سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

دیدار مدیران رسانه ملی با بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون؛

سلطانی: یک هنرمند بزرگترین ضربه را زمانی می‌خورد که کسی به دیدارش نیاید و فراموش شود

جهانبخش سلطانی

سینماپرس: جمعی از مدیران رسانه ملی و اهالی هنر به دیدار جهانبخش سلطانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون رفتند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از مدیران رسانه ملی و اهالی هنر با حضور در منزل جهانبخش سلطانی از این بازیگر نام آشنای کشور تقدیر کردند. در این جلسه مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی ضمن قدردانی از تلاش‌های سلطانی در عرصه هنر و سینما گفت: آقای سلطانی جزو هنرمندانی است که شاید گزیده‌کار بوده، اما آثار او همچون بازی در قصه‌های مجید و سرنخ در اذهان مردم باقی مانده و نقش‌هایش برای مردم شیرین و خاطره‌انگیز است. حسین قرایی با اشاره به نقش به یاد ماندنی سلطانی در قصه‌های مجید به عنوان یک ناظم خشن و جدی، جویای احوال مهدی باقربیگی بازیگر نقش «مجید» همینطور هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده این سریال شد. وی، مهارت سلطانی در ایفای نقش‌های کمدی و اجتماعی در کنار نقش‌های مذهبی و دفاع مقدسی را درخور توجه دانست و از بازی خوب و ماندگار او در فیلم «افق» به نیکی یاد کرد.

جهانبخش سلطانی هم به مرور خاطراتش در فیلم‌های دفاع مقدس پرداخت و گفت: رسول ملاقلی پور عکاس جبهه بود و با همین فیلم افق به سینما ورود کرد. او فردی دغدغه‌مند و با استعداد در عرصه فیلمسازی دفاع مقدس بود. سلطانی با اشاره به دشوارهای تولید افق گفت: برای تصویربرداری این فیلم، هشت ماه زیر آب می‌رفتیم. این بازیگر افزود: وقتی فیلم دفاع مقدسی بازی می‌کنید یا می‌سازید تازه می‌فهمید که بچه‌های رزمنده چه دانش و معرفتی داشتند و چه دلاورهایی در جبهه‌ها کردند. او به خاطرات فیلم حماسه مجنون ساخته جمال شورجه نیز اشاره کرد و گفت: سختی‌های فیلم‌های جنگی در دهه شصت با این روزها قابل مقایسه نیست.

سلطانی ادامه داد: من قبل از انقلاب هم در تئاتر فعالیت داشتم، بعد از انقلاب با حاج حسین خرازی دوست بودم و او از من خواست که تئاترهای دفاع مقدسی را روی صحنه ببرم. خرازی به من می‌گفت از دانشجویانی که در جبهه حضور دارند برای بازی در تئاترها استفاده کنم، اما هر بار که می‌خواستیم تئاتر را روی صحنه ببریم به این دوستان اعلام می‌شد که عملیات شده و به منطقه اعزام می‌شدند، اما در آخر یک تئاتر با حضور هنرمندانی که رزمنده هم بودند در اصفهان روی صحنه بردیم.

هر گوشه از خانه سلطانی پر از لوازم تزئینی، تقدیرنامه‌ها و تابلوهای نقاشی و خطاطی بود. قرایی با دیدن برخی تابلوهای منقش به اشعار حافظ شیرازی، تفألی به حافظ زد و با شعرخوانی سلطانی و بصیری فضا، ادیبانه و شاعرانه شد. در حین شعرخوانی‌ها، بصیری از کم لطفی‌ها به هنرمندان پیشکسوت گلایه کرد و بیتی از شهریار خواند: تا هستم‌ای رفیق ندانی که کیستم. روزی سراغ وقت من آئی که نیستم.

سلطانی با اشاره به یکی از قاب‌های عکس خانه اش گفت: این عکس مربوط به سریال «چشمان آبی زهرا» است. ما برای بازی در این سریال به سوریه و لبنان رفتیم و با سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان دیدار کردیم. او درباره سفرهای زیارتی خود گفت: هشت بار به زیارت خانه خدا رفته‌ام و ۱۲ بار هم به کربلای معلی مشرف شده‌ام. تمام این تسبیح‌هایی که دارم یادگار اماکن زیارتی است و همه این‌ها برای من خاطراتی را به همراه دارد.

در ادامه بصیری گفت: «مهریه بی‌بی» یکی از بهترین فیلم‌های بعد از انقلاب است. مهریه بی‌بی فیلمی‌بود که من با جهانبخش سلطانی همکاری کردم. او در خاطرات خود از زنده یاد جمشید مشایخی یاد کرد و گفت: مشایخی یک هنرمند شاخص و بزرگ بود و به کسانی مثل بنده که تازه بازیگر شده بودند کمک می‌کرد. بصیری ادامه داد: جهانبخش سلطانی یک مرد شریف و مهربان است. کارهای سلطانی همیشه جزو بهترین‌های سینما و تلویزیون بودند.

سلطانی با توجه به احوال پرسی از چهره‌های پیشکسوت گفت: این دیدارها یعنی هنوز برای هنرمند فردای روشنی وجود دارد. یک هنرمند بزرگترین ضربه را زمانی می‌خورد که کسی به دیدارش نیاید و فراموش شود. دوستان و همکاران ما زمانی که جلوی دوربین قرار می‌گیرند تمام فکر و دغدغه آن‌ها جلب رضایت مردم است. سلطانی گفت: دغدغه خودم این است که مفید باشم و هر چه دارم در خدمت جامعه و هویت کشورم قرار بدهم. او شرط ادامه حیات فرهنگی و هنری را داشتن حس مسئولیت نسبت به جامعه عنوان کرد و افزود: ما فرهنگ و تاریخ پرباری داریم و باید از تئاتر و سینما و تلویزیون برای پرداختن به آن‌ها استفاده کنیم.

جهانبخش سلطانی متولد ۱۳۳۰ در اصفهان است. او بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ شروع کرد و بازی در سینما را در سال ۱۳۶۷ با فیلم افق شروع نمود و به خاطر بازی در فیلم شرم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۱ شد. سلطانی در فیلم‌های سینمایی از جمله «افق»، «شب دهم»، «شرم»، «مهریه بی بی»، «صبح روز بعد»، «کودکانه»، «شانه دوست» و «دل بی قرار» و مجموعه‌های تلویزیونی مثل «کامیون»، «سر دلبران»، «یوسف پیامبر»، «چشم‌های آبی زهرا»، «مردان آنجلس»، «سرنخ»، «فرار» و «قصه‌های مجید» نقش آفرینی کرده است. آن طور که سلطانی گفت اخیراً در فیلم سینمایی «مردان آهنین» و سریال «شهر هرت» تولید مرکز صداوسیمای اصفهان نقش آفرینی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.