یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

معرفی مهمترین فیلم های سینمایی سال ۲۰۲۲ - بخش اول

۲۰۲۲ سال پربار در حوزه سینمای وحشت/ از «جنایات آینده» کراننبرگ تا «نه» جردن پیل

مهمترین فیلم های سال ۲۰۲۲-بخش اول

سینماپرس: هر سال با نگاهی به لیست فیلم هایی که از کارگردان های مطرح دنیا برای اکران و رقابت در جشنواره ها مطرح می شود شور و شوقی برای علاقه مندان واقعی سینما به وجود می آید که قرار است فیلم هایی از فیلمسازان محبوبشان را در این سال ببینند. سینماپرس طی یک مقاله ۲ بخشی تلاش کرده تا مخاطبان خود را با مهمترین فیلم هایی سال ۲۰۲۲ آشنا کند.

علی ناصری/ در این مقاله خبری-تحلیلی سعی شده نگاهی داشته باشیم به برخی از مهمترین فیلم ها و فیلمسازان مطرحی که در سال ۲۰۲۲ می توانند گزینه های مهمی برای علاقمندان به سینما، سینمادوستان و سینماگران باشند؛ فیلم ها و فیلمسازانی که هریک از آن ها می‌توانند نظر جشن‌ها و جشنواره‌های مختلفی را به خود جلب کنند و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام فیلم ها گوی سبقت را در جشنواره ها و نظرات منتقدان می ربایند!؟

همه سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما می‌دانند که برای اکران بهترین فیلم‌های سال باید چند ماهی از اتمام فصل جوایز بگذرد و قطعاً ابتدای سال فصل چندان مناسبی برای دیدن فیلم‌های مورد انتظار سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما نیست. به همین دلیل برای معرفی بهترین فیلم‌های سال زمانی مصادف با ایام نوروز می‌تواند بهترین زمان باشد چرا که اخبار را درباره فیلم‌های مورد انتظار دقیق‌تر می‌توان دنبال کرد. به همین منظور در این مقاله به معرفی ۱۵ فیلم برتر سال ۲۰۲۲ پرداخته ایم که در بخش اول آن مخاطبان گرامی سینماپرس با ۸ فیلم مهم سال آشنا خواهند شد.

۱- مرد شمالی (The Northman)

«مرد شمالی» یک فیلم درام و تاریخی-حماسی آمریکایی به کارگردانی رابر اگرز است. اگرز فیلم‌ نامه‌ این اثر را با همکاری رُمان‌ نویس و ترانه‌ سرای مشهور ایسلندی Sjon نوشته است. این فیلم اقتباسی از یک افسانه حماسی مربوط به دوران وایکینگ‌ ها است. اگرز در مصاحبه‌ ای فیلم جدید خود را این گونه معرفی کرده است: این فیلم نسخه وایکینگی تراژدی «هملت» است.

از جمله بازیگران مطرح این فیلم میتوان به الکساندر اسکارسگارد، نیکولکیدمن، کلیس بنگ، آنیا تیلور-جوی، ایتن هاک، بیورک و ویلم دفو اشاره نمود.

رابرت اگرز پیش‌تر ساخت دو فیلم موفق «جادوگر» و «فانوس دریایی» را در کارنامه خود دارد و بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای این کارگردان جوان منتظر دیدن سومین اثر سینمایی او هستند. قطعاً «مرد شمالی» می‌تواند یکی از فیلم‌های مهم سال ۲۰۲۲ باشد که ممکن است در جشنواره‌های مختلف دنیا و حتی جشن‌های ابتدای سال ۲۰۲۳ از جمله آکادمی اسکار اثری قابل توجه و مدعی باشد.

فیلم «مرد شمالی» در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۲ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) اکران خواهد شد.

این فیلم به یک حماسه انتقام جویی وایکینگی توصیف شده که اتفاقات آن درایسلند اواخر قرن دهم جریان دارد و ماجرای پسری به نام املث را روایت می‌کند که به دنبال انتقام از قاتلین پدرش است.

۲- آواتار ۲ (Avatar ۲)

فیلم سینمایی «آواتار» در سال ۲۰۰۹ اکران شد و توانست در آن زمان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شود. در همان زمان جیمز کامرون کارگردان این اثر درخشان از ساخت قسمت‌های دوم و سوم این اثر خبر داد و در سال ۲۰۲۲ پس از ۱۳ سال قسمت دوم این اثر پرطرفدار اکران خواهد شد که از همین الان می‌توان پیش‌بینی کرد که این فیلم یکی از پرفروش‌ترین آثار تاریخ سینما خواهد بود.

گروه بازیگران متشکل سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، جووانیریبیسی، ژول دیوید مور، دیلیپ رائو، سی. سی. اچ. پاوندر و مت آلفردا از زمان فیلم نخست همگی نقش‌ های خود را دوباره ایفا کرده‌ اند و سیگورنیویور با نقشی متفاوت از فیلم نخست باز می‌گردد کیت وینسلت، کلیف کرتیس، ادی فالکو، برندن کاول، میشل یئو، جامین کلمنت، اونا چاپلین، وین دیزل، وسی‌جی جونز از اعضای جدید گروه بازیگران هستند.

جیمز کامرون ساخت فیلم‌های موفق «ترمیناتور» و «تایتانیک» را در کارنامه خود دارد.

اکران فیلم سینمایی «آواتار ۲» چندین بار به تعویق افتاده اما آخرین تاریخ اعلام شده تا امروز ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ است.

۳- ستارگان در ظهر (The Stars at Noon)

کلر دنی کارگردان مطرح و تحسین‌شده فرانسوی که به تازگی فیلم‌هایش را در آمریکا تولید می‌کند در سال ۲۰۲۲ نیز فیلم «ستارگان در ظهر» را آماده نمایش دارد که قطعاً یکی از آثار مدعی امسال در جشنواره‌ های سینمایی خواهد بود.

کلر دنی ۷۵ ساله که همچنان آثارش مورد تحسین و تشویق جشنواره‌ها و منتقدان مختلف دنیا قرار می‌گیرد امسال به سراغ اثری اقتباسی رفته و فیلمی عاشقانه ساخته است که انتظار می‌رود عاشقانه‌ ای متفاوت از این فیلمساز را شاهد باشیم.

کتاب «ستارگان در ظهر» به قلم دنیس جانسون که کلر دنی از آن اقتباس کرده، به “یک داستان عاشقانه / هیجان انگیز” توصیف می شود و روایت گر داستان یک تاجر مرموز انگلیسی و روزنامه نگار سرسخت آمریکایی است که در سال ۱۹۸۴ ماجرای عاشقانه را در نیکاراگوئه آغاز می کنند.

کلر دنی ساخت فیلم‌هایی چون «ماده سفید»، «بگذار آفتاب به داخل بیاید» و «کار نیکو» را در کارنامه خود دارد.

۴- علف‌های خشک (On Barren Weeds)

نوری بیلگه جیلان کارگردان مطرح ترکیه‌ای که با فیلم «خواب زمستانی» توانست نخل طلای کن را از آن خود کند در سال ۲۰۲۲ فیلم سینمایی «علف‌های خشک» را آماده اکران دارد که به احتمال زیاد در جشنواره فیلم کن به نمایش در می‌آید.

فیلم «علف های خشک» داستان «اِسمت» یک معلم جوان و مجرد است که درحال تمام کردن دوره خدمت اجباری اش در یک روستای دور افتاده در آناتولیبه سر می برد. او که امیدوار است به استانبول فرستاده شود در آرزویشناکام می ماند و امیدش را برای فرار از آن زندگی ناخوشایند از دست میدهد با این حال برخورد «اِسمت» با «نورای» که معلمی همچون خودش استاحتمالا به او اجازه می دهد برافکار منفی اش غلبه کند.

نوری بیلگه جیلان ساخت فیلم‌های «روزی روزگاری در آناتولی»، «سه میمون»، «خواب زمستانی» و «درخت گلابی وحشی» را در کارنامه خود دارد.

۵- کارآموز ما (Our Apprenticeship)

ریوسوکه هاماگوچی کارگردان مطرح ژاپنی که سال گذشته با فیلم سینمایی «ماشین من را بران» توانست در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند و همچنین جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را به دست آورد در سال ۲۰۲۲ فیلم «کارآموز ما» را آماده اکران دارد که پیش‌بینی می‌شود یکی از آثار مهم سال باشد.

فیلم جدید هاماگوچی هم در حال و هوای دیگر آثار او روایت می‌شود و داستان زن معروفی را روایت می‌کند که پس از فاش شدن رابطه‌اش با یک بازیگر سرشناس ژاپنی مجبور به فرار از ژاپن می‌شود و در خارج از کشور به دیدگاه‌های جدیدی از زندگی و رابطه می‌رسد.

آخرین آثار هاماگوچی همواره مورد توجه و حمایت جشنواره فیلم کن قرار گرفته‌ اند و پیش‌بینی می‌شود «کارآموز ما» نیز بتواند یکی از آثار برگزیده جشنواره کن در سال ۲۰۲۲ باشد.

«آساکو ۱و ۲» و «چرخ شانس و فانتزی» از دیگر آثار هاماگوچی هستند که فیلم «چرخ شانس و فانتزی» دیگر اثر این کارگردان در سال ۲۰۲۱ به حساب می‌آید که برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین شد.

۶- استخوان‌ها و همه (Bones & All)

لوکا گوادانینو که با فیلم سینمایی «مرا به نام خودت صدا بزن» توانست به موفقیت‌ های بسیاری در جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف برسد پس از ساخت فیلم ناموفق «سوسپیریا» دوباره به سراغ تیم بازیگران فیلم موفق «مرا به نام خودت صدا بزن» رفته و به نظر می‌رسد که اثری در همان حال و هوا ساخته است.

این فیلم با نویسندگی گوادانینو و دیوید کاجگانیچ و بر اساس کتابی با همینعنوان از کمیل دی‌آنجلیس انجام شده و دومین همکاری این کارگردان باتیموتی شالامی و کاجگانیج محسوب می‌شود.

آندره هلند، فرانچسکا اسکورسیزی، کلوئی سویگنی و مایکل استالبرگ ازدیگر بازیگران فیلم هستند. داستان فیلم پیرامون کاراکتر مارن یرلی با بازیراسل است. وی در پی تلاش برای پیدا کردن پدر خود اتفاقات غم‌انگیز زیادی از گذشته او کشف می‌کند. مارن یرلی در این سفر با لی (با بازی شالامی) همراه می‌شود و این دو دلباخته هم می‌شوند.

«ملیسا پی.» و «من عشق هستم» دیگر فیلم‌های گوادانینو هستند.

۷- نه (Nope)

جردن پیل که با دو فیلم «برو بیرون» و «ما» به یکی از محبوب‌ترین کارگردان‌های سینمای ترسناک در سال‌های اخیر تبدیل شده است در سال ۲۰۲۲ فیلم سینمایی «نه» را آماده نمایش دارد.

«نه» یکی از مرموزترین پروژه‌هایی است که در سال ۲۰۲۱ فیلمبرداری آن انجام شد و اطلاعات چندانی درباره جزئیات این اثر وجود ندارد و تنها پوستری از آن منتشر شده که یک ابر عجیب و غریب را در آسمان نشان می‌دهد.

با توجه به تجربه موفق پیل در ساخت فیلم‌های ترسناک می‌توان انتظار داشت که «نه» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ترسناک سال ۲۰۲۲ باشد. دانیل کالویا، کیک پالمر و استیون یون بازیگران فیلم سینمایی «نه» هستند.

این فیلم در تاریخ ۲۲ جولایی ۲۰۲۲ اکران خواهد شد.

۸- جنایات آینده (Crimes of the Future)

دیوید کراننبرگ کارگردان مطرح و پرطرفدار کانادایی پس از ۹ سال دوری از سینما با فیلم «جنایات آینده» در سال ۲۰۲۲ به سینما برمی‌گردد و از این حیث سال جاری می‌تواند برای طرفداران این کارگردان اکران این فیلم اتفاقی ویژه باشد.

کراننبرگ در سال ۱۹۷۰ نیز فیلمی با این عنوان ساخته است اما باید دید که این فیلم بازسازی همان قدیمی کراننبرگ است یا ایده و قصه‌ای تازه را دنبال می‌کند.

لئا سیدو، اسکاد اسپیدمن، لیلی کورنوفسکی و دان مک‌کلار دیگر بازیگراناین فیلم هستند که داستانش درباره یک هنرمند مشهور تئاتر است کهارگان‌های جدیدی را در بدنش رشد می‌دهد. همانطور که از نام فیلم مشخص است، قصه در آینده روایت می‌شود و به نظر می‌رسد در فیلم جدید کراننبرگ انسان‌ها به سطحی از تکامل رسیده‌اند که دیگر درد فیزیکی را احساس نمی‌کنند.

دیوید کراننبرگ که بی شک یکی از بهترین کارگردان‌های تاریخ سینما است پیش‌تر ساخت فیلم‌های سینمایی «Dead Ringers»، «ناهار برهنه»، «پرواز»، «تصادف» و «یک روش خطرناک» را در کارنامه خود دارد.

پیش‌بینی می‌شود فیلم «جنایات آینده» یکی از مدعیان اصلی کسب جایزه نخل طلای کن در سال ۲۰۲۲ باشد.

ادامه دارد ...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.