یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

جشنواره چهلم فیلم فجر از منظر اهالی سینما/۲

قهرمانی: مسئولان سازمان سینمایی باید با نگاه انقلابی و جهادی برای جشنواره سال آینده آثار درخور شأن انقلاب تولید کنند

محمد قهرمانی در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما پس از اتمام چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص ساختار و محتوای این دوره جشنواره گفت: امسال فیلم های جشنواره فجر انقلاب از لحاظ محتوا قابل دفاع نبودند؛ یک نکته اساسی که در آثار نمایش داده شده به چشم می خورد این بود که گویا یک عده‌ ای مأموریت داشتند که مردم را به سمت ناامیدی و یاس سوق بدهند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گیرنده» و «فرشتگان قصاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم هایی که در جشنواره چهلم اکران شدند این پیام را برای مردم داشتند که جمهوری اسلامی نمی تواند مشکلات آن ها را برطرف کند!

وی ادامه داد: فیلم های اکران شده که عمدتاً به آسیب‌ های اجتماعی می‌ پرداختند این پیام را به بیننده القا می کردند که در کشور آنچه وجود دارد فقر و مشکلات اجتماعی است؛ فیلم های مانند «علف زار»، «مرد بازنده»، «شادروان» و «ملاقات خصوصی» یا آثار دیگری که نمایش داده شد همگی این هدف را داشتند.

قهرمانی متذکر شد: در فیلمی مثل «علف زار» که در جهت اثبات پاکدست بودن یک قاضی بود مانور اصلی عمدتاً نمایش فقر، بدبختی، پارتی بازی و فساد سیستمی تبلیغ و ترویج می شد. در «مرد بازنده» نیز تقریباً همین روال وجود داشت و ناامنی و مسائلی از این دست را برای بیننده به نمایش می گذاشت. در آثار دیگر هم همین وضعیت شنیع وجود داشت. به عنوان مثال فیلم «شادروان» هم فقر و تنگدستی مردم و نا هنجارهای اجتماعی را عمدتا به تصویر کشید و تصویری سیاه از وضعیت کشور و جامعه به نمایش گذاشت.

وی افزود: «ملاقات خصوصی» هم که سرتا پا نشان می داد فساد تا بند سلول‌های زندان هم کشیده شده است و از داخل زندان است که دختران و یا زنان را به فساد و قاچاق می کشانند. از سوی دیگر در سایر فیلم ها و ژانرهای دیگر هم اشکالات محتوایی و ساختاری جدی به چشم می خورد مانند «دسته دختران» که فیلمی با محوریت دفاع مقدس بود اما اشکالات اساسی داشت که جای پرداختن به آن در فرصت کوتاه فراهم نیست.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «خاک و آتش» در همین راستا خاطرنشان کرد: «دسته دختران» کاملا ضد جنگ و دفاع مقدس است، بیننده با دیدن این فیلم از جنگ و دفاع مقدس بیزار می شود یعنی اگر این مأموریت داده شده باشد که اگر دشمن به این کشور حمله کرد و فرمان دفاع از کشور داده شد بیننده چنانچه این گونه فیلم‌ها را دیده باشد قاعدتاً در مقابل دشمن دفاعی صورت نخواهد داد زیرا نتیجه آن این خواهد شد که یا خودم از بین می روم یا موجب این همه بدبختی و فلاکت و آوارگی و خرابی و کشتار خواهم شد.

قهرمانی تأکید کرد: اساسأ این گونه آثار با واقعیات دوران قبل از اشغال خرمشهر منطبق نیست و خانم هایی که در زمان اشغال خرمشهر مشغول دفاع بودند هیچ کدامشان از همسران خود قهر نکرده بودند یا پدر و مادران شان آن ها را از خانه بیرون نینداخته بودند یا اینکه دنبال نامزدشان نمی گشتند و بی تردید این اثر بر مبنای تخیلات نویسنده، تهیه کننده و کارگردان تولید شده است.

این سینماگر سپس به اولین اثر سینمایی فرزند ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد و در این باره اظهار داشت: وقتی به اعتبار پدر کارگردان شوی و فیلمساز، طلا که هیچ! مفرغ و مس و روی هم پیدا نخواهد شد.

وی ادامه داد: کسانی که در خانه مادر بزرگ گرد هم آمده اند نمونه ای از افراد و اقشار جامعه هستند، پزشک و کارمند و کاسب و بازاری و گرایش های مختلف مانند مذهبی، لائیک، تکنوکرات و امثالهم! این خانه به منزله کشور و افراد درون خانه هم به منزله مردم آن هستند و تقریبا پنجاه سال عمر دارد و باید کوبیده و از نو ساخته شود و فرزند خانواده دنبال تخریب و بازسازی آن است. مادر بزرگ در این اثر که نقش محور خانواده است علی الظاهر دچار فراموشی است و شنوایی خود را از دست داده است و اوست که فقط نماز می خواند.
قهرمانی خاطرنشان کرد: اعضای فامیل، «بخوانید جامعه» به داماد خانواده اعتماد کرده و سرمایه خود را در اختیار او قرار داده اند وی این سرمایه را تبدیل به شمش طلا کرده و در خانه مادربزرگ به امانت می گذارد در نهایت هم معلوم نیست که این شمش ها نصیب چه کسی شده است.
این تهیه کننده سینما تصریح کرد: حاتمی کیا هرچند وقت یک بار برای نظام شاخ و شانه می کشد و به تبع آن با نظام و انقلاب چانه زنی می کند و امتیاز می گیرد و با سرمایه های نظام افکار خود را در فیلم های سینمایی اش به تصویر می کشد. «شب طلایی» نسخه دوم «گزارش یک جشن» است. در «شب طلایی» جامعه در کشوری ویران هرکدام برای منافع خود تلاش می‌کنند و دنبال شمش ها و ثروتی که از زیرزمین هم عبور می کند به آن دست نمی یابد. آخر چرا کسانی که در این کشور رشد کرده و با سرمایه های این ملت و مردم و انقلاب دیده شده و سرمایه اندوخته اند بیل و کلنگ برداشته و این خانه را خراب می کنند؟
قهرمانی در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: خلاصه برآوردی که از جشنواره چهلم می توانیم داشته باشیم این است که ماموریت دولت تدبیر و امید در واقع این بوده که مردم را ناامید می کند و به عنوان ستون پنجم دشمن در کنار تحریم ها و جنگ فرهنگی مأموریت داشتند که با تولید این گونه آثار در سینما و هنر هفتم و نمایش آن روی پرده نقره‌ای یاس و ناامیدی را به مردم القا کنند که در این کشور به غیر از آسیب‌های اجتماعی چیزی وجود ندارداین کشور زیبایی ندارد، سرمایه اجتماعی ندارد و مردم هیچ دل خوشی ندارند و ناامیدی و گرفتاری در کشور خیمه زده است.
وی ادامه داد: راهکار مقابله با این پدیده شوم این است که نیروهای ارزشی و انقلابی و هنرمند پای کار بیایند و در این دولت مردمی که قول داده شده که ان شاالله کارهای شایسته انجام بشود نقش سازمان سینمایی وزارت ارشاد و سازمان های وابسته به نهادهای انقلابی در این زمینه بایستی برای جشنواره آینده گوش بزنگ باشند و تصاویری واقعی و عقلانی از کشور با تزریق امید و نشاط اقدام نمایند.
وی تأکید کرد: مسئولان سازمان سینمایی باید با نگاه انقلابی و جهادی برای جشنواره سال آینده آثار درخور شأن انقلاب تولید کنند. برای بیانیه گام دوم بعد از سه سال از صدور این بیانیه هنوز هیچ تولید سینمایی و حتی موسیقایی صورت نگرفته است و امیدوارم که دست اندرکاران در این زمینه با نگاه انقلابی و جهادی بتوانند برای جشنواره سال آینده آثار درخور شان و دفاعی داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.