سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

محمدرضا فرطوسی مطرح کرد؛

«من یوسفم مادر» روایت سه روز آخر سقوط صدام

فیلم سینمایی «من یوسفم، مادر»

سینماپرس: نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «من یوسفم مادر»، این فیلم را اثری مینیمال در سینمای هنر و تجربه معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرطوسی کارگردان فیلم سینمایی «من یوسفم مادر» که هم اکنون در سینماهای هنر و تجربه در حال اکران است درباره موضوع این فیلم به صبا گفت: من علاقه بسیاری به ساخت فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس با مضمونی متفاوت داشتم به همین دلیل ساخت یک فیلم از زوایه نگاه عراقی ها با وجود ارتش حزب بعث و اینکه در آن سوی مرز چه اتفاقی می افتد برای من جالب بود.

کارگردان فیلم مستند «ایران جنوب غربی» بیان کرد: در چند سفری که برای ساخت مستند به عراق داشتم به واقعیتی برخوردم آن هم این بود که بسیاری از جوانان عراقی حاضر به جنگ با ایران به دلایل مختلف عقیدتی، مذهبی و… نبودند.

کارگردان فیلم مستند «چشم ها» ادامه داد: این جوانان به دلیل اینکه حاضر به جنگ با ایران نبودند مورد غضب صدام قرار می گرفتند و بلاهای مختلفی از جمله اعدام و زندان های طولانی برایشان رقم می خورد. بسیاری از این جوانان به دلیل همفکر نبودن با صدام و رژیم بعث فرار می کردند و مخفی می شدند و داستان زندگی یکی از این افراد منبع الهام ما و داستان فیلم «من یوسفم مادر» شد.

به گفته وی، «من یوسفم مادر» داستان زندگی پسری است که در زمان جنگ عراق علیه ایران در دو نوبت از ارتش فرار می کند و هیچ خبری از او نیست تا زمانی که صدام سقوط می کند و متوجه می شوند خود را در حفره ای مخفی کرده بوده است.

«من یوسفم مادر» روایت سه روز آخر سقوط صدام

کارگردان فیلم «آن مرد اسب دارد» عنوان کرد: ما در فیلم به روایت سه روز آخر سقوط صدام می پردازیم که در آخر، این جوان با سقوط صدام بعد از بیست و یک سال از حفره خارج می شود و حالا باید با واقعیت های روز عراق آشنا شود.

فرطوسی درباره دراماتیزه شدن داستان توضیح داد: روایت این فیلم بسیار مینیمال به تصویر کشیده می شود و ما سه روز آخر سقوط صدام را برای فیلم انتخاب کردیم چراکه احتمالا مهم ترین بخش قصه ابتدا و انتهای آن یعنی مخفی شدن جوان و بعد تصمیم گیری درباره آزاد شدن از حفره است. سه روز انتهایی سقوط صدام جذابیت دارماتیک بیشتری دارد زیرا نیروهای آمریکایی با نیروهای ائتلاف به عراق حمله کرده و هر روز حضور این نیروها شرایط را عوض می کند و در نهایت منجر به سقوط صدام و تغییر دولت می شود و با این اتفاق ترس بزرگ زندگی این فرد از بین رفته اما حالا شرایط جدیدی پیش آمده که انگار او از یک حفره بیرون آمده ولی در یک حفره بزرگتری گیر افتاده است.

کارگردان فیلم «۲۵ نفر» مطرح کرد: به دلیل پرسوناژ ها و لوکیشن های محدود سعی شد به شکل مینیمال داستان را روایت کنیم.

این کارگردان درباره روند تولید فیلم اظهار کرد: روند تولید فیلم با توجه به نگارش فیلمنامه به دلیل تحقیق زیاد، وابستگی به واقعیت های تاریخی، فضای کار که در عراق می گذشت و نیاز به همخوانی جزییات با زمانی حدود بیست و یک سال پیش برای طراحی صحنه کار داشتیم حدود یک سال زمان برد البته در بخش تولید و پیش تولید زمانی حدود چهار تا پنج ماه به طول انجامید.

کارگردان فیلم مستند «کودکی نخل» درمورد استقبال مخاطبان در بازه زمانی اکران فیلم بیان کرد: اگرچه با شروع اکران شرایط سختی به دلیل همزمانی با چهلمین جشنواره فیلم فجر داشتیم که کار را بسیار تحت شعاع قرار داد اما قبل از آن و البته اکنون نیز استقبال خوبی از کار شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «من یوسفم مادر» ادامه داد: استقبال از فیلم در شهرستان های جنوب و اهواز به دلیل زبان عربی فیلم و ملموس بودن فضای قصه برای مردمان ساکن جنوب خیلی خوب بود و بسیاری از سانس های ماه اول عالی بودند و پر شدند.

کارگردان مستند «دله» بیان کرد: امیدوارم سینمای ایران فرصت گسترده تری به اکران فیلم های خاص بدهد؛ فیلم هایی که از جریان اصلی متفاوت تر هستند و قصه ها را حتی از تهران خارج می کنند و به شهرستان ها و کشورهای مختلف می برند و تمام این قصه ها جزو آثاری هستند که می توانند طعمی به سینمایی که اکنون موجود است، بدهند.

کارگردان «ابومالک در عراق» درباره زبان فیلم خاطرنشان کرد: «من یوسفم مادر» اولین تجربه اکران فیلم به زبان عربی روی پرده سینماهای ایران است و با زیرنویس دیده می شود.

فرطوسی در پایان گفت: توقع من این است که سینمای مستقل که از ارکان مهم سینمای هر کشوری است باید با توجه جدی مسئولان و مردم حمایت شود.

زهره الربیعی، عباس غزالی، حمیده موسوی، احمد حیدری و حمید حمیدی از جمله بازیگران «من یوسفم مادر» هستند.

در خلاصه داستان «من یوسفم مادر» آمده است: تصور کن که مجبور به شرکت در جنگی بشوی که به آن ایمان نداشته باشی. این داستان واقعی یوسف جوان بغدادی است که برای اینکه در جنگ صدام علیه ایران شرکت نکند مجبور می‌شود خودش را ۲۱ سال مخفی کند. فیلم روایت سه روز آخر این بیست و یک سال سخت و طاقت فرسا است برای یوسف و مادرش، هنگامی که مجسمه صدام در بغداد سقوط می کند.

«من یوسفم مادر» که تاکنون در جشنواره‌های مختلف خارجی به نمایش درآمده، موفق به کسب جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم خاورمیانه و شمال آفریقا در هلند، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم خاورمیانه و شمال آفریقا در هلند، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم‌های مستقل برازیلیا و جایزه نخل نقره‌ای از جشنواره بین‌المللی فیلم مکزیمو سیتی شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.