شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

بی توجهی به سینمای دفاع مقدس/۳

علی اکبری: مدیران سینمایی اگر دنبال فرهنگ‌سازی اند باید سالانه ده ها فیلم دفاع مقدسی تولید کنند

محسن علی اکبری

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: یکی از بزرگترین مشکلات امروز سینمای ایران این است که اغلب مدیران و متولیان سینما و حتی خود دست اندرکاران سینما درگیر آمار فروش و میزان مخاطب و... شده اند در صورتی که این ها برای سینما ملاک و معیار نیست؛ بنده پیشنهاد می کنم مدیران سینمایی اگر دنبال مخاطب و افزایش آمار فروش هستند بیایند و فیلم های مساله دار را اکران کنند اما اگر دنبال فرهنگ سازی اند باید سالانه ده ها فیلم دفاع مقدسی تولید کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «استرداد» و «کتاب قانون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مدت ها است ما با مدیرانی در سینمای کشور روبرو هستیم که شجاعت حمایت از سینمای دفاع مقدس، استراتژیک و ارزشی را ندارند و رسماً عنوان می کنند فیلم های ارزشی مخاطب ندارد! هرچند که این حرف از اساس غلط است و تجربه ثابت کرده که اتفاقاً فیلم های ارزشی خوب مخاطبان انبوهی هم دارند.

وی ادامه داد: مدیر سینمایی باید به فکر فرهنگ سازی باشد باید در پی آن باشد که فرهنگ جامعه را بالاتر ببرد و از این رو حتی اگر مخاطب هم از این گونه فیلم ها استقبال نمی کند مدیر سینمایی باید آنقدر سینما را مملو از این آثار کند که مخاطب به تماشای این گونه فیلم ها عادت کند.

علی اکبری سپس با بیان اینکه فیلم های امروز سینما خانواده های متدین و مذهبی را از سالن های سینما دور کرده است اظهار داشت: وقتی سینما سرشار از فیلم هایی با موضوعاتی همچون خیانت، ازدواج سفید، تجاوز به فرزند و... شده که در شأن خانواده های متدین و مقید نیست این قشر سینما را ترک کرده اند اما اگر فیلم های خوب دینی و مذهبی و ارزشی و استراتژیک و دفاع مقدسی تولید شوند این قشر متدین هم با خیال راحت به سینما می روند.

این تهیه کننده سینما یادآور شد: نیم نگاهی به عملکرد مدیران سینمایی دهه ۶۰ که بسیار شجاع و جسور بودند می تواند تکانی به مدیران سینمایی فعلی بدهد. متأسفانه جز دهه ۶۰ که سینمای ایران مدیران شجاعی داشت دهه های متمادی است که چندان شاهد حضور مدیران شجاع نبودیم که تمام تلاش شان را برای رشد و توسعه سینمای دفاع مقدس بگذارند.

وی متذکر شد: اینقدر دل مشغولی ها در مراکز مرتبط با تولید فیلم زیاد شده که از موضوع اصلی جا مانده اند؛ این نقطه ضعفی است که این نهادها دارند. این باعث تأسف است که برای هر موضوعی هزینه می کنند جز آنچه رسالت شان است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بلمی به سوی ساحل» و «همیشه پای یک زن در میان است» خاطرنشان کرد: همین استقبال زیاد مردم از فیلم «موقعیت مهدی» بهانه خوبی برای مسئولان ما است که نگاه شان را راجع به سینمای دفاع مقدس جامع تر کنند. ما مخاطب تشنه این سوژه ها را داریم و مدیران ارشد باید بخواهند که به این حوزه ورود کنند و اگر مدیران بخواهند قطعاً تعداد زیادی از فیلمسازان متعهد آماده ساخت آثار درخشان در این حوزه هستند.

علی اکبری در بخش دیگری از این گفتگو افزود: متأسفانه ما از نظر تولید در حوزه دفاع مقدس خصوصاً عملیات فتح خرمشهر که یک نقطه عطف در تاریخ دفاع مقدس بود نتوانستیم آنطور که باید ادای دین کنیم و لحظات تاریخی را ثبت کنیم و در آرشیو خاطرات مردم زنده نگه داریم. علت اصلی این اتفاق هم به مدیریت کلان فرهنگی کشور مثل وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و صدا و سیما باز می گردد.

وی ادامه داد: این سه نقطه اصلی کلان فرهنگی کشور هستند که رسالت شان این است به این موضوعات مهم و استراتژیک ورود کنند. فرضیه موجودیت این نهادها ناگفته های ارزشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا امروز که مدافعان حرم مطرح شده است. این نهادها باید هنرمندان را ترغیب کنند برای گفتن این حرف ها اما افسوس که این کار را که نمی کنند هیچ، از هنرمندان دغدغه مند هم برای تولید این آثار حمایت نمی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.