دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۷

خرازی ها: جشنواره چهلم به قدری نامناسب برگزار شد که انگار در حال برگزاری دوره چهارمش بود/ چرا باید در جشنواره فجر انقلاب زنان بازیگر هفت قلم آرایش کنند؟

شهرام خرازی ها

سینماپرس: دکتر شهرام خرازی ها کارشناس ارشد مدیریت رسانه و منتقد سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: جشنواره چهلم به قدری نامناسب برگزار شد که انگار در حال برگزاری دوره چهارمش بود؛ این چه جشنواره ای بود که بعد از ۴ دهه برگزاری یک پوستر مناسب با شأن فجر انقلاب نداشت؟ این چه جشنواره ای بود که از فقدان مدیریت مناسب در تمامی بخش های خود رنج می برد و دارای ضعف های آشکار و نهان متعدد بود؟

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فجر برای همه ما رویدادی مبارک و مقدس است. وقتی چنین رویدادی به چهل سالگی می رسد انتظار برگزاری باشکوه و بدون نقص و حاشیه آن را داریم. انتظار داریم به بهترین شکل ممکن از مردم و مخاطبان این رویداد استقبال شود اما متأسفانه عملا این اتفاق رخ نداد و جشنواره چهلم مردمی برگزار نشد و فیلم های خوبی در آن وجود نداشت.

وی سپس با تأکید بر اینکه این اتفاقاتی که در این جشنواره افتاد به هیچ عنوان مناسب چهل سالگی فجر انقلاب نبود اظهار داشت: نحوه برگزاری این جشنواره در شأن یک رویداد ۴ دهه ای نبود. این جشنواره به قدری بد و نامناسب برگزار شد که انگار دوره چهارم یا پنجم آن در حال برگزاری بود. من که از دوره اول تا الآن در این جشنواره شرکت کرده ام صراحتا عنوان می کنم که نحوه برگزاری این جشنواره در دوره های اول و دومش بسیار حرفه ای تر از جشنواره چهلم بود.

خرازی ها سپس با انتقاد شدید از سهل انگاری های صورت گرفته در مدیریت و نحوه برگزاری چهل سالگی جشنواره فجر انقلاب تصریح کرد: این چه جشنواره ای بود که ۴ دهه از برگزاری آن می گذشت و یک پوستر یا کاتالوگ مناسب نداشت؟ این چه جشنواره ای بود که حتی جدول برنامه شکیل نداشت؟ این چه جشنواره ای بود که مدیریت درست حسابی نداشت؟ این چه جشنواره ای بود که حتی یک روابط عمومی درست نداشت؟ این چه جشنواره ای بود که حتی یک بولتن روزانه که بین مردم و اهالی رسانه توزیع شود نداشت؟

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: مسئولان این جشنواره اگر بابت طراحی پوستر پولی از بیت المال پرداخت کردند باید پاسخگوی مردم باشند چرا که پوستر این جشنواره هیچ ارزش و خلاقیتی نداشت و بی تردید خنثی ترین پوستر ۴۰ دوره جشنواره فجر بود!

دکتر خرازی ها سپس با اشاره به سایر مشکلات به وجود آمده در این جشنواره یادآور شد: مسئولان قبل از جشنواره در حالی جدول سینماهای مردمی را منتشر کردند که در ساعات اولیه امکان خرید بلیت برای مردم وجود نداشت و سایت ها اجازه خرید به مخاطبان نمی دادند. برخلاف ادعای متولیان جشنواره زیرساخت های سخت افزاری سایت های فروش مشکلات اساسی داشت. دسترسی مردم به این سایت ها با زیرساخت نامناسب دچار مشکل بود و در نهایت که امکان خرید بلیت ها فراهم شد ردیف های تاپ سینماهای مردمی غیرقابل خرید بود.

وی ادامه داد: پرسش اینجا است که چرا بهترین ردیف های سالن های مردمی غیرقابل فروش بودند؟ مگر انقلاب برای وی آی پی نشین ها بود؟ جشنواره ای که از بطن انقلاب برخاسته نباید صندلی های تاپ سینماهای مردمی اش در اختیار افرادی خاص باشد! ‌ ای کاش اگر قرار است چنین رویه ای ادامه داشته باشد مسئولان از سال بعد در صحبت های شان از کلمه مردمی بودن جشنواره استفاده نکنند. بی صداقتی مسئولان جشنواره فیلم فجر در حالی بود که مسئولان جشنواره تئاتر فجر در کمال صداقت و شفافیت اعلام کردند به مردم نمی توانیم بلیت بفروشیم چون تعداد صندلی ها کم است و شرایط کرونایی مانع شده تا بتوانیم به صورت کامل صندلی های سالن ها را پر کنیم.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو به فیلم های به شدت ضعیف این دوره جشنواره اشاره کرد و در این باره گفت: هیأت انتخاب جشنواره چهلم به شدت ناکارآمد بود. عملکرد این هیأت هیچ جای دفاعی ندارد. بنده معتقدم افراد هیأت های انتخاب و داوری باید بر اساس مهارت تکنیکی شان انتخاب شوند نه بر اساس میزان نفوذ و مقبولیت سیاسی شان! نباید انتخاب ها ایدئولوژی زده باشد تا به جای فیلم های درخشان شاهد حضور فیلم های ضعیف و خنثی باشیم.

خرازی ها خاطرنشان کرد: وقتی عملکرد غلط هیأت انتخاب صدای انتقاد و اعتراض بخش اعظمی از اهالی سینما و رسانه را درآورد دست اندرکاران جشنواره فجر به مسأله تنوع ژانر در جشنواره متوسل شدند که به هیچ عنوان این توجیه عقلانی و قابل قبول نیست.

وی در همین باره یادآور شد: در تمامی سال های برگزاری این جشنواره بارها دیده ایم مثلا تعداد زیادی فیلم معناگرا در یک دوره وجود داشته اند و در دوره دیگری فیلم های دفاع مقدسی بیشتر بوده اند و... و هیچ گاه جشنواره فیلم فجر مقید به تنوع ژانر نبوده و حتی در آیین نامه جشنواره هم چنین مطلبی وجود ندارد که هیأت انتخاب باید این گونه اثری را انتخاب کند. نتیجه انتخاب غلط اعضای هیأت انتخاب فیلم های پیش پا افتاده ای مثل «لایه های دروغ» و «بیرو» می شود که سر و صدای همه را در آورد!

این منتقد سینما تأکید کرد: واقعا برایم عجیب است چطور فیلمی مثل «مسیح پسر مریم» کنار گذاشته می شود در مقابل «لایه های دروغ» که هیچ ارزش هنری ندارد به جشنواره فجر انقلاب راه پیدا می کند؟

خرازی ها در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از برخی اتفاقات تلخ به وجود آمده در چهلمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: چرا باید در جشنواره فجر انقلاب زنان بازیگر هفت قلم آرایش کنند و جلوی دوربین ها عشوه بیایند؟ مسئولان جشنواره قبل از برگزاری این رویداد تأکید کردند که کارهایی مانند فرش قرمز را حذف خواهند کرد؛ درست است که مراسم فرش قرمز بهدر ظاهر حذف شد اما همان فضاحت هایی که سال های قبل در فرش قرمز وجود داشت امسال به شکل دیگری در مراسم فتوکال نمود پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مسئولان جشنواره باید پاسخ بدهند که چرا در جمهوری اسلامی ایارن باید شاهد ناز و عشوه زنان بازیکر جلوی دوربین عکاسان و فیلمبرداران باشیم؟ فایده این مراسم ضد فرهنگی چیست و چرا آن ها در جشنواره فجر انقلاب چنین فضاحتی را برپا کردند؟

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو با بیان اینکه مشکلات جشنواره فجر به همین موارد خلاصه نمی شود متذکر شد: یکی دیگر از مسائل مهم این دوره جشنواره نشست های خبری فیلم ها بود که رسما به بیراهه رفتند. نشست هایی که هدف نداشتند و در آن ها حرف های تکراری مطرح می شد. اصلا بعد از ۴۰ دوره برگزاری جشنواره فجر مشخص نیست قرار است نشست خبری برگزار شود یا جلسه تحلیل فیلم؟ ‌ متأسفانه همه ساله شاهدیم کسانی می آیند و شروع به تعریف و تمجید فیلم ها می کنند که کمترین دانش سینمایی ندارند و با اصول اولیه سینما آشنا نیستند و همه این ها باعث بی اعتبار شدن این نشست ها و در نهایت جشنواره فجر انقلاب می شود.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۱۴:۴۳
    0 0
    دکتر اذیتمون نکن
  • ۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۱۲:۱۵
    0 0
    دکتر! یزدان عشیری کیه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.