شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور/۴

منبتی: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با ارائه سیاست و راهکار مناسب کاری کنند تا سیاست های حوزه فرهنگ و هنر با تغییر دولت ها دستخوش اعمال سلیقه مدیران نشود

محمدهادی منبتی*

سینماپرس: سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در پی انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور گفت: بزرگترین نقطه ضعف و معضل ما در طول بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد تغییر سیاست های مدیران فرهنگی بر اساس سلایق شان بوده و همین باعث شده تا ما هیچ وقت به تراز فرهنگی مورد نظر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نرسیم از این رو بنده معتقدم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با ارائه سیاست و راهکار مناسب کاری کنند تا حوزه فرهنگ و هنر با تغییر دولت ها دستخوش اعمال سلیقه مدیران نشود و همه مجبور باشند از یک خط مشی و سیاست خاص که برگرفته از اهداف و آرمان های انقلابی است پیروی کنند.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سیاست های حوزه فرهنگ و هنر باید کلان، دائمی و بلندمدت باشد نه اینکه با عوض شودن روسای جمهور و روی کار آمدن مدیران جدید در وزارت ارشاد و نهادهای زیرمجموعه آن سیاست ها دستخوش تغییر شود. اینکه هر ۴ سال یک بار سیاست های فرهنگی کشور با حضور مدیران فرهنگی جدید شخم می خورد اصلاً زیبنده نیست و این روند غلط باید اصلاح شود.

وی سپس با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در بحث مهم بازنگری در نظام آموزش و پرورش استوار باشد اظهار داشت: سال های متمادی است که بحث های زیادی در این رابطه شده اما متأسفانه وزارت آموزش و پرورش هیچ گاه خود را در راستای فرهنگ انقلابی و اسلامی تطبیق نداده و در تراز انقلاب اسلامی نیست. ما باید دقت کنیم که اگر آموزش و پرورش در تراز انقلاب نباشد مشکلات ما حل نخواهد شد و نسل جوان انقلابی، فهیم و آگاه بار نخواهند آمد و دشمن می تواند با تهاجم و نفوذ فرهنگی تفکر نسل جوان کشور را تحت سیطره خود بگیرد.

منبتی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر توجه به هنر نیز بسیار مهم است. مقام معظم رهبری نقل به مضمون در این باره می فرمایند هیچ انقلابی تا با هنر آمیخته نشود جاودان نخواهد شد؛ این سخن ارزشمند آشکار می کند که هنر به خصوص هنرهفتم باید در یک چارچوب، شاخصه و تراز انقلابی حرکت کند تا دچار سردرگمی نشود. هنر هم نیازمند آن است که با تغییر دولت ها بر اساس سلیقه مدیران دستخوش تغییر نشود.

وی متذکر شد: مسئولان نباید فراموش کنند که هنر سینما هنر بسیار مهم و بزرگی در دنیای امروز است به گونه ای که کشوری مانند آمریکا اگر امروز هیمنه ای در سراسر گیتی دارد و خیلی از کشورها را تحت نفوذ خود گرفته به علت تولیدات هالیوودی اش است. این هالیوود است که با تولیداتش نفوذ خود را در دنیا نهادینه و ثبیت می کند.

این کارشنای فرهنگی در پایان این گفتگو افزود: آنقدر سینما اهمیت دارد که باید برای آن سیاست های طویل المدت منظور شود و دولت ها اجازه نداشته باشند هر ۴ سال یک بار دستاوردهای گذشته را تخریب کرده و بنایی جدید بر اساس سلایق خود بسازند. ما باید در کشورمان فرهنگ و هنری در راستای شاخصه های ارزشمند و کلان تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم و به این مهم دست پیدا نخواهیم کرد مگر با سیاست گذاری های کلان، دقیق و لازم الاجرا که ان شاالله نیروهای زبده و جوان شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانند این سیاست ها را تدوین، تبیین و ترسیم کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.