سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

برای ارتباط با جهان نیازمند «هنر» به ویژه «هنر سینما» در همه بخش‌ها هستیم

غلامرضا منتظری

سینماپرس: نایب رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سینما به دلیل تاثیرگذاری بالایی که نسبت به دیگر هنرها دارد، بخش مؤثرتری است، پس باید ابتدا آن را به عنوان یک صنعت بپذیریم، سپس در سطح کشور به آن توجه بیشتری شود.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا منتظری نایب رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت صنعت سینما به فارس گفت: در میان هنرهای مختلفی که داریم، سینما به دلیل تاثیرگذاری بالایی که نسبت به دیگر هنرها دارد، بخش موثرتری است، پس باید ابتدا آن را به عنوان یک صنعت بپذیریم، سپس در سطح کشور به آن توجه بیشتری شود. باید باور کنیم که در عصر فعلی که عصر ارتباطات و اطلاعات است برای ارتباط با جهان نیازمند به هنر، به ویژه هنر سینما، در همه بخش‌ها هستیم.

وی ادامه داد: سینمای مستند نیز از این قاعده مستثنی نیست، این سینما می‌تواند اسناد گویا، شفاف و روشنی برای مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... باشد. هرچقدر که بتوانیم از این ظرفیت استفاده بیشتری کنیم، گام‌های موفق‌تری برای انتقال پیام انقلاب اسلامی در مقیاس ملی و بین‌المللی برخواهیم داشت.

منتظری درباره لازمه استفاده از ظرفیت‌های سینمای مستند برای انتقال پیام انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: لازمه این مساله این است که در ابتدا زمینه نقش‌آفرینی سینمای مستند را بیش از گذشته فراهم کنیم، این نقش‌آفرینی نیازمند الزامات و امکاناتِ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است تا ذوق و انگیزه آفرینش‌های هنری و پدیدآورندگان اثر بیش از پیش فراهم شود.

نایب رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جشنواره‌ها برای ایجاد رقابت سالم میان مستندسازان تصریح کرد: باید زمینه رقابت سالم برای اتقای سینمای مستند فراهم شود، معمولا جشنواره‌ها فرصت خوبی برای چند هدف است؛ در ابتدا فرصت خوبی برای ارتقای سطح دانش و بینش فیلمسازان است بدین صورت که وقتی افراد در جشنواره‌ها حضور می‌یابند تجربه‌های جدیدی را برای موفقیت خود کسب می‌کنند.

وی افزود: البته این مساله نیز به نگرش شرکت‌کنندگان بستگی دارد، بعضی از افراد تنها به فرجام فکر می‌کنند که سودی از جشنواره نخواهند برد. از طرف دیگر جشنواره‌ها زمینه‌ساز آشنایی افرادی‌ست که در یک حرفه با یکدیگر کار می‌کنند تا بسترساز همکاری‌های آینده باشد.

* سینمای مستند باید به شعار سال توجه کند

منتظری با اشاره به پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» که آذرماه جاری برگزار می‌شود، درباره آسیب‌شناسی در سینمای مستند برای ارتقای سطح کیفی آثار بیان کرد: هر سال که جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود باید آسیب‌شناسی‌ نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم، بدین صورت که نقشه راه جشنواره را مشخص و از آن رونمایی شود تا افراد بدانند به کدام طرف باید صعود کنند. اگر نقشه راه داشته باشیم، می‌توانیم ارزیابی کنیم که هر سال چقدر رشد داشته‌ایم و اگر آن را نداشته باشیم ارزیابی معنایی نخواهد داشت. به نظر من نقشه راه برای هنر کشور به‌خصوص سینمای مستند الزامی‌ست و باید در همه بخش‌ها فراهم شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره حمایت از سینمای مستند تاکید کرد: اگر انتظار درخشش در حوزه سینمای مستند را داریم، باید باتوجه به شعار امسال که رفع موانع تولید و حمایت از تولید است، از تولیدات فرهنگی حمایت کنیم و موانع آن را برطرف کنیم.

وی درباره تربیت افراد در فضای سینما و هنر مطرح کرد: به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید افرادی را برای کادرسازی استان‌ها در حوزه‌های هنری به‌خصوص حوزه مستند تربیت کند، حضور خودجوش افراد خوب است اما مطلوب نیست، باید تلاش کنیم که زمینه‌ کادرسازی و تربیت جوانان را ایجاد کنیم تا تحولات بیشتری در عرصه سینما رقم خورد.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان درباره مستندسازی در استان‌های مختلف اظهار کرد: قابلیت ساخت مستند در استان گلستان بسیار زیاد است، باید به مسائل مستندسازی در استان‌ها توجه شود تا تحولی را شاهد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.