سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

طی نشستی؛

تدوین دستورالعمل حمایت از معلولان در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بررسی شد

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)

سینماپرس: نشست «بررسی آیین‌نامه اجرایی ارائه خدمات دسترسی توسط رسانه‌های صوتی و تصویری» در ساترا برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست «بررسی آیین‌نامه اجرایی ارائه خدمات دسترسی توسط رسانه‌های صوتی و تصویری» دوشنبه ۲۲ آذر در سالن جلسات سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) برگزار شد. در این نشست محمد طاهر افضلی کارشناس کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا و جمعی از فعالان حوزه معلولان کشور حضور داشتند.

ارتقای دستورالعمل با کمک فعالان حوزه معلولان

در ابتدای جلسه نماینده ساترا، محمدطاهر افضلی، کارشناس معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا به ارائه دستورالعملی در راستای حمایت از معلولان پرداخت که توسط تیم پژوهشی و بر اساس مطالعه تطبیقی دیگر کشورها از جمله آلمان، انگلستان، بلژیک و پرتغال تهیه شده بود.

وی با بیان اینکه توجه به دغدغه‌ها و صیانت از معلولان، معیار اصلی نگارش این دستورالعمل بوده است، تاکید کرد: فعالان حوزه معلولان می‌توانند در تکمیل و ارتقای این دستورالعمل به ساترا کمک کنند.

استفاده از ظرفیت گروه‌های داوطلب

در ادامه کامران عاروان مدیر عامل جامعه معلولان ایران به بیان نظرات خود در این مورد پرداخت و بیان کرد: می‌توان از ظرفیت گروه‌های داوطلب برای تولید فیلم‌های صوتی استفاده کرد.

او در ادامه بر اهمیت رنگ‌بندی و زیرنویس برای کم بینایان همچنین استفاده از زبان اشاره برای ناشنوایان و بهره‌گیری از برنامه رایانه‌ای برای تبدیل صوت به اشاره تاکید کرد.

انعطاف دستورالعمل بر اساس مطالبه‌گری جامعه معلولان

محمدرضا دشتی مدیر پایگاه اینترنتی شمعدانی هم ضمن ابراز خرسندی از نگارش این دستورالعمل، معتقد بود که باید این قوانین واقع بینانه‌تر تدوین شود و مباحث توامندسازی را بهتر پوشش دهد، بنابراین قوانین باید بر اساس مطالبه‌گری جامعه معلولان قابل انعطاف باشد.

او با ارائه نتیجه مطالعه انجام شده درباره افراد با معلولیت، اظهار کرد: نیازهای این گروه با نیازهای متصور سازمان‌ها و نهادهای مردمی متفاوت است. برای افراد با معلولیت جسمی محتوای صوت و تصویر اهمیت دارد و برای افراد با معلولیت ذهنی شرایط استفاده و بهره‌مندی از رسانه‌ها حائز اهمیت بیشتری است.

اشتراک‌گذاری دستورالعمل با اعضای شبکه بیماری‌های غیر واگیر

سیاوش خدایی دبیر اجرایی شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هم ضمن تاکید بر اهمیت این دستورالعمل بیان کرد: به اشتراک‌گذاری این دستورالعمل با اعضای شبکه بیماری‌های غیرواگیر می‌تواند به بهبود وضعیت معلولان کمک کند.

نشاط و پویایی در المان‌های مورد استفاده برای معلولان

در پایان مجید انتظاری فعال رسانه ضمن انتقاد از وضعیت کمی و کیفی تولید محتوا در حوزه معلولان و محتواهای نامناسب تولیدی رسانه‌ها پیرامون معلولان با این گروه از جامعه خاطرنشان کرد: المان‌های مورد استفاده برای معلولان در تولیدات صوتی و تصویری باید دارای نشاط و پویایی و القای شادی و توانایی باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.