چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

اهالی سینما از چهلمین جشنواره فیلم فجر گفتند؛

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

گودرزی-قهرمانی-اسماعیلی-کریمی-منتظری-گیتی-خرازی ها-ذاکری-رادمان-سربخش-پارسا-اختری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره متذکر شدند: متأسفانه چهلمین جشنواره فیلم فجر نه تنها سال بلوغ و تکامل نبود که به دستاوردهای جشنواره را هم توجه نکرد. این دسته از سینماگران تأکید کردند: مسئولان باید بازنگری جدی و اساسی بر بخش های جنبی جشنواره نظیر فتوکال و... داشته باشند تا همه چیز در این رویداد بر اساس اهداف و آرمان های مقدس نظام و انقلاب اسلامی به پیش برود.

به گزارش سینماپرس چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از پر حاشیه ترین سال های این جشنواره بود؛ اتفاقاتی عجیب نظیر لو رفتن اسامی برگزیدگان پیش از مراسم اختتامیه و انتشار آن ها در یکی از سایت های بلیت فروشی، تماشای فیلم ها و اسپویل کردن آن ها توسط برخی منتقدان پیش از آغاز جشنواره، حذف ناگهانی سیمرغ مردمی توسط دبیر این رویداد، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در روزهای قرمز کرونایی، عدم حضور دبیر این رویداد در روزهای آغازین جشنواره به دلیل آنچه ابتلا به کرونا عنوان شد و عدم تعیین یک قائم مقام رسمی توسط وی، کیفیت به شدت پایین فیلم ها و... از جمله مسائل عجیب این رویداد سینمایی بود؛ به علاوه آنکه مراسم های غربی مانند فتوکال و جولان دادن بازیگران با پوشش هایی که نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی نداشتند و اظهارات یک فیلمنامه نویس واکنش بسیاری از علما، روحانیون، تشکل ها و... را در پی داشت.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: جعفر گودرزی، محمد قهرمانی، نوید اسماعیلی، عباس کریمی، غلامرضا منتظری، حسین گیتی، شهرام خرازی ها، فریده ذاکری، صبا رادمان، علیرضا سربخش، حماسه پارسا و حسن اختری با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: جشنواره چهلم می بایست با توجه به چهل سالگی اش به یک ثبات، بلوغ ‌ و پختگی می رسید اما متأسفانه بیشتر بحران چهل سالگی یقه اش را گرفت! سرگردانی در اجرا، آزمون و خطا در شکل و محل برگزاری و آشفتگی در مسائل راهبردی از مهم‌ترین نقاط ضعف این دوره جشنواره بود؛ آیا این همان جشنواره ای است که قرار بود فیلمسازان از آن اعتبار بگیرند؟ چرا بعد از چهل سال سینماگرانی که از این جشنواره سیمرغ میگیرند و نمی گیرند به یک اندازه ناراضی اند؟

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این راستا به سینماپرس گفت: امسال فیلم های جشنواره فجر انقلاب از لحاظ محتوا قابل دفاع نبودند؛ یک نکته اساسی که در آثار نمایش داده شده به چشم می خورد این بود که گویا یک عده‌ ای مأموریت داشتند که مردم را به سمت ناامیدی و یاس سوق بدهند. لاصه برآوردی که از جشنواره چهلم می توانیم داشته باشیم این است که ماموریت دولت تدبیر و امید در واقع این بوده که مردم را ناامید می کند و به عنوان ستون پنجم دشمن در کنار تحریم ها و جنگ فرهنگی مأموریت داشتند که با تولید این گونه آثار در سینما و هنر هفتم و نمایش آن روی پرده نقره‌ای یاس و ناامیدی را به مردم القا کنند که در این کشور به غیر از آسیب‌های اجتماعی چیزی وجود ندارداین کشور زیبایی ندارد، سرمایه اجتماعی ندارد و مردم هیچ دل خوشی ندارند و ناامیدی و گرفتاری در کشور خیمه زده است.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

نوید اسماعیلی کارگردان سینما با انتقاد شدید از اتفاقات جشنواره چهلم اظهار داشت: جشنواره فجر انقلاب جای شوی لباس و مد نیست و انتظار می رفت مسئولان جلوی این رفتارها و مراسم های این چنینی را بگیرند و به اصل اساسی جشنواره که حضور آثار باکیفیت در ساختار و محتوا است توجه کنند اما متأسفانه چنین امری محقق نشد. چهل سالگی سال بلوغ و تکامل است اما متأسفانه چهلمین جشنواره فیلم فجر نه تنها سال بلوغ و تکامل نبود که دستاوردهای ۳۹ دوره پیشین جشنواره را هم نابود کرد. اصل اساسی انقلاب اسلامی در تولیدات این دوره جشنواره جایگاه جدی نداشت و ما اغلب شاهد فیلم های ارگانی بودیم که با بودجه های هنگفت تولید شده اما فاقد محتوای مناسب و ساختار ارزشمند بودند.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: فیلم های ضعیف و نازل بزرگترین معضل فجر چهلم بود! واقعا نمی دانم هیأت انتخاب با کدامین تدبیر و بینش تخصصی سینمایی مبادرت به گزینش آثاری چون «۲۸۸۸» و امثال آن در جشنواره کردند علاوه بر این اتفاق برگزاری نشست های فرهنگی هیچ سودی برای این جشنواره نداشت و من نمی دانم این تصمیمات چرا و چگونه گرفته شده است! حضور افراد غیرمرتبط با سینما و رسانه در خانه جشنواره باعث آزارمان شد! افرادی در این دوره در جشنواره حضور داشتند که اصلا نمی دانیم به چه دلیل برای آن ها کارت حضور در خانه جشنواره و آن هم در سانس مخصوص اهالی رسانه صادر شده است!

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: فقدان سیاست راهبردی حلقه مفقوده جشنواره فجر است؛ مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فجر انقلاب نباید تنها به ظواهر و ساختار توجه کنند و اصل اساسی سیاستگذاری اصولی و راهبردی را به فراموشی بسپارند! جشنواره فیلم فجر برای اثرگذاری در جامعه و عرصه سینما نیاز به ریل گذاری صحیح و اصولی مبتنی بر سیاست های کلان فرهنگی کشور دارد و تا زمانی که این سیاستگذاری انجام نشود ما همواره با معضل و آسیب در این رویداد مواجه خواهیم بود.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: اغلب فیلم های حاضر در جشنواره چهلم در صورت اکران با شکست قطعی در گیشه روبرو خواهند شد چرا که اغلب عاری از قصه هستند و برای مخاطب عام کمترین جذابیتی ندارند. کم مایگی و سطحی نگری آفت اصلی فیلم ها بود؛ مخاطب با این ننوع فیلم ها همذات پنداری نمی کند و وارد فضا نمی شود. این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. یکی از بزرگترین معضلات این دوره جشنواره آن بود که مدیران و دست اندرکاران تعداد فیلم ها را به شدت کاهش داده بودند و بخش های مهم جشنواره مانند نگاه نو را حذف کرده بودند. این کوچک سازی جشنواره اصلا به نفع این رویداد نبوده و نیست و نمی دانم با کدامین منطق و عقلانیتی دست به این عمل زدند؟

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

دکتر شهرام خرازی ها کارشناس ارشد مدیریت رسانه و منتقد سینما در این باره به سینماپرس گفت: جشنواره چهلم به قدری نامناسب برگزار شد که انگار در حال برگزاری دوره چهارمش بود؛ این چه جشنواره ای بود که بعد از ۴ دهه برگزاری یک پوستر مناسب با شأن فجر انقلاب نداشت؟ این چه جشنواره ای بود که از فقدان مدیریت مناسب در تمامی بخش های خود رنج می برد و دارای ضعف های آشکار و نهان متعدد بود؟ نحوه برگزاری این جشنواره در شأن یک رویداد ۴ دهه ای نبود. این جشنواره به قدری بد و نامناسب برگزار شد که انگار دوره چهارم یا پنجم آن در حال برگزاری بود. من که از دوره اول تا الآن در این جشنواره شرکت کرده ام صراحتا عنوان می کنم که نحوه برگزاری این جشنواره در دوره های اول و دومش بسیار حرفه ای تر از جشنواره چهلم بود.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما اظهار داشت: چهلمین جشنواره فیلم فجر آخرین قدم ها را برای مرگ سینما برداشت چرا که نه در مدیریت، نه در ساختار و اجرا و نه در محتوای آثار هیچ پیشرفتی در آن دیده نمی شد بلکه هر چه شاهد بودیم یک عقبگرد و پسرفت جدی بود که زنگ خطر مرگ سینما و جشنواره را به صدا درآورد. متأسفم که باید تأکید کنم مسئولان جشنواره را به یک بازی کودکانه تبدیل کردند؛ این شوی کودکانه در قواره نام مقدس و مبارک «فجر» نبود و آن ها چهلمین سال تولد جشنواره را بدل به سوگواره کردند.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

صبا رادمان منتقد سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: حذف ناگهانی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم به سلیقه و رأی شخصی دبیر جشنواره بدون مشورت با کارشناسان و هنرمندان و اصحاب رسانه از عجایب این رویداد بود! جشنواره بدون حضور و با کمترین پاسخگوی دبیران و مدیران جشنواره روز به روز با انتقاد ها و حاشیه های فراوانی روبرو شد تا به روز آخر رسید. اعلام دیرهنگام نامزدها که به رسم چند سال پیش، دو روز جلوتر اعلام می‌شد یا لااقل با زمان مناسبی قبل از نمایش فیلم های آخر جشنواره، حاشیه های اختتامیه را آغاز کرد. حاشیه هایی درباره اختلاف میان هیأت داوران، نرسیدن به جمع‌ بندی نهایی به دلیل همین اختلاف و اعمال فشار از بیرون بر روی هیأت داوران، موضوعاتی که حرف و حدیث های بسیار با خود به همراه داشت.

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی به سینماپرس گفت: انتخاب این هیأت داوری بزرگترین اشتباه رئیس سازمان سینمایی بود و ما از عملکرد آن ها به شدت ناراضی هستیم چرا که اهدافی که دولت انقلابی باید دنبال می کرد در رأی نهایی داوران دیده نشد و از سوی دیگر مسئولان باید بازنگری جدی و اساسی بر بخش های جنبی جشنواره نظیر فتوکال و... داشته باشند تا همه چیز در این رویداد بر اساس اهداف و آرمان های مقدس نظام و انقلاب اسلامی به پیش برود. پرسش اصلی بنده این است که جایگاه فکر و اندیشه در سینمای ایران کجاست؟ چرا تغییرات جدی که دولت انقلابی باید در سینما اعمال می کرد را در این جشنواره ندیدیم؟ چرا جایزه بهترین فیلمنامه را به فیلمی دادند که نباید می دادند؟

جشنواره ای که رنگ و بوی دوره چهلم را نداشت!/ انتقاد از برگزاری ضعیف تا عدم شفاف سازی

حماسه پارسا کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: با توجه به جمیع نقصان ها، معایب و مشکلات ساختاری و اجرایی واضح است که تیم برگزارکننده جشنواره چهلم نمی توانند سال آینده ای جشنواره ای در ابعاد بین المللی برگزار کنند، مگر اینکه چند مهمان خارجی دعوت کنند و بخواهند صرفاً بنا بر حضور این مهمانان خارجی عنوان جشنواره را بین المللی کنند در غیر این صورت برای برگزاری یک جشنواره استاندارد بین المللی نیاز به تغییرات فراوانی است که از جمله آن ها تغییر در ترکیب برگزارکنندگان این رویداد است. از صفر تا صد جشنواره فجر نیاز به اصلاح ساختاری دارد به نحوی که فقط زمان برگزاری اش باید در دهه فجر انقلاب باقی بماند و بقیه بخش های جشنواره باید بروز رسانی شوند. باید در این جشنواره پیشرفت و تعالی وجود داشته باشد. همانطور که سینما رو به جلو می رود این جشنواره هم باید حرکتی رو به جلو داشته باشد و نباید با متریال ۴۰ سال قبلش برگزار شود!

حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی باید سرلوحه برگزاری تمامی رویدادهای سینمایی باشد اما متأسفانه همواره به این مسأله مهم کم توجهی می شود و به همین علت ما در محتوای آثار و روند برگزاری جشنواره ها شاهد خروجی هستیم که شایسته سینمای ما نیست و باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرند. بخشی از این مشکلات به هنرمندان باز می گردد. هنرمندی که باید در خدمت مردم و نظام باشد نباید با پوشش های عجیب و ضد فرهنگ ایرانی-اسلامی در جشنواره حاضر شود. بی تردید این وظیفه مسئولان است که خواسته های ملت انقلابی ایران را به آن ها یادآور شوند و تا آن ها با چنین پوشش هایی در جشنواره فجر انقلاب حاضر نشوند و مراعات حال مردم انقلابی و مومن را بکنند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ - ۱۵:۲۶
    0 0
    شما جشنواره برگزار کنید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.