شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

گزارشی از مجموعه های تلویزیونی نوروزی؛

شادمانی مخاطبان با سریال های طنز «زیرخاکی۳» و «خداداد»!/ چالش های زندگی یک زوج جوان در شبکه ۵ سیما

مجموعه های تلویزیونی نوروز ۱۴۰۱

سینماپرس: نوروز امسال سریال های «زیرخاکی ۳» به کارگردانی جلیل سامان در شبکه اول سیما، «خداداد» به کارگردانی علی غفاری در شبکه دوم سیما و «دردسرهای شیرین» به کارگردانی سهیل موفق در شبکه پنجم سیما قرار است مخاطبان گسترده رسانه ملی را پای تلویزیون بنشانند. علاوه بر این سریال «نجلا۲» نیز از شبکه سوم سیما از نوروز تا پایان ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد؛ اما تلویزیون در ایام نوروز چند غایب مهم نیز دارد که «کلاه قرمزی» جزو مهمترین آن ها محسوب می شود که بر اساس شنیده ها قرار است برای نوروز ۱۴۰۱ این مجموعه به کارگردانی ایرج طهماسب از پلتفرم «نماوا» پخش شود؛ باید دید کدام سریال در تعطیلات سال نو با اقبال مواجه خواهد شد و آیا رسانه ملی در این بحران کرونا می تواند با برنامه های خود مردم را به خانه نشینی در روزهای کرونایی ترغیب کند!؟

به گزارش سینماپرس جایگاه مهم و اثرگذار رسانه ملی بر هیچ فردی پوشیده نیست؛ امـروزه وسـایـل ارتـبـاط جمعی در تمامی کشورها نقش حساس و مهمّی را در زمـیـنه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می کنند. اهمیّت رسانه های گروهی تا حدی است که دانـشـمـنـدان در تقسیم بندی مراحل تاریخی تمدن بشر، آن را لحاظ کرده اند. آلوین تافلر تـمـدن بـشـری را بـه سـه مـرحـله تـقـسـیـم مـی کـنـد کـه شامل مرحله کشاورزی، مرحله صنعتی و مرحله فراصنعتی یا عصر ارتباطات و اطلاعات است. در عـصـر فراصنعتی، قدرت در دست کسانی است که شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی را در اختیار خود دارند.

تلویزیون یکی از رسانه ‌های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می ‌آید. این رسانه، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود قادر است پیام های تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بی شماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. تلویزیون به عنوان یک ابزار مهم ارتباطی می ‌تواند در هوشیارسازی، سازمان دهی، سیاسی‌ گری و تکنیک‌ دهی نقش مهمی داشته باشد. تأثیر پیام این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را، به ویژه از نظر تربیتی و جامعه‌ پذیری نباید از نظر دور داشت.

تلویزیون مهمترین و موثرترین عنصر انتقال پیام با مضمون روش و سبک زندگی در عصر حاضر به شمار می آید؛ در ادامه همین مسیر سریال سازی و مجموعه سازی برای مخاطبان این رسانه عظیم از سال ها قبل و به نوعی از بدو اختراع تلویزیون در کشورهای صاحب صنعت فیلمسازی به وجود آمد و طی دو دهه گذشته روند جدی تری به خود گرفت. در کشور ما نیز مدیران صدا و سیما همواره نگاهی جدی به تولید این گونه آثار داشته اند و طی دو دهه گذشته ساخت سریال های مناسبتی برای ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و... به دلیل جایگاه ویژه ای که برای مخاطبان دارند روندی رو به رشد به خود گرفته که البته متأسفانه شتاب زدگی درتولید این گونه آثار گاه باعث شده کیفیت خوبی از آنها حاصل نشود.

اما با این حال، سریال های مناسبتی همیشه جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان داشته و اغلب آن ها به محبوبیت زیادی نزد بینندگان رسانه ملی دست پیدا کرده اند. به عنوان مثال در سال های اخیر سریال «پایتخت» در عید نوروز و ماه رمضان با فضای شاد و ساختار قابل قبولش مخاطبان زیادی را جذب کرد و بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، پربیننده‌ترین سریال بود، «کلاه قرمزی» که همیشه جزو پر طرفدارترین آثار تلویزیونی بوده اما امسال در نوروز ۱۴۰۰ مانند سال گذشته یکی از غایبان بزرگ رسانه ملی به شمار می رود.

نکته حائز اهمیت اینجا است که از سال گذشته تاکنون درگیری جامعه جهانی با پاندمی کرونا و خانه نشینی مردم، عامل موثری در رونق بیش از پیش برنامه های تلویزیونی و به طور کلی صنعت سرگرمی در عموم کشورهای جهان بوده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر همین اساس انتظار می رود سازمان صدا و سیما برای نوروز ۱۴۰۰ برنامه های ویژه ای در تدارک دیده باشد و به خانه نشینی هرچه بیشتر مردم در ایام بیماری کمک کند.

سینماپرس در ذیل این مقدمه، نگاهی گذرا به سریال ها و برنامه هایی که قرار است در این ایام مخاطبان رسانه ملی را سرگرم سازد انداخته که نتیجه آن از نظر مخاطبان گرامی می گذرد.

شبکه یک سیما

فصل سوم سریال پرمخاطب و تماشایی «زیرخاکی۳» برای پخش از شبکه یک سیما در نوروز ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. این سریال از اوایل آذر ماه تولید خود را آغاز کرد و در حال فیلمبرداری در شهرک سینمایی دفاع مقدس است. شنیده‌ها حاکی از آن است که تیم بازیگران فصل دوم این سریال همچنان در فصل سوم حضور دارند و چندین بازیگر شناخته شده از جمله «پیام احمدی‌نیا» نیز در این اثر ایفای نقش کرده اند.

سریال «زیرخاکی» به تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌ نیا پخش خود را در ماه رمضان ۱۳۹۹ آغاز کرد. استقبال بی‌نظیر مردم از این سریال تاریخی کمدی باعث شد تا زیرخاکی ۲ در سال ۱۴۰۰ هم مهمان خانه‌های مان باشد. روند داستان سریال «زیرخاکی» جذابیت زیادی داشت و همین امر توانست آن را به ساخت فصل سوم بکشاند. حال باید منتظر پخش آن در نوروز ۱۴۰۱ باشیم.

سریال زیرخاکی ۳ در ادامه دو فصل قبلی خود ساخته شده است. فریبرز باغ‌ بیشه فردی بلند پرواز بود و تلاش می‌کرد تا راه صد ساله را یک شبه طی کند. داستان فصل سوم سریال «زیرخاکی» با اسیر شدن فریبرز باغ‌بیشه، شخصیت اصلی قصه ادامه پیدا می‌کند. او که قرار بود با چمدانی پر از عتیقه فرار کند، حال توسط نیروهای عراقی به اسارت درآمده است.

پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، مریم سرمدی، خسرو احمدی، اکبر رحمتی، مهری آل آقا، اصغر نقی‌زاده، رایان سرلک و ستاره پسیانی، هومن برق‌نورد و نسرین نصرتی در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه دو سیما

«خداداد» به کارگردانی علی غفاری با موضوعی کمدی به نگارش درآمده است. این سریال مشکلات مردم از قشرهای مختلف را با نگاهی طنزآلود مورد بررسی قرار می‌دهد.

طبق اعلام کارگردان این سریال حدود ۸۰ درصد از «خداداد» در تهران و ۲۰ درصد در خارج از تهران فیلمبرداری شده است. غفاری معتقد است که خداداد، داستانی نجیب و شریف را با رگه‌های طنز روایت می‌کند و لبخند روی لب تماشگر می‌آورد.

شاه آبادی، معاون سیما درباره این سریال گفته: «خداداد» پیام محتوایی ارزشمندی را در مقوله امانتداری، صداقت، حس نوع دوستی و رزق حلال دارد و مجموعا یک سریال ایرانی با طبع گرم خانواده‌های ایرانی است.

رضا ناجی نقش اصلی یعنی خداداد را برعهده دارد، علی صبوری نیز نقش منوچهر، داماد بزرگ خانواده را بازی می‌کند. علاوه بر این دو پیام دهکردی، سوسن پرور، علی صبوری، سیاوش طهمورث و سارا باقری به عنوان بازیگران اصلی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «میگن گره‌ای که با دست باز میشه رو نباید با دندون باز کرد، اما خداداد چاره دیگه‌ای نداره و روی این موضوع خیلی حساب کرده!»

شبکه سه سیما

«نجلا۲» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، از یکم فروردین ۱۴۰۱، روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

با توجه به ۴۰ قسمتی بودن این سریال، پخش فصل دوم «نجلا»، تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد یافت. فصل یکم «نجلا»، مهر ۱۳۹۹ هم‌زمان با اربعین حسینی، پخش شده بود.

با توجه به پخش سه سریال کمدی «زیرخاکی۳»، «خداداد» و «دردسرهای شیرین» از شبکه‌های گوناگون سیما در نوروز، «نجلا۲» تنها مجموعه درامی است که در تعطیلات بهاری، روی آنتن تلویزیون خواهد رفت.

بازیگرانی چون حسام منظور، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، وحید نفر، محسن پوشانی، محسن سلیمانی و ... در «نجلا ۲» بازی می‌کنند.

شبکه پنج سیما

سریال «دردسرهای شیرین» یکی‌دیگر از سریال های تلویزیونی در نوروز ۱۴۰۱ است. این سریال خانوادگی از شبکه پنج پخش خواهد شد. سریال دردسرهای شیرین به تهیه‌کنندگی سید علی‌اکبر محمودی قصه زندگی زوج جوانی را روایت می‌کند. زندگی این زوج با بازی «پوریا پورسرخ» و «مریم مومن» مشکلات زیادی دارد. آنها کشمکش فراوانی را در زندگی تحمل می‌کنند. اما در این بین با بروز حوادثی صفحه جدیدی در زندگی آنها باز می‌شود.

پوریا پورسرخ، مریم مومن، افسانه بایگان، رضا توکلی، یوسف مرادیان، پوراندخت مهیمن، سمیرا حسینی و… از جمله بازیگران این سریال تلویزیونی هستند.

سید علی‌اکبر محمودی تهیه‌کننده سریال نوروزی شبکه پنج در خصوص آن گفته است: «سریال «دردسرهای شیرین» با ژانر خانوادگی و درون مایه‌ای کمدی، مشکلات زوج‌های جوان را مطرح می‌کند. مشکلاتی که همه ما در زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، اما زوج‌های جوان به دلیل تجربه کمتر، ممکن است توانایی حل مسئله نداشته باشند.

شبکه نسیم
مجموعه انیمیشن «شکرستان» به کارگردانی عباس جلالی برای پخش در نوروز ۱۴۰۱ در دست تهیه است. موضوعاتی که در این ۱۵ قسمت داستان های اصلی شکرستان را شامل می شوند به غیر از دو سه قسمتی که به نوروز ربط مستقیم دارد، ‌ مابقی بیشتر جنبه سرگرمی دارد.
داستان شکرستان در یک سرزمین خیالی می گذرد. سرزمینی که از شخصیت هایی خیالی پُر شده است و قصه هایی در راستای داستان های کهن ایرانی و برگرفته از ضرب المثل های قدیمی است. پادشاه، وزیر، بهلول، ننه قمر، اسکندر، شعبون، ‌رمضون و ... از شخصیت های اصلی این انیمیشن هستند و هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. پادشاه سرزمین شکرستان فردی نادان و ناکارآمد است که هیچ کار مثبتی از او سر نمی زند و همیشه بیشتر خراب کاری می کند. وزیر نیز به عبارتی دست راست پادشاه است و او را در رسیدن به اهدافش یاری می کند. به گزارش فارس، شکرستان نوروزی محصول مرکز تولیدات صبا است با روایت گری همت مومیوند که در قالب ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه ای هر روز از شبکه نسیم پخش می شود.
«خنداوانه» نیز یکی دیگر از گزینه های شبکه نسیم برای نوروز ۱۴۰۱ است.
سایر برنامه ها
بر اساس شنیده ها ایرج طهماسب کارگردان آثار خاطره‌انگیز سینما و تلویزیون ایران پس از ۴ سال از آخرین ساخته خود، این‌بار با مجموعه نمایشی تازه‌ای به پلتفرم «نماوا» باز می گردد. شنیده می شود در سریال جدید طهماسب عروسک های جدیدی نیز حضور دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.