دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

انتظارات سینماگران از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید - بخش سوم

از انتقاد نسبت به عدم شفافیت در عملکرد نهادهای سینمایی تا تأکید بر ابتذال در آثار سینمایی/ افراد فرهیخته عطای سینما را به لقایش بخشیده اند!

حاجی غلامی-سیفی-مصیری-محسنی نسب

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۱ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند: عدم شفافیت در عملکرد نهادهای سینمایی باعث ایجاد شائبه های مختلف شده و ضروری است که مدیران سازمان سینمایی هرچه سریع تر دستور ویژه ای برای شفاف سازی در تمامی بخش های زیرمجموعه خود را صادر کنند.

به گزارش سینماپرس مدت مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب کرده؛ رهاشدگی و ولنگاری هنرهفتم و تولید آثار کم مایه و سطحی و قبح شکن در سینما، بیکاری گسترده سینماگران و بی توجهی به معضل معیشت و خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی سینما، باندبازی و رفیق بازی در سینما، وضعیت آشفته اکران، بدون کارکرد شدن جشنواره های سینمایی و... باعث شده تا صداهای مخالف از وضعیت آشفته سینما از گوشه و کنار شنیده شود؛ بسیاری از سینماگران انتظار دارند با تغییر دولت و روی کار آمدن مدیران جدید در سال ۱۴۰۰ هرچه سریع تر معضلات سینما برطرف شود. همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ محمدرضا حاجی غلامی، حجت الله سیفی، منوچهر مصیری و محسن محسنی نسب جزو افرادی بودند که در بخش سوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

عدم شفافیت در عملکرد نهادهای سینمایی باعث ایجاد شائبه های مختلف شده است

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما گفت: عدم شفافیت در عملکرد نهادهای سینمایی باعث ایجاد شائبه های مختلف شده و ضروری است که مدیران سازمان سینمایی هرچه سریع تر دستور ویژه ای برای شفاف سازی در تمامی بخش های زیرمجموعه خود را صادر کنند.

این سینماگر متذکر شد: عدالت باید در سینمای کشور جاری و ساری شود. این بسیار تلخ است که یک فیلمساز می تواند با ارتباطات خاص از نهادهای دولتی مانند فارابی وام بگیرد و فیلمساز دیگر دستش به هیچ جا بند نیست. باید همه چیز در سینما شفاف شود. باید روشن شود که این وام ها بر اساس چه معیارهایی به افراد داده می شوند. متأسفانه مشخص نیست که حمایت ها در سینما چطور تعریف می شوند و برخی چطور از حمایت های خاص برخوردار هستند!

وی تأکید کرد: در کمپانی های فیلمسازی دنیا اگر رانت و قدرت وجود دارد همه چیز واضح است، مثل اینجا نیست که همه چیز پنهانی باشد. نباید سیاست ها در هر دوره با سلیقه مدیران تغییر کند. مدیران متأسفانه برنامه ریزی ندارند. به عنوان مثال در حوزه کودک خودمان نمی دانیم چه نوع فیلمی مدنظرمان است؟ چه نوع فیلمی را می خواهیم تولید کنیم؟ واضح نیست حمایت ها مبتنی بر چیست؟ این اسفبار است که شما اگر لابی داشته باشید حمایت می شوید در غیر این صورت باید از سینما خداحافظی کنید!

از همین حالا یادتان باشد، جشنواره فجر ۱۴۰۱ نشان دهنده عملکرد شما در حوزه سینما خواهد بود!

حجت الله سیفی کارگردان سینما اظهار داشت: ایجاد تحول اساسی با برنامه ریزی و پایه ریزی درست ممکن است و برای رسیدن به این اتفاق مدیران باید فرهنگ اجتماعی و سینمایی را درست درک کنند.

وی ادامه داد: ما برای اینکه متوجه شویم آینده سینمای کشور چطور رقم خواهد خورد باید ببینیم آیت الله رئیسی چه سینمایی را می خواهند و چه نگاهی به سینما دارند؟ بی شک همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند سینما از مظاهر تمدن است که باید به آن توجه شود. ما باید فیلمساز متمدن تربیت کنیم که دارای فرهنگ انقلابی و ارزشی باشد.

سیفی خاطرنشان کرد: حال باید از خودمان سوأل کنیم که آیا مدیران فعلی سینمای ما در سال آینده چه فیلم هایی را حمایت می کنند؟ جشنواره سال آتی چه فیلم هایی دارد؟ آیا آقایان از این طرف بام می افتند یا آن طرف بام؟ از این رو من می خواهم خطاب به آن ها بگویم از همین حالا یادتان باشد، جشنواره فجر ۱۴۰۱ نشان دهنده عملکرد شما در حوزه سینما خواهد بود!

این فیلمساز سپس با بیان اینکه من هیچ امیدی به آینده سینما ندارم تصریح کرد: مسأله اینجا است که مدیران قبل از این ها هم حرف های ارزشی می زدند، نماز می خواندند اما وضعیت همین بود. مدیران عادت به وعده دادن کرده اند در حالی که وعده خالی مثمر ثمر نیست! مدیران اگر نمی دانند چه باید بکنند هرچه سریع تر در اتاق خود را تخته کنند و بروند، آن ها باید بدانند اگر از آنچه در اختیارشان قرار گرفته درست بهره برداری نکنند باید در دنیای اخری نزد خداوند متعال پاسخگو باشند.

وی متذکر شد: سینما ابزار آگاهی بخشی است اما افسوس که در کشور ما سال های متمادی است چنین نگاهی به سینما وجود ندارد و از سینما جهت کاسبی بهره برداری می شود! این اتفاق بسیار تلخ است.

این کارگردان پیشکسوت در خاتمه این گفتگو خواستار توجه ویژه به فیلمسازان پیشکسوت شد و در این باره گفت: آقایان اگر به کسی استاد می گویند واقعاً به کلامی که از دهان شان خارج می شود باور داشته باشند، از او نظر بخواهند، او را در جریان امور قرار دهند. بنده نمی گویم نوگرایی نباشد، نوگرایی باید باشد اما در کنار بازنشستگان و پیشکسوتان. دعوت به کار از هنرمندان قدیمی حیات جدیدی به سینما می دهد، نیروی جوان باید در کنار پیشکسوت باشد. دیگر این همه فیلم راجع به معضلات اجتماعی بس است! سینما ما شده سینمای تلخی و سیاهی، چرا قشنگی ها را نمی بینیم؟ پیشکسوتان را به سینما بیاورید تا زیبایی ها را به تصویر بکشند.

آقایان با آمارسازی نمی توانید اوضاع سینما را خوب نشان دهید! شما روزی می توانید به خود افتخار کنید که حداقل نیمی از جمعیت کشور به سالن های سینما بروند نه یک بیستم جمعیت!

منوچهر مصیری کارگردان سینما با انتقاد از آمارسازی مدیران سینمایی و توجه به ارقام فروش فیلم ها اظهار داشت: آقایان با آمارسازی نمی توانید اوضاع سینما را خوب نشان دهید! شما روزی می توانید به خود افتخار کنید که حداقل نیمی از جمعیت کشور به سالن های سینما بروند نه یک بیستم جمعیت! این میزان حضور مردم در سالن های سینما یک فاجعه تمام عیار است و هیچ افتخاری برای ما و سینما ندارد.

وی ادامه داد: وقتی آمارهای رسمی نشان از آن دارند که در بهترین شرایط ۴-۵ درصد مردم کشور به سینما می روند و مابقی سال ها است پایشان را در سینما نگذاشته اند نشانگر آن است که سینما در خواب است و به این آسانی بیدار نخواهد شد.

مصیری خاطرنشان کرد: وقتی سینما در خواب باشد، تولیدات اندک باشد، مردم تمایلی به حضور در سالن های سینما نداشته باشند و از سوی دیگر باندبازی در سینما بیداد کند و تنها عده خاصی مرتب سرکار باشند نتیجه این می شود که بخش اعظمی از اهالی سینما در تأمین نان شب خود نیز ناتوان می مانند چرا که کار مناسبی برای آن ها وجود ندارد و کسی به فکر آن ها و زندگی و معیشت شان نیست.

این سینماگر تأکید کرد: توقع ما رشد و تعالی سینما است. کمک اقتصادی و فرهنگی سازمان سینمایی مهم است. آن ها از یک سو باید فضا را باز کنند تا شرایطی ایجاد شود که همه بتوانند کار کنند و فیلمسازان بتوانند فیلم های مورد پسند مردم و دلخواه خود را بسازند و از سوی دیگر باید تدبیری برای بیکاری و خانه نشینی سینماگران که در صدر جدول معضلات سینما است داشته باشند.

ابتذال مفرط آثار سینمایی باعث شده تا تنها لمپن ها به سالن های سینما بروند و افراد فرهیخته عطای سینما را به لقایش ببخشند!

محسن محسنی نسب کارگردان سینما گفت: سینما باید رونق بگیرد و برای رونق گرفتن سینما بدیهی است که باید خانواده ها به سینما بروند از این رو باید فیلم برای مخاطب ساخته شود.

وی ادامه داد: ابتذال مفرط آثار سینمایی باعث شده تا تنها لمپن ها به سالن های سینما بروند و افراد فرهیخته عطای سینما را به لقایش ببخشند! مردم شرم می کنند برای تماشای این آثار مبتذل به سینما بروند. متأسفانه برخی مدیران با ارقام فروش خودشان و ما را گول می زنند در صورتی که ارقام فروش نشانگر استقبال مردم از سینما نیست این تعداد بلیت های فروخته شده است که نشان می دهد عموم مردم استقبالی از سینما ندارند.

این سینماگر اظهار داشت: کسانی که سطح فرهنگی پایینی دارند به سینما می روند اما خانواده های فرهیخته به سینما نمی روند چون فیلم های کنونی آن ها را اقناع نمی کند. سینمای ایران برای لمپن ها فیلم می سازد و لمپن ها به سینما می روند. خانواده های سالم نمی توانند به سینما نمی روند چرا که برای مردم در سطوح بالا فیلم ساخته نمی شود!

محسنی نسب در پایان این گفتگو افزود: آقای خزاعی مرد با آرمانی است و از یان رو باید تلاش کند تا قهرمان به سینما بازگردد، ایثار بازگردد چرا که مردم دوست دارند این شخصیت ها را ببینند. خزاعی باید از فرهیختگان دعوت به کار کند نه اینکه سینماگران پشت در اتاق ایشان التماس کار داشته باشند و ایشان رخ نشان ندهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.