سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۱۲

عظیمی میرآبادی: انتخاب و داوری آثار جشنواره فجر انقلاب باید در خدمت اهداف اولیه این رویداد باشد/ فیلم هایی با رویکرد غیرانقلابی نباید در جشنواره پذیرفته شوند

مهدی عظیمی میرآبادی در میزگرد پژوهش‌های سینمایی

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: انتخاب و داوری آثار جشنواره فجر انقلاب باید در خدمت اهداف اولیه این رویداد باشد.

سرپرست پیشین اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر جشنواره ای یک قاعده و اهدافی دارد؛ مثلاً جشنی مثل جشن خانه سینما تکلیفش مشخص است و کیفیت فنی و هنری آثار را مد نظر قرار می دهد؛ جشنواره ای مانند فیلم پلیس یا هر جشنواره موضوعی دیگر هدف شان مشخص است و اول آثاری را مورد توجه قرار می دهند که در خدمت موضوع شان باشد و سپس به کیفیت فنی و هنری فیلم ها توجه می کنند.

وی ادامه داد: در سایر جشنواره های وطنی نیز وضعیت به همین گونه است؛ از جشنواره فیلم مقاومت گرفته تا جشنواره فیلم رشد، فیلم های کودک و نوجوان، مستند یا کوتاه همه بر اساس هدف گذاری اولیه شان آثار را انتخاب می کنند اما متأسفانه سال های متمادی است که در جشنواره فیلم فجر چنین رویه ای دیده نمی شود و به همین علت است که بعضاً مشاهده کردیم به افرادی خارج از دایره انقلاب جوایزی در این رویداد اهدا شده است.

عظیمی میرآبادی سپس با بیان اینکه حتی در جشنواره های غربی نیز انتخاب و داوری آثار صرفاً مبتنی بر کیفیت فنی و هنری اثر نیست اظهار داشت: به عنوان مثال جشنواره فیلم برلین که یک جشنواره سیاسی است مبتنی بر اهداف اولیه خود فیلم ها را انتخاب می کند و سپس بعد فنی و هنری آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: فیلم هایی با رویکرد غیرانقلابی نباید در جشنواره پذیرفته شوند و این مسأله باید توسط مدیران و سیاست گذاران سینما و جشنواره به اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر انقلاب تفهیم شود.

مدیر سابق گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد که تعداد زیادی فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور داشته باشند؛ جشنواره می تواند تنها با آثار ارزشی وانقلابی در بخش مسابقه برگزار شود و مابقی آثار برای گرم شدن تنور این رویداد سینمایی در بخش خارح از مسابقه به نمایش درآیند. در هر صورت بنده امیدوارم داوران محترم در این دوره از جشنواره بیشتر توجه خود را به سمت فیلم های ارزشی و انقلابی معطوف کنند تا ان شاالله از سال آینده این رویه اصلاح شود و از زمان انتخاب آثار تنها به حضور آثار ارزشی و انقلابی توجه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.