چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

هوشنگ مرادی کرمانی:

هرگز سفارشی ننوشتم

هوشنگ مرادی کرمانی

سینماپرس: هوشنگ مرادی کرمانی در گفتگو با رادیو صبا درباره خلق آثار خود توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، مسابقه پیامکی «همپای صبا» دیشب ۲۹ آذر ماه به مناسبت شب یلدا میزبان هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده کشورمان بود.

مردادی کرمانی در این گفتگو درباره نحوه ورودش به رادیو توضیح داد: ۱۷ ساله بودم که رادیو کرمان بعد از یک سال تاسیس برای بازیگری و گویندگی اعلام نیاز کرد و من با توجه به فعالیت های فرهنگی که داشتم برای آزمون به رادیو رفتم و به دلیل لهجه کرمانی در رادیو کرمان پذیرفته نشدم. اصرار کردم که می توانم برای رادیو نویسندگی کنم ولی در جواب من گفتند «الان نویسنده نمی خواهیم» ولی من نوشتم و ثابت کردم که می توانم به عنوان نویسنده همکار آنها باشم و به این صورت بعد از آن مشغول نویسندگی در رادیو شدم.

وی افزود: بعدها به تهران آمدم و نویسنده برنامه «خانواده» رادیو ایران شدم و تمام متن برنامه چندساعته را از سلام تا خداحافظی می نوشتم.

نویسنده کتاب «قصه های مجید» درباره این داستان گفت: سال ۵۳ «قصه های مجید» را برای «داستان های نوروز» به مدیر وقت رادیو به این صورت پیشنهاد کردم که داستانی با محوریت مشکلات یک پسر یتیم است، که او با شنیدن محوریت داستان گفت «این داستان برای شب عید ناراحت کننده است و به دنبال داستان شادی برای روزهای نوروز هستیم». من جواب دادم که این داستان را شاد نوشته ام ولی باز هم قبول نکردند و در آخر من با سماجتی مثل داستان مجید مدیر رادیو را راضی کردم داستان را بخواند و بعد از خواندن داستان نظرش عوض شد و «قصه های مجید» با داستان لباس عید برای نوروز ۵۳ راهی آنتن رادیو شد.

مرادی کرمانی در پاسخ اینکه قبلا شخصیت مجید را در واقعیت دیده بود، عنوان کرد: هر روز صبح چند بار او را در آینه می بینم. من خود مجیدم.

این نویسنده درباره داستان نویسی تشریح کرد: هرگز در این دوره ۶۰ ساله نویسندگی ام با سفارش برای کسی ننوشتم. برای نویسندگی حتی خودم هم به خودم سفارش نمی دهم بلکه داستان هایی که می نویسم از اتفاقات زندگی الهام می گیرد و آنچه را که دلم می گوید، می نویسم. احساس می کنم دلنشینی و تاثیر گذاری آثارم به همین خاطر است.

نویسنده «شما که غریبه نیستید» اظهار کرد: من معتقدم که سفارشی نوشتن خلاقیت را از نویسنده می گیرد و به همین دلیل سال ها قبل با پیشنهاد سردبیر برنامه، نویسندگی برای رادیو را کنار گذاشتم و برای کار به وزارت بهداشت رفتم و آنجا کاری متفاوت از نویسندگی انجام می دادم. برای دل خودم شروع به داستان نویسی کردم که خدارا شکر هم مورد استقبال مردم دنیا قرار گرفتم و تاکنون خیلی از آثار من به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است.

مرادی کرمانی در پایان خاطرنشان کرد: با حساسیتی که روی خلاقیت و داشتن داستان های نو داشتم در این ۶۰ سال نویسندگی فقط ۱۶ کتاب از من چاپ شده است، چون هرگز برای پول ننوشتم و سفارش قبول نکردم. هم اکنون هم دو سال است که نویسندگی را کنار گذاشته ام به دلیل اینکه می خواهم تکراری نباشم.

برنامه «همپای صبا» هر روز از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷ به تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر و اجرای مهدی پر، راهی آنتن صبا می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.