سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور/۲

شاکری: توجه به کلیدواژه های مهم مقام معظم رهبری می تواند برای هدایت درست اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دستیابی به الگوی فرهنگی تراز انقلاب اسلامی موثر باشد

مجتبی شاکری

سینماپرس: مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور گفت: توجه به کلیدواژه های مهم مقام معظم رهبری می تواند برای هدایت درست اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دستیابی به الگوی فرهنگی تراز انقلاب اسلامی موثر باشد و بی تردید اگر اعضای شورا به فرمایشات عالمانه، خردمندانه و دغدغه مندانه حضرت آقا توجه داشته باشند می توانند تحولات عظیمی را در عرصه فرهنگی به وجود آورده و ضمن مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان، ولنگاری فرهنگی در کشور را از بین ببرند.

داور جشنواره فیلم وحدت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرهنگ روج هر جامعه ای است و همواره همه دولت ها و حکومت ها توجه ویژه ای به مقولات فرهنگی و هنری شان دارند اما متأسفانه سال های متمادی است که در کشور ما فرهنگ به حال خود رها شده است.

وی ادامه داد: رهاشدگی حوزه فرهنگ به حال خود در شرایطی است که انقلاب ما انقلابی فرهنگی محسوب می شود اما ما در تمامی این سال ها نتوانستیم برای تراز فرهنگی انقلاب اسلامی در کشورمان به تعریف مشخصی برسیم و تا به این تعریف مشخص دست پیدا نکنیم هیچ اتفاق مثبت و تحولی در این عرصه رخ نخواهد داد.

شاکری سپس با بیان اینکه اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با توجه به کلیدواژه های رهبر معظم انقلاب اسلامی به یک راه مشترک برای رفع معضلات حوزه فرهنگ و هنر کشور برسند اظهار داشت: آنچه حائز اهمیت است اینکه اولین جلسات اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در خصوص کلیدواژه های حضرت آقا باشد. آن ها باید این کلیدواژه ها را به بحث بگذارند تا بتوانند به یک فهم مشترک دست پیدا کنند و از طریق آن فهم مشترک بتوانند جریان جدیدی را در عرصه فرهنگی و هنری کشور به وجود آورند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: بعد فرهنگ بسیار وسیع گسترده است؛ از سینما و تلویزیون و تئاتر و موسیقی و نشر و ادبیات گرفته تا توجه به مضامینی همچون سبک زندگی ایرانی-اسلامی، خانواده، روابط اجتماعی، حقوق شهروندی و... همگی در ذیل حوزه فرهنگ و هنر هستند که باید به یکایک آن ها توجه ویژه شود.

وی یادآور شد: همانطور که حضرت آقا در نامه خود تأکید کرده بودند «فرهنگ، جهت دهنده‌ همه‌ اقدام‌های اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ آن است»؛ از این رو اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از نعمت بزرگ حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی که انصافاً در تمامی زمینه ها بی نظیر و بی بدیل هستند به درستی استفاده کنند و بتوانند با هدایت و رهبری ایشان اوضاع فرهنگی کشور را سامان بخشند.

شاکری تأکید کرد: بنده شخصاً هیچ فردی را نمی شناسم که مانند رهبری هم فقیه و عالم و مجتهد باشند و به فلسفه و عرفان وارد باشند و هم در مسائل اجرایی کلان، سیاست، عرصه قلم و... فردی صاحب اندیشه و با دقت نظر بالا باشند. ایشان به مثابه گنجینه ای ارزشمند هستند که همه ما با جان و دل باید از این گنجینه حراست کنیم و از مواهب وجودی شان بهره مند شویم.

وی ادامه داد: وقتی رهبری مطالب خود را به صورت روشن و واضح بارها بیان کرده اند و از کلیدواژه هایی نظیر ولنگاری فرهنگی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و... استفاده کرده اند ما باید بدانیم که مطالبه ایشان چیست و برای رسیدن به مطالبات رهبری از جان و دل مایه بگذاریم.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با بصیرت، آگاهی و حساسیت روش ها و منش هایی را تبیین و ترسیم کنند که بر اساس آن بتوانیم دشمن را در عرصه فرهنگی شکست دهیم. ما در وهله اول باید دشمن را به خوبی بشناسیم و از اهداف دشمن آگاهی کامل پیدا کنیم تا بتوانیم با برنامه ریزی اهداف شوم و پلید آن ها را در هم بشکنیم و کشور را از لحاظ فرهنگی تقویت کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.