جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

جواد افشار:

مشکلات ما از اتاق‌های فکر سازمان صدا و سیما هست که خوب عمل نمی‌کنند/نباید دائم در موضع پدافندی قرار بگیریم

جواد افشار در چهارمین روز سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: جواد افشار عمده مشکلات سازمان صداوسیما را اتاق های فکر این سازمان عنوان کرد و درباره پیشنهادش به رییس جدید سازمان برای برون رفت از این شرایط، اظهار کرد: در تمام عرصه ها سازمان و تمام رسانه خودش را باید به روزتر و مقاوم تر کند و از سویی بتواند به طور کمّی هم آفندی حرکت کند. نباید دائم در موضع پدافندی قرار بگیریم و بخواهیم آفت هایی که هست یا تک هایی که می شود را پاتک کنیم.

به گزارش سینماپرس، این کارگردان که ساخت سریال هایی چون «گاندو»، «آنام»، «برادر»، «کیمیا» و «مادرانه» را در کارنامه دارد، در گفت و گویی با ایسنا، درباره عملکرد سازمان صداوسیما و پیشنهادش به رییس جدید چنین خاطرنشان کرد: ما در این چند سال با وجود اهمیت و جایگاه کشورمان در عصر رسانه، متاسفانه نتوانستیم پا به پای قدرت های رسانه خوب عمل کنیم؛ البته این بدین معنا نیست که کسی کوتاهی کرده باشد. تمام مدیران گذشته تلاششان را در این سال ها کردند اما هجمه ها و توان دشمنان رسانه ای ما بیش از آن چیزی است که ما برنامه ریزی کرده ایم.

افشار با اشاره به وجود مشکلات ساختاری در بدنه سازمان صداوسیما گفت: برخی از این مشکلات را مسئولان سازمان مطلع هستند و برای برون رفت از این وضعیت هم هر کسی پیشنهادهایی داشته است اما من فکر می کنم باید کارگروه هایی از متخصصان و دست اندرکاران اصلی رسانه تشکیل شود که فقط کار اتاق فکر سازمان را پیش ببرند. من فکر می کنم مشکلات ما از اتاق های فکر سازمان هست که خوب عمل نمی کنند. ما در عصر رسانه باید موضوعات، فرم و ساختار و محتوایمان باید پا به پای شرایط روز و مسائل روز پیش برود. عذر می خواهم که وارد این جزئیات می شوم، چرا باید برخی محدویت ها و ممیزی های ما مایه جک و خنده برخی از همکاران خودمان بشود که این روزها متاسفانه می بینیم؛ بنابراین در تمام عرصه ها سازمان صداوسیما و تمام رسانه خودش را باید به روزتر و مقاوم تر کند و از سویی بتواند به طور کمّی هم آفندی حرکت کند. یعنی ما ادعایمان زیاد است، موضوعاتمان زیاد هست، خواسته و نقطه گذاری هدفمان هم خیلی بالاست؛ بنابراین نباید دائم در موضع پدافندی قرار بگیریم و بخواهیم آفت هایی که هست یا تک هایی که می شود را پاتک کنیم.

این کارگردان ادامه داد: خوشبختانه ریاست جدید سازمان صداوسیما از بدنه رسانه هستند و سال ها در این عرصه فعالیت کردند و می کنند. قاعدتا ایشان بیش از هر کس دیگری به این موضوعات و مسائل مشرف هستند. یک مقدار جسارت این را داشته باشید سازمان را یک گام جلو ببرید. منظور من این نیست که خطوط قرمز را رد کنیم. در عرصه نمایشی که حوزه تخصصی ماست پیشنهادمان این است که کمی محدویت ها را کمتر کنند، به روزتر شویم هم سطح و هم سو با جامعه شویم و مردم احساس کنند تلویزیون آینه ای از برآیند خود جامعه ماست و فکر نکنند سازمان صداوسیما خیلی منفک از موضوعات روز جامعه شده است و عنوان رسانه ملی، واقعا برای همه اقشار جامعه ما رسانه ملی باشد.

افشار با بیان اینکه سازمان صداوسیما کمی باید استقلال فکری خودش و هنرمندانش را قوت ببخشد، توضیح داد: گاهی خواسته هایی بیرون از سازمان می تواند وجود داشته باشد که خواسته های خوبی هم هست و شاید هم درست باشد ولی این خواسته ها نباید مستقیما در عرصه ها و حوزه های مختلف سازمان نمود پیدا کند. اینها باید به هنرمندان و متخصصان منتقل شود و متخصصان و هنرمندان به فراخور واقعی و هنر خودشان آن خواسته ها، منویات، اهداف و آرمان ها را منتقل کنند. اینکه یک عده آرمان گرای صرف بیایند و کارهای آرمانی خودشان را کنند، تبدیل به یکسری موضوعات چکشی و شعاری می شود. اما اگر این موضوعات تبدیل به تهذیب هنرمند شود و هنرمند با هنرش موضوعات و محتوای تعالی بخش را منتقل کند، قاعدتا به دل مردم خواهد نسشت. این مسئله نکته ای است که باید در آن بهای بیشتری به هنرمندان داده شود و رئیس جدید از همه ی هنرمندان دعوت عمومی کنند و یک صلح واقعی بین همه ی هنرمندان ایجاد شود و تلویزیون با مردم تا این میزان فاصله و اختلافاتی که در این چندسال گذشته وجود داشته امیدواریم برطرف شود.

این کارگردان در پایان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به ریاست جدید سازمان مبنی بر مواردی همچون «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید، اظهار کرد: این تاکیدات، تاکیداتی است که همواره جزو آرمان های چندسال گذشته ایشان بوده و سال هاست این موضوعات را گوشزد و به آن تاکید می کنند. برخی از این موارد در مسیر هدایت بوده، جاهایی همکاری شده و جاهایی هم کوتاهی شده است. انصافا تذکرات و توصیه های حکیمانه ایشان پر از لطف است و اگر بشود آن را تماما عملی و اجرایی کرد، به نفع جامعه و مردم ماست. آگاهی چیزی است که مردم در همه جهان امروز به آن نیاز دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.