سه‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

انتظارات سینماگران از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید - بخش اول

توقع اهالی سینما؛ ساماندهی وضعیت آشفته اکران و کوتاه کردن دست رانت خواران و باندبازان

خاچیکیان-اسماعیلی-لک زاده-سمواتی

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۱ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت به شدت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند: وضعیت سینما اصلاً ایده آل نیست؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: ساماندهی وضعیت آشفته اکران و کوتاه کردن دست رانت خواران و باندبازان جزو ضروری ترین کارهایی است که مدیران سینمایی جدید باید انجام دهند.

به گزارش سینماپرس مدت مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب کرده؛ رهاشدگی و ولنگاری هنرهفتم و تولید آثار کم مایه و سطحی و قبح شکن در سینما، بیکاری گسترده سینماگران و بی توجهی به معضل معیشت و خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی سینما، باندبازی و رفیق بازی در سینما، وضعیت آشفته اکران، بدون کارکرد شدن جشنواره های سینمایی و... باعث شده تا صداهای مخالف از وضعیت آشفته سینما از گوشه و کنار شنیده شود؛ بسیاری از سینماگران انتظار دارند با تغییر دولت و روی کار آمدن مدیران جدید در سال ۱۴۰۰ هرچه سریع تر معضلات سینما برطرف شود. همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ ادوین خاچیکیان، نوید اسماعیلی، کریم لک زاده و امیر سمواتی جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

ساماندهی وضعیت آشفته اکران و سیاست گذاری مناسب در حوزه اکران بسیار مهم است

ادوین خاچیکیان کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مهمترین مسأله سینما ساماندهی اوضاع اسفبار معیشتی سینماگران است. باید شرایط به گونه ای رقم بخورد که آن ها بتوانند کمی آرامش ذهنی داشته و خیال شان راحت باشد.

وی ادامه داد: ضمن توجه به این نکته اساسی مدیران باید با ایجاد عدالت شرایط کار را برای همه سینماگران فراهم کنند. از سوی دیگر ساماندهی وضعیت آشفته اکران و سیاست گذاری مناسب در حوزه اکران نیز بسیار مهم است چرا که فیلم های زیادی پشت در اکران مانده اند و با نمایش غلط آثار فیلمسوزی گسترده ای در سینما شکل می گیرد. مدیران باید تدبیری اندیشه کنند تا سازندگان آثار متضرر نشوند و عطای حضور در سینما را به لقایش نبخشند!

وی متذکر شد: این حجم از فیلم های پشت اکران وضعیت بغرنجی را پدید آورده است. باید به شکل صحیح و منطقی فیلم ها از اکران سهم ببرند نه اینکه تنها افرادی خاص بتوانند بهترین زمان را برای اکران فیلم های خود و نزدیکان شان داشته باشند.

خاچیکیان در پایان این گفتگو افزود: آقای خزاعی مدیری برآمده از دل سینما است و بیش از آنکه مدیر باشد یک فرد سینمایی محسوب می شود از این رو من حضور ایشان را به فال نیک می گیریم و امیدوارم ایشان در سال ۱۴۰۱ همه دغدغه های ما را برطرف کنند و شاهد اتفاقات و تحولات مثبت در سینمای کشور باشیم.

آقای خزاعی تمامی بت های ساخته شده در سینمای ایران را بشکنید و طرحی نو دراندازید!

نوید اسماعیلی کارگردان جوان سینما با بیان اینکه برای اصلاح سینما ما فقط نیاز به یک کار از سوی مدیران سینمایی داریم اظهار داشت: آن کار کشیدن کفن سفید بر روی گذشته سینمای ایران و متولد کردن یک کودک و تربیت وی به نحو احسن است!

وی تأکید کرد: بی شک با این اتفاق تمام این مشکلات ریز و درشت سینما حل می شود. آقای خزاعی همانطور که حضرت ابراهیم (ع) تمامی بت ها را شکاند و پروردگار یکتا را به همه شناساند شما هم تمامی بت های ساخته شده در سینمای ایران را بشکنید و طرحی نو دراندازید و هنر سینمای ایران را به افراد هنرمند و مخاطب با ارزش ایرانی نشان دهید و نگذارید که دلالان و رانت خواران و باندبازان کماکان در سینما جولان بدهند.

امیدی به آینده ندارم!

کریم لک زاده دیگر کارگردان سینما نیز به سینماپرس گفت: متأسفانه سال ها سال است که ما از مدیران سینمایی جز شعار و وعده های زیبا هیچ چیز ندیده و نشنیده ایم؛ این اتفاق به این دولت و آن دولت هم مربوط نمی شود و همه مدیران همینطور هستند! در واقع ما از همه دولت ها آزار می بینیم. از آنجایی که من هیچ امیدی به آینده ندارم قطعاً انتظاری هم از مدیران سینمایی ندارم!

آقای خزاعی! برنامه ریزی کنید و زیر بار لابی گری ها نروید!

امیر سمواتی تهیه کننده سینما به سینماپرس گفت: من از اینکه آقای خزاعی رئیس سازمان سینمایی شد خوشحال شدم چون ایشان همکارمان هستند و از این رو بر تمامی مسائل و معضلات سینما اشراف دارند.

وی ادامه داد: توقع ما این است که ساختار سینما به طور اساسی تغییر کند. ساختار حوزه سینما ساختاری است که شرایط را برای کار کردن به شدت سخت می کند به خصوص برای بخش خصوصی؛ ما ۳ مقوله مهم در حوزه سینما داریم که دچار تشتت هستند که یکی از آن ها بحث مجوزها است. ما از پروانه ساخت گرفته تا پروانه نمایش مشکل داریم همه چیز بر اساس همان فرآیندها و چارچوب های قبلی جلو می رود و مثلاً نسبت به ۸ سال قبل یا ۲ سال قبل تفاوتی ایجاد نشده است.

این تهیه کننده متذکر شد: از این رو باید تعاملی بین سازمان سینمایی با تهیه کنندگان و کارگردانان ایجاد شود تا تعریف جدیدی برای صدور مجوزها داشته باشند. در حوزه پخش هم وضعیت همین است. در حوزه تولید ۳ گروه کار می کنند. یک گروه پولدارها، یک گروه که با رانت می آیند و رانت خاصی دارند و یک گروه هم به عشق سینما می آیند، خانه می فروشند رفاقتی جمع می شوند و کار می کنند؛ نکته مهم این است که این ۳ گروه را نباید به صورت یکسان ارزیابی کرد.

سمواتی در پایان این گفتگو افزود: نکته مهم دیگر اینکه در حوزه پخش سهم خواهی است و به حوزه سینما آسیب می رساند. در همین اکران نوروزی ما شاهد معضل ساختاری هستیم طرف ۳ سال قبل فیلم ساخته و نمی گذارند اکران شود اما فیلم دیگر تازه از تدوین بیرون آمده و اکران می شود. این باعث می شود خیلی ها ورشکست شوند. کسانی که با عشق و امید وارد می شوند و سرمایه می گذارند و سرمایه های شان به باد می رود. مدیران سینمایی باید بدانند تا برنامه ریزی نباشد هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی دهد از این رو می خواهم بگویم آقای خزاعی! برنامه ریزی کنید و زیر بار لابی گری ها نروید!

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.