و آخر را می زند و مسئولان چون نمی توانند با موضوع خرمشهر پز بدهند و خودنمایی کنند از تولید فیلم در خصوص آن امتناع می کنند!

کارگردان فیلم های سینمایی «ترکش های صلح» و «آخرین شناسایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خرمشهر در دوران خود واقعه بزرگی بود؛ تا زمانی که می شد بهره برداری سیاسی و مادی از آن کرد مسئولان به این واقعه مهم تاریخ دفاع مقدس توجه داشتند. تا زمانی که می توانستند پشت آن قایم شوند یا عکس یادگاری بگیرند برای مدیران خوب بود اما الآن جزو موضوعات مهم نیست!

وی سپس با بیان اینکه خرمشهر دیار فراموش شدگان است متذکر شد: خرمشهر پاره تن همه ما است؛ خرمشهر بخش فراموش نشدنی از تاریخ ما است اما امروزه یادی از آن نمی شود. «بهنام محمدی» ها و «احمد شوشی» ها، «بهروز مرادی» ها فراموش شدنی نیستند اما مدیران می خواهند این ها فراموش شوند و به همین علت حرف می زنند و در عمل کاری نمی کنند.

شاه حاتمی تصریح کرد: برخی از این افراد زیر سایه شهدا بی شرمانه اختلاس هم می کنند. دفاع مقدس و خرمشهر و امثال آن دیگر برایشان موضوع نیست و جذابیت ندارد و کهنه شده، مثل لباسی شده که می خواهند آن را دور بیندازند.

این سینماگر یادآور شد: خرمشهر شهری است که مردم آن ۴۵ روز با دست خالی در برابر تهاجم وحشیانه دشمن بعثی مقاومت کردند تا تکه ای از ایران را حفظ کنند. نمی شود خرمشهر را از تاریخ این مملکت حذف کرد؛ خرمشهر اتفاق عظیمی بود در تاریخ ایران و روزی واقعاً خرم بود اما سال ها است که غبار فراموشی روی این شهر پاشیده شده و دیگر از خرمی آن خبری نیست و ای کاش همان نام «خونین شهر» روی آن باقی می ماند.

کارگردان سریال های تلویزیونی «خوش رکاب» و «خوش غیرت» تأکید کرد: شهری مانند خرمشهر با آن همه واقعه و فجایع اگر در هر کشوری بود تاکنون صدها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی تولید و ده ها کتاب راجع به آن نوشته شده بود اما سیاستمداران ما به این مسائل بی توجهند و تنها موقعی یادی از خرمشهر می کنند که بتوانند مثلاً رأی جمع کنند یا به برخی منافع شخصی برسند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: اینکه سالی یک بار در روز آزادسازی خرمشهر یاد این شهر بیفتیم و بنر بزنیم و شعار حمایت از خرمشهر بدهیم فایده ای ندارد. مدیران فرهنگی کشور باید ضعف های مشهود خود در مواجهه با وقایع دوران دفاع مقدس به ویژه خرمشهر عزیز را با حمایت از تولیدات انبوه سینمایی از این واقعه جبران کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید اجازه دهیم نسل های آتی کشور خرمشهر را از یاد ببرند اظهار داشت: افسوس که نسل جوان امروز هم چندان چیزی از خرمشهر نمی داند. اسطوره های مان به دلیل سهل انگاری و بی توحهی مفرط به دست فراموشی سپرده شدند و این گناه نابخشودنی است. این کم کاری تقصیر هنرمندان نیست چرا که هنرمندان بسیاری بودند که می خواستند در این زمینه دست به تولید آثار درخشان بزنند اما مدیران انگیزه ها را با بی توجهی کشتند!

شاه حاتمی ادامه داد: ما نسبت به این شهری که در دوران دفاع مقدس الگوی ما بود بی رحمی کردیم! خرمشهر اولین جایی بود که شهید زن داشت. من وقتی به آبادان می روم و از هواپیما پیاده می شوم با تمام وجودم از آن خاک و مردمان آن خطه خجالت می کشم. هیچ جای دنیا با شهر مرزی اش این کار را نکرده که ما با آبادان و خرمشهر کردیم. مردمان این شهرها اولین گروهی هستند که در مخاطره قرار گرفتند و مقاومت کردند و ما آن ها را فراموش کردیم.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم روزی برسد که به جای بی توجهی به وقایع ارزشمند دوران دفاع مقدس سعی در توسعه و ترویج آن ها داشته باشیم و دستاوردهای عظیم آن دوران را به نسل های جوان بشناسانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.