جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

عضو هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر:

تعجب‌آور است که کانون کارگردانان نسبت به دو دوره گذشته سکوت اختیار کرده و در دوره چهلم اینچنین بیانیه صادر می‌کند!

محمدحسین نیرومند در افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: راه نیافتن «قاتل و وحشی» به جشنواره فیلم فجر تصمیمی هوشمندانه بوده و اعتراضات به آن بی‌معنی است.

به گزارش سینماپرس،راه نیافتن «قاتل و وحشی» به جشنواره فیلم فجر تصمیمی هوشمندانه بوده و اعتراضات به آن بی‌معنی است.
چند روز پس از چالش سازمان سینمایی، سازندگان فیلم «قاتل و وحشی» و کانون کارگردانان سینمای ایران درباره راه نیافتن مجدد این فیلم به جشنواره فیلم فجر، عضو هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیحاتی را درباره ماجرای پیش آمده ارائه کرد و به اعتراضات پاسخ داد. محمدحسین نیرومند با انتشار یک یادداشت بلند به اعتراض‌های پیش آمده پیرامون راه ندادن «قاتل و وحشی» به جشنواره فیلم فجر، توضیحاتی ارائه داده است و اعتراض کانون کارگردانان به این موضوع را بلاوجه دانست.

ممیزی «قاتل و وحشی»!
نیرومند در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام با تأکید بر اینکه قصد نداشته است درباره حذف «قاتل و وحشی» اظهار نظری داشته باشد ولی اتفاقات چند روز اخیر او را به واکنش واداشته است، می‌نویسد: کانون کارگردانان سینمای ایران در تاریخ پنجم دی ماه طی بیانیه‌ای از سینماگران حاضر در هیئت انتخاب خواستند به عدم‌نمایش «قاتل و وحشی» اعتراض کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «همچنین از چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز خبر ناخوشایندی رسید و آن کنار گذاشته شدن مجدد فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آقای حمید نعمت‌الله است. این فیلم در سال ۹۸ به علت اختلاف سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده از جشنواره کنار گذاشته شد و هیچ فرم بازبینی و رأی‌گیری هیئت انتخاب در مورد این فیلم وجود ندارد و به همین دلیل این فیلم توانست سال ۹۹ هم متقاضی حضور در جشنواره شود ولی به علت ممیزی به هیئت انتخاب نشان داده نشد. کانون کارگردانان سینمای ایران کنار گذاشتن غیرقانونی فیلم قاتل و وحشی از جشنواره فیلم فجر را محکوم می‌کند و خواستار نمایش این فیلم برای هیئت انتخاب است. بدیهی است نظر هیئت محترم انتخاب فصل‌الخطاب است.»

۲ دلیل ساده برای رد اعتراضات
عضو هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر در ادامه یادداشت می‌نویسد: «به دو دلیل بسیار ساده این اعتراض عزیزان کانون کارگردانان کاملاً بلاوجه استش؛ نخست آنکه در آیین‌نامه جشنواره چهلم شرط پذیرش فیلم در جشنواره و نمایش آن برای هیئت انتخاب این است که تولید آن سال ۹۹ به بعد باشد. این فیلم در سال ۹۸ تولید شده و دوم آنکه فیلمی که قبلاً متقاضی شرکت در جشنواره بوده و در بازبینی هیئت انتخاب رد شده است، امکان ثبت‌نام در جشنواره را ندارد. این فیلم در تاریخ ۱۱/۱۰/۹۸ توسط هیئت انتخاب جشنواره سی‌وهشتم فجر بازبینی شده است، بنابراین به دو دلیل پیش‌گفته کنار گذاشتن فیلم قاتل و وحشی کاملاً طبق مقررات جشنواره بوده است و اعتراض کانون کارگردانان کاملاً بی‌معنی و بلاوجه می‌باشد. به رغم اینکه هم دبیر جشنواره و هم روابط عمومی جشنواره با ارائه سند در تاریخ دوم دی ماه به این نوع اعتراضات پاسخ داده‌اند، به نظر می‌رسد انتشار این بیانیه در تاریخ پنجم دی ماه دو دلیل می‌تواند داشته باشد. نیرومند ادامه می‌دهد: «اول اینکه عزیزان کانون کارگردانان اصولاً رصد دقیقی از این ماجرا نداشته‌اند! که قاعدتاً این اتفاق برای مجموعه هنرمندان فرهیخته این کانون تعجب‌برانگیز است و دوم اینکه کانون کارگردانان حمایت صنفی از اعضای خاص خود را در هر شرایطی بر خود فرض و لازم می‌دانند، حتی اگر دفاع آن‌ها آشکارا برخلاف مقررات و آیین‌نامه‌های رسمی جشنواره فیلم فجر باشد!»

تصمیم هوشمندانه حذف
عضو هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر ادامه می‌دهد: «یکی از عزیزان عضو هیئت انتخاب جشنواره سی‌وهشتم با من تماس گرفت و گفت این فیلم بازبینی شد ولی درباره رد یا تأیید آن تصمیم‌گیری نگردید. واقعیت آن است که مدیران وقت سینمایی در آن سال، به دلیل مشکلات ممیزی اکران فیلم را در جشنواره فیلم فجر صلاح نمی‌دانند، بنابراین با تصمیم‌گیری هوشمندانه! مباحث اختلاف سرمایه‌گذاران فیلم در شورای داوری خانه سینما را بهانه و فیلم را عملاً به این ترتیب پس از بازبینی رد می‌کنند.»
نیرومند می‌افزاید: «فیلم مجدداً در سال گذشته متقاضی شرکت در جشنواره می‌شود، اما دبیرخانه جشنواره سی‌ونهم به استناد پخش فیلم برای هیئت انتخاب جشنواره سی‌وهشتم از پذیرش فیلم خودداری می‌کنند، این در حالی است که در دو دوره‌ای که فیلم «قاتل و وحشی» امکان نمایش به بخش مسابقه در سودای سیمرغ را نمی‌یابد، هفت نفر از اعضای تأثیرگذار کانون کارگردانان سینمای ایران عضو هیئت انتخاب و داوری نهایی دو جشنواره سی‌وهشتم و سی‌ونهم بودند.»
وی با ابراز تعجب از بیانیه کانون کارگردانان سینما در دفاع از حقوق فیلم «قاتل و وحشی» می‌نویسد: «تعجب‌آور است که کانون کارگردانان نسبت به دو دوره گذشته سکوت اختیار کرده و در دوره چهلم اینچنین بیانیه صادر می‌کند! آیا بهتر نیست این عزیزان در صدور بیانیه‌های اینچنینی کمی بیشتر فکر و بحث کنند؟!»

درباره فیلم اوج هم خواهم نوشت!
نیرومند در ابتدای یادداشت خود پیرامون فیلم «قاتل و وحشی»، به راه نیافتن فیلم «مسیح پسر مریم» ساخته سازمان هنری رسانه‌ای اوج نیز اشاره کرده و یادآور شده است که در روزهای آینده درباره دلیل راه نیافتن این فیلم به بخش «سودای سیمرغ» نیز یادداشتی منتشر خواهد کرد.
مسیح پسر مریم به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و جلیل شعبانی، تنها فیلم ساخته شده سازمان اوج بود که فرم حضور در جشنواره چهلم فیلم فجر را پر کرده و متقاضی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران بود. قرار نگرفتن این فیلم در فهرست ۲۲ اثر حاضر در بخش سودای سیمرغ با واکنش تند روابط عمومی اوج همراه شد.
اوج وعده داده است که به زودی با تکمیل مراحل فنی، فیلم «مسیح پسر مریم» را برای اهالی رسانه اکران خواهد کرد تا آن‌ها خود درباره این فیلم قضاوت کنند. اگر چه روابط عمومی جشنواره فیلم فجر از زبان فیلمسازان، به صاحبان آثار راه نیافته به جشنواره توصیه می‌کند که قانون را رعایت کنند، اما وعده انتشار یادداشت از سوی نیرومند را می‌توان اولین واکنش رسمی به تهدید اوج برشمرد.
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، امسال همزمان با ایام دهه فجر برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.