یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

در خانه سینما چه می گذرد؟

خانه ای درهم ریخته و عملکرد منفعل وزارت ارشاد/ رضا: دنبال هیچ سمتی نیستم اما تخلفات آشکار و نهان مدیران خانه سینما را به همه اثبات می کنم!

زینت رضا

سینماپرس: در حالی با حمایت مدیران خانه سینما مجمع موازی انجمن منشیان صحنه روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در خانه سینما برگزار شده که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی چشم خود را روی تخلفات آشکار در این نهاد بسته اند و همین مسأله باعث یکه تازی دست اندرکاران این نهاد و ظلم و ستم بیشتر علیه سینماگران ستم دیده شده است.

به گزارش سینماپرس خانه سینما در دولت یازدهم بازگشایی شد و حکم دیوان عدالت اداری به واسطه ثبت خانه سینما، رای به انحلال آن از سوی «هیئت رسیدگی به موسسات و مراکز فرهنگی» را لغو کرد و در خانه سینما توسط وزیر ارشاد باز شد اما این باز شدن هنوز هیچ مشکلی از مشکلات خانه سینما رفع نکرده است زیرا هنوز میان «ضوابط» و «مقررات» وزارت ارشاد با اساسنامه خانه سینما مغایرت وجود دارد و هنوز اصناف مراحل قانونی شدن را به انجام نرساندند.

در حالی که عملکرد مدیران خانه سینما طی سال های اخیر همواره با شبهات بسیاری روبرو بوده و حتی بسیاری از اصناف حضور مدیرعامل فعلی این نهاد را برخلاف اساسنامه خانه سینما می دانند و هنوز مسأله بودجه بیت المال که قرار بوده به عنوان عیدی در اختیار یکایک اعضای این نهاد قرار بگیرد روشن نشده، خبرهای جدیدی از درون خانه سینما به گوش می رسد که حکایت از رویکرد فاشیستی شاه نشینانی دارد که سال ها است دست در دست هم داده و برای خود مأمن امنی به اسم خانه سینما به وجود آورده اند!

از اخبار سریالی نخ نما شده تهدید و ارعاب صنوف معترض به خانه سینما گرفته تا تلاش مذبوحانه دست اندرکاران این نهاد ضد صنفی که خودشان عاملی برای ایجاد تشتت و بحران در این نهاد شده اند.

خانه سینما حتی نتوانست طی ۲ سال گذشته و در بحران کرونا هیچ اقدام مثبتی برای هزاران عضو بیکار و خانه نشین خود انجام دهد، آن هم درست در روزگاری که بیکاری گسترده باعث ایجاد اختلالات جدی در زندگی سینماگران به ویژه قشرها و صنف های ضعیف تر سینما شده بود اما به یک باره با مداخله آشکار در امور اصناف مبادرت به برگزاری مجمع عمومی برای تشکیل صنف موازی انجمن منشیان صحنه کرده است.

این در حالی است که در آستانه برگزاری این مجمع گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه به سینماپرس: تأسیس صنف موازی منشیان صحنه غیرقانونی است و هر کسی این مجمع را برگزار و در آن شرکت کند باید در برابر قانون پاسخگو باشد و همه مدیران خانه سینما و اهالی سینما باید بدانند کارهای غیرقانونی مدیران خانه سینما برای دخالت در امور اصناف راه به جایی نخواهد برد و جز ایجاد بحران و اختلاف در بین سینماگران هیچ عایدی نخواهد داشت. یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

اما بر اساس شنیده ها این مجمع با حضور عجیب مدیرعامل و یکی از اعضای هیأت مدیره این نهاد ساعت ۱۱ صبح دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شده در حالی که حضور مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره در مجامع چندان مسبوق به سابقه نبوده و حداقل تاکنون آن ها در هیچ یک از مجامع پیشین انجمن منشیان صحنه حضور نداشته اند.

جالب اینکه بر اساس برخی شنیده ها گویا دو تن از منشیان صحنه مدعی شده بودند نامه تعلیق خانم ها گلچهره دانش و زینت رضا که مدت ها است به عملکرد ضد صنفی مدیران خانه سینما اعتراض دارند به آن ها ارائه شده است و این در حالی است که این افراد قاطعانه دریافت چنین نامه ای را تکذیب کرده اند. طبق ماده ۲۰ اساسنامه خانه سینما مصوبه تعلیق صنوف و افراد فقط باید از مجامع عمومی گرفته شود و هیچ کس نمی تواند به سلیقه خود کسی را حذف یا اضافه کند.

سینماپرس در همین راستا و بعد از برگزاری این مجمع در خصوص آخرین تحولات صورت گرفته با زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه گفتگویی کوتاه انجام داد. رضا به سینماپرس گفت: من با صدای بلند اعلام می کنم که دنبال هیچ پست و سمتی نیستم و تمام تلاشم در راستای خدمت به صنفم بوده و هست و خواهد بود اما تخلفات آشکار و نهان مدیران خانه سینما را به همه اثبات می کنم!

رضا یادآور شد: این اولین باری نیست که ما شاهد مداخله در امور صنوف هستیم و پیش از این نیز چنین مداخلاتی توسط مدیران خانه سینما در برخی صنوف مانند طراحان و مستندسازان تنش هایی را ایجاد کرده که همچنان ادامه دارد و اگر جلوی این رفتارها گرفته نشود این چرخ گردون همچنان می چرخد و تمامی صنوف خانه سینما را بحران، چالش و تشتت جدی مواجه می کند.

وی در پایان این گفتگو افزود: همه باید بدانند که این مجمع غیرقانونی است و به مراجع مختلف شکایت شده و به زودی به تخلفات آشکار این مجمع و خانه سینما رسیدگی خواهد شد. علاوه بر این ها این نکته نیز قابل تأمل است که یکی از افراد برگزیده شده در شورای مرکزی این مجمع کسی بوده که سال ها در شبکه های بیگانه کار می کرده و حالا به یک باره از گرد راه نرسیده عضو شورای مرکزی این انجمن شده که خود داستان عجیبی است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.