دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

حواشی دامنه دار شاه نشینان خانه سینما؛

ضرورت ورود مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نسبت به تخلفات خانه سینما/ رانت خواران پرحاشیه را برای همیشه حذف کنید!

انتقاد سینماگران از خانه سینما

سینماپرس: در حالی که پس از مدت ها وقفه در روند برگزاری مجامع عمومی خانه سینما قرار است شنبه بیست و نهم آبان ماه مجمع عمومی سالانه نوبت یکم این نهاد برگزار شود، در روزهای منتهی به برگزاری این مجمع دعوت نامه ای از سوی هیأت مدیره تنها به برخی صنوف ارسال شده و بنا به سلیقه مدیران خانه سینما ۱۱ صنف از حضور در مجمع عمومی حذف شده اند چرا که شاه نشینان خانه سینما که سال ها است حواشی دامنه داری را در سینمای ایران ایجاد کرده اند حضور اصناف را مشروط به داشتن شناسه ملی می دانند؛ این به ظاهر قانون مداری در حالی است که هنوز خود خانه سینما به لحاظ قانونی جایگاه مشخصی ندارد و از این رو ضروری است که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هرچه سریع تر نسبت به تخلفات گسترده خانه سینما ورود کرده و تکلیف این نهاد را یک بار برای همیشه روشن کنند!

به گزارش سینماپرس خانه سینما بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز به همان تخلفاتش که در دولت های یازدهم و دوازدهم صدای انتقاد و اعتراض بخش کثیری از سینماگران را بلند کرده بود ادامه می دهد. حلقه بالادستی خانه سینما که طی این سال ها همواره تمامی مواهب را برای خود خواسته اند و هیچ گاه تدبیری برای برون رفت از اوضاع اسفبار معیشتی سینماگران نداشتند و حتی عیدی های میلیاردی وزارت ارشاد را میان برخی نورچشمی های شان تقسیم کردند و از توزیع عادلانه آن سر باز زدند، انجمن های صنفی مهمی همچون: تهیه کنندگان، چهره پردازان، آهنگسازان، منشیان صحنه، جلوه های ویژه، سینماداران، مدرسان سینما، گویندگان و سرپرستاران گفتار فیلم، کارکنان لابراتوار و... را نادیده گرفته و آن ها را از حضور در مجمع عمومی منع کرده اند.

دلیل حذف این ۱۱ صنف این است که این صنوف زیر بار تحمیل جبر و فشار نرفته و راضی به ثبت در ذیل وزارت کار نشده اند و خواستند ماهیت فرهنگی و هنری خود را حفظ نمایند. این روزها بیش از هر زمان دیگری چشم اهالی سینمای کشور به دستان مدیران وزارت ارشاد است تا با ورود به مسأله خانه سینما و برچیدن بساط باندبازان و رانت خواران تکلیف این نهاد را برای همیشه روشن کرده و اجازه ندهد برخی چهره های خاص بیش از پیش در خانه سینما جولان داده، بودجه های دولتی دریافت کنند، قوانین را نقض کرده و برای خود باند و دسته و گروه تشکیل دهند و بعضاً به مسائل سیاسی توجه بیشتری داشته باشند تا رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی سینماگران!

کانون آهنگسازان سینمای ایران در اعتراض به عملکرد شبهه برانگیز، غیرقانونی و ضد سنفی خانه سینما بیانیه‌ای را صادر کرد؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: بار دیگر اخبار نگران‌کننده‌ای از اقدامی غیرقانونی و برخلاف اساسنامه توسط بعضی از اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل و دخالت‌های فردی ناآشنا به قوانین و غیرمسئول در خارج از هیأت‌ مدیره، مبنی بر برگزاری مجمع‌عمومی بدون حضور کانون آهنگسازان و دیگر صنوف دارند، بدینوسیله به‌اطلاع می‌رسانیم: محیط هنری خانه سینما جای اختلاف‌افکنی بین صنوف، تصمیمات شخصی، منافع باندی و کینه‌توزانه نیست و باید از آن اجتناب کرد، کانون آهنگسازان هرگونه تعرض به جایگاه و حقوق قانونی خود را از طرف هر فرد یا مقامی که باشد، تحمل نخواهد کرد و با تمام توان با آنان از راه‌های قانونی برخورد و از تشکلِ خود و خانه سینما دفاع خواهد کرد. جای بسی تاسف است در این نهاد مدنی کسانی آگاهانه یا ناآگاهانه در پی حذف یکی از معتبرترین و پرافتخارترین صنوف هنری خانه سینما هستند. جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰

لازم به ذکر است مدیران خانه سینما پیش از این نیز بارها سابقه چنین رفتارهای ضد فرهنگی، ضد صنفی و ضد سینمایی را نیز با سینماگران داشته اند و همین مسأله باعث شده بارها سینماگران در گفتگو با رسانه ها متذکر شوند که «خانه سینما» آشکارا در حق برخی صنوف اجحاف می کند؛ ۸۰ درصد سینماگران بیکار مطلقند و حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم، ما هیچ امیدی به مدیران سینمایی نداریم!

عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضاً خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند! مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند و خیال شان هم راحت است که کسی آن ها را مورد موأخذه و بازخواست قرار نمی دهد!

امید است مسئولان فرهنگی و سینمایی دولت انقلابی سیزدهم در اقدامی جهادی، انقلابی و اثرگذار هرچه سریع تر نسبت به مسأله خانه سینما ورود کرده و رانت خواران پرحاشیه را برای همیشه حذف کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.