شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

معاون برون مرزی صداوسیما:

ایران هدف یک سایبر تروریسم رسانه‌ای قطعی قرار گرفته است

احمد نوروزی

سینماپرس: سفیر کوبا در دیداری با معاون برون مرزی صداوسیما از مزیت‌های شبکه‌های هیسپان تی‌وی و پرس تی‌وی سخن گفت و اینکه می‌توانند از تجربیات این شبکه‌ها استفاده کنند.

به گزارش سینماپرس، آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر جمهوری کوبا در ایران با حضور در مجموعه شهید سلیمانی معاونت برون مرزی صداوسیما، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی با احمد نوروزی معاون برون مرزی صداوسیما دیدار و گفتگو کرد.

احمد نوروزی معاون برون مرزی صداوسیما و مدیر شبکه پرس تی‌وی در این دیدار با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در زمینه همکاری با کشور کوبا به ویژه در حوزه رسانه وجود ندارد، عنوان کرد: بیش از چهار دهه است که جمهوری اسلامی ایران به شکل خاص، تحت یک تروریستم منحصر به فرد در دنیا قرار گرفته و با انواع تحریم‌های اقتصادی مواجه بوده است. دامنه این تحریم‌ها به حوزه رسانه نیز کشیده شد و در طی یک دهه اخیر تلاش‌های بسیار جدی از سوی آمریکا برای شنیده نشدن صدای ایران از طریق رسانه‌های برون مرزی صورت گرفت.

تلاش کردند تا شبکه‌های ما را از برخی ماهواره‌ها حذف کنند

معاون برون مرزی صداوسیما گفت: طی این سال‌ها تلاش کردند تا شبکه‌های ما را از برخی ماهواره‌ها حذف کنند و با توجه به حاکمیت جدیدی که در سال‌های اخیر در فضای وب اتفاق افتاده، اقدامات گسترده‌تر دیگری همچون مسدود کردن دامنه وب‌سایت‌های متعلق به شبکه‌های برون مرزی و همچنین بستن حساب‌های کاربری این رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز صورت گرفت. اینها مواردی هستند که ما در معاونت برون مرزی صداوسیما به طور دائم با آن مواجهیم.

نوروزی با اشاره به اینکه ایران هدف یک سایبر تروریسم رسانه‌ای قطعی قرار گرفته است، افزود: علی‌رغم همه این فشارها و محدودیت‌ها، ما راهکارها و روش‌هایی را نیز برای انتشار حداکثری پیام و محتوای خود اندیشیده‌ایم و از این طریق، اهداف خود را دنبال می‌کنیم.

معاون برون مرزی بر لزوم گسترش همکاری‌های رسانه‌های ایران و کوبا در شبکه‌های اجتماعی نیز تاکید و عنوان کرد: اگرچه کوبا هم تا حدودی با برخی از این شرایط مواجه است، اما به طور قطع، فشارها و محدودیت‌ها بر رسانه‌های برون مرزی ایران، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. با این حال، می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای کوبا در حوزه شبکه‌های اجتماعی، حرف‌های مشترکمان را به طور موفق‌تری به جهانیان منتقل کنیم.

آماده هرگونه همکاری با ایران به خصوص در زمینه رسانه‌ای هستیم

آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر جمهوری کوبا در ایران، بازدید از شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی و دیدار با معاون برون مرزی صداوسیما را یکی از اولویت‌های مهم خود عنوان کرد و گفت: از آنجایی که پیش‌تر به عنوان مدیر مرکز بین‌المللی مطبوعات کوبا بودم، به طور کامل با فعالیت رسانه‌ها آشنا هستم و از طرف دولت و مردم کشورم می‌گویم که ما آماده هرگونه همکاری با ایران به خصوص در زمینه رسانه‌ای هستیم.

گونزالس کاسالس با اشاره به پیشرفت‌های محسوس ایران در زمینه‌های مختلف طی دهه‌های اخیر و پتانسیل‌های بالای کشور گفت: یکی از اولویت‌های ما فراهم کردن زمینه‌های همکاری کامل تلویزیون کوبا با شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی است که می‌بایست علاوه بر تلویزیون، در زمینه شبکه‌های اجتماعی نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: پرس تی‌وی و هیسپان تی وی، تجربیاتی دارند که ما برای فعالیت رسانه‌ای خود به آن نیاز داریم. هیسپان تی‌وی در مدت زمان کم توانست پیشرفت خوبی را در منطقه آمریکای لاتین داشته باشد و پرس تی‌وی نیز یک شبکه انگلیسی شناخته‌شده است و کشورهای انگلیسی زبان، این شبکه را می‌شناسند. اما متاسفانه رسانه‌ها در کوبا طی سال‌های اخیر، پیشرفت چندانی نداشتند و ما یک مقدار عقب هستیم و از لحاظ امکانات و فناوری‌های روز دنیا نیز با محدودیت‌هایی مواجهیم.

سفیر کوبا از حمله به رسانه‌ها به عنوان یک تروریستم رسانه‌ای یاد کرد و گفت: زمانی که استوارنامه خود را به آقای رئیسی تحویل دادم ایشان گفتند که بهترین راه برای مقابله با این تحریم‌ها و محاصره‌ها، این است که باهم همکاری کنیم. متاسفانه ما از لحاظ جغرافیایی به آمریکا خیلی نزدیک هستیم و همواره در معرض انواع تحریم‌ها از جمله فناوری قرار داریم. حتی آمریکایی‌ها، یک شبکه تلویزیونی را تاسیس کردند که مقر آن در میامی است و اخبار خرابکانه‌ای را برای مردم ما پخش می‌کنند.

یکی از مزیت‌های هیسپان تی وی، نمایش چهره واقعی ایران به مردم آمریکای لاتین

وی با عنوان اینکه یکی از مزیت‌های هیسپان تی وی، نمایش چهره واقعی ایران به مردم آمریکای لاتین توصیف و عنوان کرد: مردم این منطقه با مسائل خاورمیانه و ایران ناآشنا هستند و چه رسانه‌ای بهتر از هیسپان تی‌وی که این اتفاقات را پوشش دهد و دید مردم را نسبت به این موضوعات گسترده‌تر کند.

گونزالس کاسالس در ادامه به استقبال مردم آمریکای لاتین از فیلم‌ها و مستندهای ایرانی اشاره کرد و گفت: دانستن درباره ایران و کشورهای خاورمیانه برای مردم این منطقه، بسیار جذاب است. شما فیلم‌ها و مستندهایی دارید که بسیار جالب هستند و ما به دیدن آنها علاقه‌مندیم و از این طریق می‌توان ایران را بهتر به مردم این منطقه شناساند.

سفیر کوبا در ایران با ابراز امیدواری نسبت به بازگشایی دفتر هیسپان تی‌وی در هاوانا، پایتخت کوبا عنوان گفت: ما باید سیستمی را طراحی کنیم که بتوانیم از تولیدات رسانه‌ای یکدیگر استفاده کنیم. خوشبختانه در بازدید خود متوجه شدم که نیروهای جوان، مدیریت بخش‌های مختلف این دو شبکه را برعهده دارند و ما هم جوان‌های خوبی در رسانه‌های کوبایی داریم که می‌توانیم با هم کار کنیم.

علی اجاره دار، مدیر شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاری‌های این شبکه با رسانه‌های کوبایی، عنوان کرد: ما با همکاری بیشتر و قدم‌های هماهنگ‌تر می‌توانیم نفوذ بیشتری داشته باشیم و به طور موثرتری با تحریم‌های ظالمانه و تروریستی آمریکا که رسانه‌ها را نیز هدف گرفته، مقابله کنیم.

مدیر هیسپان تی‌وی در ادامه گفت: اتفاقی که این روزها برای شبکه آرتی و اسپوتنیک روسیه افتاد و تحریم شدند، بخش کوچکی از اتفاقات و ترورهای رسانه‌ای است که شبکه‌های هیسپان تی‌وی پرس تی‌وی و دیگر شبکه‌های برون مرزی سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: این حملات برای شبکه پرس تی‌وی تا حدی پیشرفت کرد که حتی دامنه دات کام وب‌سایت این شبکه را نیز مسدود کردند. این اقدامات نشان می‌دهد که قطعاً صدای ما شنیده می‌شود و اثرگذار است و به گوش افرادی که باید برسد، می‌رسد. این موضوع، مسئولیت ما را بیشتر می‌کند و می‌توانیم از طریق همکاری نزدیک‌تر با یکدیگر، سد محکمی باشیم در مقابل تجاوزات امپریالیست رسانه‌ای.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.